Maroš Kravec založil spoločnosť LitFin, najväčšiu domácu litigačnú firmu v bývalom Česko-Slovensku, a je jej riaditeľom. Pre TREND hovorí o tom, ako funguje litigačný biznis, aké kauzy riešia a ako na nich môžu participovať investori aj drobní žalobcovia.

Kedy ste sa rozhodli, že sa pustíte do litigation finance?

Litigation finance som poznal ešte v Manchestri, kde som podnikal. Mal som tam developerskú a stavebnú firmu, s ktorými som sa dostával do súdnych konfliktov. Mal som veľkú žalobu proti mestskej časti. Žalovali sme ju o desať miliónov libier. Môj britský biznisový partner mi povedal, že spor zaplatí, ale zoberie si za to dostatočne veľký podiel. Povedal som mu, že radšej pôjdem do Londýna a vybavím si tam litigation finance. Nakoniec sme sa dohodli, že to zafinancuje za rovnakých podmienok, ako by to urobili v Londýne. Keď som sa presťahoval do Prahy a uvažoval som, čo robiť ďalej, prekvapilo ma, že tu nič také neexistuje, tak som do toho išiel.

Nevyžaduje si to silný background v práve a ekonómii?

Som právnik. Študoval som v Manchestri a za magistra vo Švédsku. Ale ten background nie je pre litigation finance až taký podstatný. Ide viac o biznis a manažment. Využívame najlepšie advokátske kancelárie. My sme v strede. Okolo nás sú klienti, ktorí potrebujú financovanie, potom investori, ktorí hľadajú zhodnotenie kapitálu, a advokáti, ktorí klientov zastupujú. Je tam aj marketing, PR, obchod a nakoniec manažéri, ktorí to musia celé skĺbiť.

Kedy ste sa do toho pustili?

Na jeseň 2017. Trvalo šesť mesiacov, kým som si urobil prieskum trhu. Pozeral som sa, ako to funguje v USA a Spojenom kráľovstve. Snažil som sa to prispôsobiť našim podmienkam. Zistil som, že tu nie je konkurencia. Sú takí, ktorí sa o to pokúšali, ale nikdy nič neurobili. Potom sme museli premýšľať, na ktorú oblasť práva sa zamerať a aké prípady by sme mali robiť.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa