Súčasnú podobu Vianoc ako oslavy konzumu mnohí kritizujú ako dôsledok materialistického chápania ľudskej existencie. No zimné slávnosti vrátane hodovania, spevu, tancov a rozdávania darčekov poznali staroveké kultúry už dávno v minulosti. Zimné oslavy pohanského slnovratu usporadúvali slovanské, ale i germánske či keltské kmene. Postupom času popularita týchto slávností rástla, napríklad v stredovekom Anglicku trvalo veselenie dvanásť dní so všetkým, čo k tomu patrí. A hoci ich prísni puritánski cirkevní hodnostári v roku 1664 zakázali, nebolo to nadlho. Vyčítať preto súčasníkom radosť zo štedrých Vianoc nie je celkom namieste. Navyše sú dnes príležitosťou, ako urobiť prvý krok či pokrok v zlepšovaní vzťahov a tým aj celkovo kvality života.

Najskôr marketing

Obdarúvanie blízkych, priateľov, kolegov, ktorých človek vníma ako dôležitých, má ich rád a chce, aby aj oni mali radi jeho, je pre nich dôležitým signálom, že mu na nich záleží. Preto investuje do rozvoja tohto vzťahu nielen peniaze, ale aj svoju energiu a čas. Aj to je jeden z dôvodov, prečo ľudia dávajú darčeky napríklad pod vianočný stromček. 

Ako hovorieval pán Milan Lasica, človek je tvor spoločenský. Docentka psychológie na Univerzite v Sunderlande doktorka Helen Driscollová dopĺňa, že úspech človeka vždy závisel aj od vytvárania vzájomne výhodných vzťahov. Priateľský prístup k blížnym je kľúčom, no aj priateľstvo vyžaduje vzdelávanie. Vianočné darčeky sú jedným zo spôsobov, ako ukázať priateľom, rodine, kolegom ich dôležitosť. Zvyčajne je pravdepodobnejšie, že ocenia darček, ktorý je výsledkom záujmu o nich, prejavom myslenia a starostlivosti.

Dobre premyslený darček je príležitosťou ukázať, že darca obdarovanému skutočne rozumie a prinajmenšom tuší, čo má rád. V každom prípade je dobre si uvedomiť, pre koho je darček určený. Čo má rád, čomu sa venuje, aké má koníčky, po čom túži a, naopak, čo ho vôbec nezaujíma či dokonca rozčuľuje, na čo nemá ani pomyslenia. Jednoducho je dobre urobiť si malú SWOT analýzu a až potom vyťahovať peňaženku. Keď si darca uvedomí silné a slabé stránky, príležitosti a hrozby, je väčší predpoklad, že sa obdarovanému rozžiaria oči a cesta do hlbín jeho duše sa otvorí dokorán. O úspechu vianočného daru teda zďaleka nerozhoduje len výška sumy, ktorú zaň darca zaplatil. Táto investícia je viacrozmerná, často je jej pridanou hodnotou emócia, spomienky, nové šance, možnosť byť spolu.

Priveľký risk

Výber správneho darčeka nie je len prejavom štedrosti, je to predovšetkým vyjadrenie úcty a uznania. Vo svete, kde je úspech poznačený oddanosťou a ambíciami, premyslený a dobre vybraný darček hovorí veľa. Ak si priateľ či rodinný príslušník rozbalí niečo, čo ho možno urazí, nahnevá, rozosmúti alebo presvedčí o tom, že darca výber len narýchlo odbil a nezáležalo mu naozaj, aby vybral to najlepšie, situácia môže vyústiť do naštrbenia vzťahov. A to tak doma, ako aj na pracovisku či v kruhu priateľov. Hoci je vhodnosť daru individuálna záležitosť, medzi najmenej vhodné odborníci zaraďujú napríklad knihy o chudnutí, ktoré akoby hovorili „mali by ste schudnúť, vy tučniaci“, podobné to je s fitnesovými pomôckami. No ani niektoré iné knihy nie sú práve to najtaktickejšie, čo môže človek človeku darovať. Napríklad keď si žena či muž v depresii odbalia knihu s príznačným názvom Ovládnite svoju depresiu.

Poukážky sú samostatná kapitola, často môžu byť skvelým darčekom, napríklad do top reštaurácie. No v opačných prípadoch znamenajú pre obdarovaného katastrofu – voucher do cukrárne pre niekoho, kto má cukrovku, alebo kurz aranžovania kvetov pre ľudí s alergiou na peľ sú pohromou. Veľmi nepríjemným darčekom môžu byť zvieratá. Psa, mačku či zajaca môže niekto vnímať ako povinnosť, po ktorej ani náhodou netúžil. A na záver najväčšia chyba pri zháňaní darčekov pod stromček – vyberať ich podľa seba. Túžim po týchto červených teniskách, kúpim ich dcére. Alebo chcem ísť na výlet loďou, kúpim lístok priateľke. Nie, takto to nefunguje. V záujme dobrých vzťahov je investícia do spoznávania toho, čo chcú vaši blízki, vždy výnosná. Čo chcete vy, je úplne iná investičná otázka. 

Je obálka s hotovosťou v poriadku?
Či darovať pod stromček peniaze, to je otázka. Odpoveď závisí od viacerých okolností, osobnosti obdarovaného, jeho životnej situácie. Niekedy je to však tá lepšia možnosť, napríklad ak si obdarovaný šetrí na niečo väčšie, čo mu pomôže dosiahnuť cieľ, alebo ak sa chystá niekam do vzdialenejšej destinácie, kde už má vyhliadnuté niečo, po čom túži. Áno, myšlienka hotovosti nie je vôbec romantická, no niekedy je to najlepšie ekonomické riešenie. Ak teda niekto vyslovene vyjadril túžbu po peniazoch, pretože ich potrebuje minúť na niečo zvláštne, čo v jeho mene nikto iný nemôže urobiť, hotovosť je v poriadku. Číňania darujú hotovosť v červenej obálke, ktorá symbolizuje šťastie a úspech. V Európe ​​​​​​​je milé priložiť drobnosť, niečo originálne, čo obdarovanému pripomenie osobnosť darcu vždy, keď to bude mať poruke alebo na očiach. (kd)