Keď si koncom minulého roka pápež Benedikt XVI. založil na Twitteri účet, bol to signál, že aj katolícka cirkev kráča s dobou. Počas jedného týždňa zdieľalo jeho krátke správy viac ľudí ako tweety doterajšej najväčšej hviezdy tejto sociálnej siete – Justina Biebera. Z biznisového hľadiska nič prevratné. Ibaže by si firmy všimli, že čoraz viac ich potenciálnych zákazníkov nielen tweetuje, ale aj nakupuje cez mobil.

Doba mobilná

Martin Volek, generálny riaditeľ Volis International – firmy, ktorá sa zaoberá online marketingom –, ukazuje portál sme.sk z roku 2001 na dnes bežnom rozlíšení. Zhruba polovica obrazovky zostala biela. Je to príklad toho, ako sa pohli formáty stránok dopredu. Ale aj toho, ako dnes väčšina firiem pristupuje k tomu, čo ich má najviac reprezentovať – webstránka.

Svetové štatistiky StatCounteru ukazujú, že rozmanitosť zariadení, na ktorých si zákazník stránku firmy pozerá, dramaticky rastie. A zároveň sú za posledné dva roky jediné rozlíšenia, ktoré rastú zo segmentu mini – minibooky, tablety a najmä mobily. Ale firemné weby sa naďalej navrhujú na bežné počítačové rozlíšenia.

Mnohé z nich sú však na tablete alebo mobile pre svoju neprehľadnosť, štruktúru a detailnosť nečitateľné. Zákazník potom takúto stránku opúšťa. Daniel Zaiček, account manažér marketingovej agentúry B2B Group, vytiahol na seminári TRENDU Smart firma v smartfóne mrazivú štatistiku. Z približne sedemdesiat účastníkov seminára, reprezentujúcich rôzne firmy, malo iba okolo dvanásť percent optimalizované webstránky. Globálne číslo na Slovensku bude dramaticky horšie. Dá sa totiž predpokladať, že na podujatí boli firmy, ktoré sa o internetový imidž zaujímajú.

Optimalizované stránky dokážu zákazníka udržať až o štyridsať percent dlhšie ako tie neoptimalizované. Optimalizácia stránky pre viacero rozlíšení a formátov má takzvaný responzívny dizajn. Ten nemusí byť ideálny pre všetky rozlíšenia, ale aspoň pre najbežnejšie dve-tri, z ktorých má firemná webstránka najväčší počet návštev.

Juraj Frank, IT a online riaditeľ spoločnosti Volis International, radí, aby firmy nadizajnovali web najskôr pre mobily: „Je to najjednoduchšie, pretože pri týchto zariadeniach musíte zachovať jednoduchosť. Až potom pridávajte funkcionalitu pre tablety, počítače.“ Ako sa stránka zobrazuje na jednotlivých médiách, treba vidieť naživo. Nestačí si to otestovať službou, ktorá ponúka ich zobrazenie iba na počítači, pretože obraz a funkcionalita sa tam skresľujú. Náklady navyše? Responzívny web je podľa M. Voleka približne o pätinu drahší ako bežný, ale záleží na samotnom prípade.

Aj pápež pochopilㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤ

Nákup pri televízore

Zatiaľ slabú prispôsobivosť stránky pre mobily vidieť aj na nákupoch. Podľa štúdie IAB Mobile and Online Journey Observation najviac času nakupovaním –štyri a pol minúty – trávi človek týždenne na tablete, necelé tri minúty na počítači a pre nízke prispôsobenie webstránok na mobily sa cez ne nakupuje iba dve minúty a dvanásť sekúnd.

Šéfredaktor portálu etrend.sk a medialne.sk Tomáš Czwitkovics vyťahuje štatistiku z USA, Číny a niekoľkých západoeurópskych krajín, podľa ktorej je najčastejšou aktivitou ľudí pri pozeraní televízie surfovanie na tablete: „Ľudia to robia dokonca častejšie, ako sa rozprávajú s niekým iným v miestnosti alebo jedia.“ Pre nákupcov reklamného priestoru v televízii sa tak otvoril silný argument pre ich klientov, pretože diváci na základe reklamy v televízii okamžite klikajú na webstránky firiem. A aj nakupujú. Vývoj nákupov počas dňa je však veľmi zložitý. Najviac sa ich urobí na tablete večer, pričom na počítači je to rovnako na poludnie a večer.

Vo Veľkej Británii je v súčasnosti dvanásťpercentná penetrácia tabletov. Predpokladá sa, že o dva-tri roky by sa na túto úroveň mohla dostať aj na Slovensku. Zaujímavé sú aj čísla pre mobily. Spomínaná IAB štúdia hovorí, že jeden z piatich internetových predajov sa uskutočňuje prostredníctvom mobilného telefónu. Celosvetovo sa cez mobil predá ročne tovar a služby za dvanásť miliárd eur. Neoficiálne čísla za minulý rok hovoria, že každý tretí mobil je smartfón, vo Veľkej Británii je to šesť telefónov z desiatich, v susednom Česku je penetrácia smartfónov až 45-percentná. D. Zaiček predpokladá, že o niekoľko rokov bude toto číslo celosvetovo (i v našej krajine) oveľa vyššie. A keďže je dnes na Slovensku penetrácia smartfónov ešte nízka, dáva to podnikateľom čas popracovať na svojich webstránkach, aby mali responzívny dizajn.

Dalibor Jakuš, zakladateľ portálu Profesia.sk, hovorí, že sleduje, ako každý rok rastie premávka na stránku profesie z mobilov až trojnásobne. Aj preto majú nielen responzívnu webstránku, ale aj aplikáciu, ktorá zjednodušuje vyhľadávanie ponúk. „Momentálne sa snažíme s nástupom týchto návštev cez mobil vyriešiť sťahovanie životopisu,“ dodáva D. Jakuš. Ukazovateľom číslo jeden je konverzia – koľko ľudí z tých, ktorí navštívia firemnú stránku, reálne uskutoční nákup, registráciu alebo hocičo iné, čo je účelom a cieľom webstránky.

Aplikovaný branding

Smartfóny priniesli slovenským firmám ďalší dielik mozaiky, ako sa dostať k zákazníkovi v podobe aplikácií. Pavol Magic, produktový manažér slovenskej firmy vyvíjajúcej navigácie Sygic a zároveň prezident Asociácie digitálnych marketingových agentúr, upozorňuje na motívy firiem ísť do tejto sféry:

„Ak chcete urobiť aplikáciu, aby ste si odprezentovali firmu, tak na to rovno zabudnite. Aplikácia musí byť buď zábavná, alebo užitočná – ale pre spotrebiteľa.“ Pritom zábavná aplikácia – napríklad hra – nemáva dlhé trvanie, počas niekoľkých týždňov či mesiacov človeka omrzí a nemusí vytvoriť žiaden vzťah k značke. Užitočné aplikácie sú pre branding lepšia cesta. Ako príklad vyťahuje P. Magic sieť kaviarní Starbucks alebo športový gigant Nike.

Americká sieť kaviarní dokáže znavigovať majiteľa smartfónu pomocou aplikácie do najbližšej prevádzky, zbiera mu body za nákupy a ponúka zľavy. Nike aplikácia meria trať behu, rýchlosť, vzdialenosť a ďalšie užitočné parametre pre bežca, ktorý má na nohách tenisky – napríklad od Nike. Nevtieravo mu vie naznačiť, že už má vo svojej obuvi nabehaných veľa míľ a na najnovší model môže dostať zľavu.

„V slovenských šírkach vyrobil užitočnú aplikáciu napríklad Pilsner Urquell – táto vie smädného fanúšika navigovať do najbližšieho baru či krčmy – jednoducho pomocou kompasu so strelkou v podobe fľaše,“ hovorí o príklade domácej aplikácie, ktorá pomáha spotrebiteľovi, ako aj predaju,“ ozrejmuje P. Magic.

Výroba aplikácie pritom nemusí byť nákladným projektom. Produktový manažér zo Sygicu zdôrazňuje, že po nápade, kde budú definované očakávania, sa dá spraviť jednoduchý test funkcionality, kým sa prejde k budovaniu prototypu. Takto firma zistí, či sa jej vôbec oplatí investovať do dizajnu a programovania aplikácie. Pokiaľ už má firma aplikáciu úspešne otestovanú, je dôležité, aby sa sústredila s jej uvedením a spopularizovaním na jeden deň: „Ak skoncentrujete sily na jeden deň, vyskočíte v ten deň v rebríčkoch sťahovania a všimne si vás masa,“ vraví P. Magic.

Aj pápež pochopilㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤ

„Momentálne sa snažíme s nástupom týchto návštev cez mobil vyriešiť sťahovanie životopisu,“ vysvetľuje zakladateľ portálu Profesia.sk Dalibor Jakuš.

Aj pápež pochopilㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤ

„Nadizajnujte web najskôr pre mobily. Je to najrozumnejšie, lebo pri týchto zariadeniach musíte zachovať jednoduchosť,“ vraví IT a online riaditeľ Volis International Juraj Frank.

Aj pápež pochopilㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤ

„Výroba webovej stránky pre viacero rozlíšení a formátov je zhruba o pätinu drahšia ako pri klasickej PC verzii,“ ozrejmuje generálny riaditeľ Volis International Martin Volek.

Článok vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU 6/2013.

Foto - Profimedia.cz, Maňo Štrauch