Darcovstvo sa stalo neoddeliteľnou súčasťou firemnej kultúry viacerých veľkých zahraničných aj domácich firiem. Počet firemných nadácií sa za posledných desať rokov strojnásobil, čo bolo spôsobné do veľkej miery legislatívno-daňovou úpravou, ktorá od roku 2004 umožnila právnickým osobám asignovať najskôr percento, neskôr dve percentá z dane z príjmu. Mnohé firmy si následne začali zakladať vlastné nadácie. V súčasnosti na Slovensku pôsobí viac než 80 firemných nadácií. Tie predstavujú samostatný právny subjekt, ktorý je zriadený podľa zákona o nadáciách (č. 34/2002 Z.z.) a funguje na rovnakom princípe ako akákoľvek iná nadácia. S tým rozdielom, že jej zakladateľom je firma. Materské firmy poskytujú vlastným nadáciám prostriedky na podporu verejnoprospešných projektov i na prevádzku nadácie.

Výdavky na ich správu však nemôžu presiahnuť nevyhnutnú mieru na zabezpečenie jej činnosti. Zákon ustanovuje, čo sa rozumie pod týmito výdavkami, ďalej upravuje vzťah medzi darcom a nadáciou a medzi nadáciou a treťou osobou, ktorej nadácia poskytuje prostriedky z vlastného majetku. Kľúčové ustanovenia zákona zabezpečujú transparentnosť hospodárenia – napríklad povinnosť firemných nadácií každoročne vykazovať použitie výnosov z daňovej asignácie do Obchodného vestníka alebo povinnosť publikovať výročné správy.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa