Na svojich tréningoch radíte manažérom, aby sa o svoje líderstvo podelili. Treba zahodiť do koša príslovie o jednom smetisku a dvoch kohútoch, ktorí sa na ňom neznesú?

Pod zdieľaním líderstva nemyslím to, že by mali podnik viesť dvaja ľudia. Videl som veľa neúspešných príkladov takéhoto prístupu. Zdieľaným vedením mám na mysli veľké ponaučenie, ktoré mám od Petra Druckera [manažérska ikona 20. storočia].

Vyhlásil, že vodca minulosti vedel, ako hovoriť, a vodca budúcnosti vie, ako sa pýtať. Väčšina lídrov bude v budúcnosti riadiť pracovníkov znalostnej ekonomiky, ktorí budú vedieť o tom, čo robia, viac ako ich šéf. Ak riadite ľudí, ktorí toho vedia viac než vy, nemôžete im hovoriť, čo majú robiť. Musíte sa pýtať, počúvať a učiť sa. To je zdieľané líderstvo.

Presadzujete efektívnejšie delegovanie manažérskych povinnosti. Čo tým myslíte?

S delegovaním to nie je ako s integritou. Niekedy môže narobiť viac škody ako úžitku, ak sa používa nevhodne. Poznám prípad obrovskej energetickej spoločnosti v Spojených štátoch, ktorej generálny riaditeľ presadzoval stratégiu rozsiahleho prenášania právomocí, pretože bol presvedčený, že to vždy vedie k úspechu. Nekvalifikované rozhodnutia nesprávnych ľudí viedli napokon k bankrotu tejto firmy.

Pracoval som však aj s poradenskou spoločnosťou, ktorá venovala veľkú pozornosť rozvoju partnerov, ktorí boli vysoko motivovaní, schopní a sebavedomí. Tu delegovanie fungovalo a mnohí dosahovali vyššie výkony ako zakladatelia firmy. Lídri by mali rozvíjať ľudí na úroveň, na ktorej dokážu zhodnotiť zverené právomoci.

Nemôžete predpokladať, že samotné zverenie úloh bude samo osebe dobré. Delegovanie je možné použiť, keď majú ľudia motiváciu, schopnosti a sebavedomie urobiť prácu samostatne. Nebude to fungovať, ak ľuďom chýba motivácia či schopnosti.

Ako vnímate oslabovanie hodnoty vysokoškolského titulu? Podľa jednej nedávno zverejnenej štúdie vraj neexistuje korelácia medzi dosiahnutým titulom a úspechom v biznise.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa