A ak sa na ne krajina nepripraví, môžu jej ako automobilovej veľmoci spôsobiť veľké problémy. Výroba elektrických áut je totiž jednoduchšia ako pri vozidlách so spaľovacími motormi. Podľa nemeckých odborov IG Metall je z celkového počtu 880-tisíc zamestnancov automobilového priemyslu v krajine od výroby technológií určených pre konvenčné motory závislých až 250-tisíc pracovníkov.
Ako boom SUV
Súčasná situácia s nástupom elektromobility pripomína podľa analytika Revue priemyslu Martina Jesného situáciu z prelomu milénia, keď slovenský automobilový priemysel reprezentovaný bratislavskou fabrikou Volkswagen Slovakia dostal silný impulz v podobe vlastného výrobného programu SUV modelov. „Tie prišli do Bratislavy práve v čase, keď začal rásť vo svete dopyt po SUV a tunajší závod Volkswagenu tak naplno využil potenciál tohto segmentu, z ktorého ťaží v podstate dodnes,“ hovorí M. Jesný.
Aktuálne prichádzajú na linky bratislavského Volkswagenu nové generácie týchto modelov. Lenže zároveň je jasné, že budúcnosť automobilového priemyslu bude úzko spojená s elektromobilitou v jej rôznych podobách. Preto je dôležité, aby tunajšie fabriky ako prvé získali kompetencie na ich výrobu a mohli z nej v budúcnosti naplno ťažiť. „Ak by sme dnes začali na Slovensku vyvíjať spaľovacie motory, už asi ťažko dobehneme krajiny ako Nemecko alebo Francúzsko, ktoré s tým majú obrovské skúsenosti. Avšak na poli elektromobility je potenciál priniesť inovácie, s ktorými je možné sa presadiť aj globálne,“ myslí si M. Jesný.
Čo sa stalo v Trnave
Francúzsky koncern PSA ešte minulý rok rozhodol o posilnení tunajšej fabriky, keď jej najprv pridelil výrobu nového modelu ako náhradníka za aktuálne produkovaný Peugeot 208 a s ním mala do Trnavy prísť aj výroba motorov. Vzhľadom na kľúčové postavenie trnavského závodu, ktorý je centrom výroby malých mestských vozidiel v segmente B a celkovo patrí v rámci koncernu na jeho špičku, to bolo logické rozhodnutie. Keďže pri autách v tomto segmente sú marže nízke, Francúzi potrebovali zvýšiť podiel komponentov vyrábaných lokálne, aby tak dostali náklady na produkciu ešte nižšie.
Nová generácia Peugeotu 208 zrejme už bude mať aj elektrickú verziu Zdroj: Maňo Štrauch
Do toho však začiatkom tohto roka prišlo rozhodnutie PSA kúpiť nemeckú automobilku Opel od amerického koncernu General Motors (GM) vrátane jeho fabrík na výrobu motorov. A tak PSA k svojim trom motorárňam situovaným výhradne vo Francúzsku pridalo ďalšie štyri. Z nich až tri sa nachádzajú v susedných krajinách – v Poľsku, Maďarsku a Rakúsku.
V tejto situácii bolo preto logické, že sa PSA rozhodlo škrtnúť plán na výrobu motorov v Trnave. Následné ohlásenie výroby elektromobilov síce môže vyzerať len ako PR trik na zakrytie negatívnej informácie, no v skutočnosti ide o logický a dlho plánovaný krok.
Všetci elektrifikujú
V tejto situácii je logické, že všetky automobilky začali ohlasovať masívnu elektrifikáciu svojho portfólia. Výnimkou nie sú ani výrobcovia so svojimi závodmi na Slovensku. Francúzska PSA Groupe
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?