Podobné chyby nie sú zriedkavé. Prečo sa im nákupcovia nedokážu vyhnúť? „Orientujú sa na parciálny cieľ a nevnímajú celok. Sústredia sa na cestu a pritom minú cieľ, ak ho vôbec poznajú,“ vysvetľuje Jan Priškin, riaditeľ centrálneho nákupu českého výrobcu betónu Cemex.
Čo by bolo pre firmu skutočným prínosom? Keby nákupca využil príležitosť a v spolupráci so skladom sa pokúsil o celkové zlepšenie internej logistiky. Ak by do toho vtiahol aj dodávateľa, výsledkom mohli byť efektívnejšie procesy.
Jan Priškin Zdroj: Milan David
Článok bol spracovaný z vystúpení prednášajúcich na TREND konferencii Manažment nákupu 2016
Ako zlepšiť celú firmu
Bez prepojenia s biznis stratégiou firmy zostane nákup v zastaranej schéme „administrovania“ objednávok a „žmýkania“ dodávateľov. Je to veľká téma a všade riešia, ako nastaviť nákupné útvary na reálne prínosy.
Miloš Olejník už tri roky transformuje nákup v českom energetickom gigante RWE. „Cieľom je posunúť ho z klasického dodržiavania procesov na koučing, pomoc biznisu, aby ho pohol ďalej,“ vysvetľuje. Dosiahol už viacero zmien, lenže biznis sa rýchlo vyvíja, a ak chce byť nákupný tím prínosom, musí sa stále zlepšovať.
Miloš Olejník Zdroj: Milan David
„Firma inovuje obchodné modely, zákazníkom ponúka energetický manažment a rôzne smart zariadenia. Nákupcovia o tom veľa nevedia, interný zákazník je veľakrát dva kroky vpredu. Ale musia naskočiť, inak nedokážu priniesť pridanú hodnotu,“ hovorí o svojej najbližšej priorite M. Olejník.
Nákup v brnianskom Siemense Industrial Turbomachinery prešiel podobným prerodom pred pár rokmi. „Vyčlenil sa z projekt manažmentu a postavil sa do roly, kde podporuje konkurencieschopnosť firmy,“ vysvetľuje Martin Zelinka, riaditeľ pre nákup a riadenie dodávateľského reťazca. Svoj transformovaný tím prirovnáva k futbalovému tímu – pozostáva z útočníkov, obrancov i záložníkov, každý vie, aké zručnosti potrebuje a za čo zodpovedá.
Martin Zelinka Zdroj: Milan David
„Ale najdôležitejšie bolo zjednotiť ciele nákupu, ujasniť si, kde je naša brána a kedy dáme gól. Museli sme vyladiť súhru, naučiť sa prihrávať. Predtým každý kopal na svoju bránu, prípadne do steny, aby sa lopta odrazila k nemu. Ale prihrávky, to nám až tak nešlo, najmä v medziútvarových vzťahoch,“ hovorí M. Zelinka.
Nové digitálne nástroje
V súčasnosti nákup v brnianskom Siemense organizuje návštevy u kľúčových dodávateľov, na ktorých za zúčastňujú ľudia z inžinieringu i vývoja. Inžinieri sa bavia rovnakým jazykom a spoznávajú, akými technológiami a know-how disponujú dodávatelia. Takto ich možno zapojiť do manažmentu Dizajn to Cost a náklady znižovať už pri samotnom návrhu a následne aj vo výrobe turbín.
V Brne uvažujú o jednotnej platforme pre elektronickú komunikáciu s dodávateľmi a pripravujú zadávanie nákupných požiadaviek a špecifikácií na 3D výkresoch. Práve digitálne technológie posúvajú nákup na vyšší level.
„O pár rokov zďaleka nepôjde len o náklady, ale o efektívne dodávky, ktoré budú nepretržite zlepšovať potenciál celej firmy. Nákupné tímy budú menšie a sústredia sa na rozhodovanie. Nadviažu užší vzťah s malou skupinou strategických dodávateľov, vytvoria akúsi integrovanú spoločnosť a spoločne budú hľadať inovácie pre ďalší rozvoj,“ tvrdí Markus Hoppe, riaditeľ pre nákupné stratégie z Accenture v Nemecku.
Markus Hoppe Zdroj: Milan David
To všetko umožnia nové technológie. Analytické nástroje budú monitorovať globálne trhy a sledovať vývoj ťažiskových odvetví. Systém včasného varovania upozorní na riziká a navrhne nástroje na ich elimináciu.
Napríklad lacná oceľ z Číny spôsobuje existenčné problémy európskym hutám i zlievarňam a to musí zaujímať každú strojársku firmu. Pre potravinárov je zasa dôležitá analýza výnosov plodín v rôznych oblastiach sveta, riziko prírodných katastrof a z toho vyplývajúci pohyb cien na globálnom trhu.
Internet vecí, ktorý prepojí každú súčiastku, dovolí online sledovať dodávky a automaticky optimalizovať logistické toky. Nákupcom sa uvoľnia ruky, pretože systémy s prvkami umelej inteligencie prevezmú rutinné činnosti. „Operatívny nákup do piatich rokov v dnešnej podobe prestane existovať,“ myslí si M. Olejník.
Tisíce voľných miest
Akokoľvek chytré technológie však ľudí v nákupe úplne nenahradia, naopak, strategické rozhodnutia zostanú v rukách vysoko kvalifikovaných odborníkov. A tu je problém – firmám chýbajú. Odhaduje sa, že v česko-slovenskom ekonomickom priestore je voľných okolo desaťtisíc pozícií nákupcov.
Bronislav Neubauer Zdroj: Milan David
„V bankovníctve neplatíme zle, napriek tomu sa nám na trhu nedarí nájsť vhodných ľudí. Česká republika je úplne vykúpená,“ konštatuje Bronislav Neubauer, šéf centrálneho nákupu pražskej Raiffeisenbank.
Firmy vyhľadávajú nákupcov už medzi vysokoškolákmi. Školy sa ich vzdelávaniu nevenujú a hoci na Ekonomickej univerzite od minulého roku existuje predmet nákup a predaj, je súčasťou prípravy odborníkov na marketing.
Juraj Majtán Zdroj: Milan David
„Zisťoval som, koľko študentov by malo záujem o nákup – žiadny, všetci chcú robiť marketing,“ hovorí Juraj Majtán z Faurecie Slovakia. A tak si nákupcov firmy prácne vychovávajú vlastnými silami.
Lenže ako upozorňuje Zuzana Dymová z Johnson Controls International, tých dobrých ťažko udržať, pretože najmä v oblasti automotive je bitka o každého odborníka.
Zuzana Dymová Zdroj: Milan David
Etika nie je prežitok
Ako upozorňuje Edita Rušinová, riaditeľka centrálneho nákupu St. Nicolaus, o kvalite nákupcu nerozhoduje len odbornosť, ale aj úroveň jeho etiky a morálky.
„Registrujem v posledných rokoch zhoršenie nákupného prostredia. Stále počúvam, že všade vládnu peniaze a nik pred nimi neujde. Keďže nákupcovia sú inteligentní ľudia, dokážu si racionalizovať svoje konanie, nájsť plno dôvodov, ako si ospravedlniť neetické správanie. Keď vidíme, čo sa deje v štátnych tendroch a zákazkách, aj naše hranice sa nevyhnutne začínajú posúvať.“
Edita Rušinová Zdroj: Milan David
Korupcii sa najlepšie darí v neporiadku. Edita Rušinová vidí riešenie v kvalite nákupných procesov, ich jasnom opise, zodpovednosti a pravidlách pri schvaľovaní výberových konaní. Dôležité sú striktné etické zásady.
Mnohé môže vyriešiť nasadenie digitálnych technológií – ako je známe, ani chytré automaty nedokážu fungovať v neporiadku, nemajú schopnosť improvizovať a využívať okolnosti vo svoj prospech. A aký motív zostáva pre ľudí, aby si aj pri „vláde peňazí“ zachovali etiku?
„Pokojný spánok, ale hlavne sloboda. Kto nepodľahne korupcii, nie je od nikoho závislý. To je dnes veľká hodnota,“ upozorňuje E. Rušinová.