Systém súkromných dôchodkov prechádza jednou z najväčších zmien od svojho vzniku. Bývalá vláda v snahe o vyššie výnosy nariadila postupný presun majetku väčšiny sporiteľov z dlhopisových do indexových fondov. Lenže čoskoro môže byť všetko inak, o pár mesiacov môžu mať dlhopisy lepšie výsledky ako akcie. Navyše niektorí komentátori hovoria aj o pokušení znárodniť druhý pilier, ktorému by mohli podľahnúť politici v snahe zachraňovať verejné financie. Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ dôchodkovej správcovskej spoločnosti Kooperativa DSS Matej Varga sa však takého scenára neobáva. TREND sa s ním rozprával o situácii a rizikách v systéme súkromných penzijných fondov.
Slovenské verejné financie sú v dosť zlom stave. Neobávate sa, že niektorá budúca vláda raz znárodní druhý pilier?
Neobávam, a to z viacerých dôvodov. V minulosti mali vlády lepšie príležitosti na znárodnenie druhého piliera. V systéme totiž nebolo tak veľa peňazí ani sporiteľov. Dôchodkové správcovské spoločnosti v súčasnosti spravujú 1,8 milióna Slovákom viac ako trinásť miliárd eur. Toto číslo každý mesiac rastie aj pre opätovné zavedenie povinného vstupu.
Peniaze každého sporiteľa sú spravované na jeho osobnom účte. Ľudia majú k investovaným eurám vzťah a určite si ich nedajú len tak zobrať. Pre politikov preto nebude jednoduché znárodniť druhý pilier. Takýto drastický zásah do dôchodkového systému určite vyvolá veľké pobúrenie verejnosti a Slovensko by čelilo medzinárodným žalobám.
Navyše v druhom pilieri nie sú len peniaze z povinných dôchodkových odvodov. Sú v ňom aj dobrovoľné príspevky. Krajina v súčasnosti nečelí žiadnym extrémnym ťažkostiam ako napríklad v časoch finančnej krízy alebo covidu. Politici nemajú ľuďom ako zdôvodniť znárodnenie druhého piliera. Preto sa toho neobávam.
V minulosti však znárodnilo svoj druhý pilier Maďarsko. Vláda ľuďom povedala, že ak chcú štátne dôchodky, nemôžu byť v druhom pilieri.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?