Internetový gigant po dvadsiatich rokoch podnikania vo virtuálnom retailovom svete pomaly naskakuje na trend otvárania fyzických pobočiek. Amazon zatiaľ neposkytol podrobnosti o plánoch v kamennom obchode. No potichu buduje druhé kníhkupectvo. O pár mesiacov by malo vyrásť v San Diegu. Predpokladá sa, že ak sa kamenný biznis Amazonu s knihami osvedčí, pustí sa aj do iných retailových segmentov.
Vťahovanie do ekosystému
Kamenné kníhkupectvo Amazon Books prepája online retail s fyzickým svetom. Knihy sú v ňom usporiadané podľa zákazníckych preferencií a k jednotlivým titulom sú priradené komentáre konkrétnych čitateľov, ktoré zanechali na webe obchodu.
Amazon v predajni vťahuje ľudí do svojho ekosystému. Ak si chce zákazník zistiť, koľko stojí kniha, potrebuje jeho aplikáciu, prostredníctvom ktorej si naskenuje čiarový kód. Alebo si zájde zistiť cenu s knihou v ruke ku skeneru visiacemu na stene.
Niekto to môže vnímať ako nepraktický prvok či vypočítavý ťah, bonusom na druhej strane však je, že ceny kníh v kamennom Amazone sú zhodné s internetovými cenovkami. Treba podotknúť, že rovnako nízke. Amazon nevníma predajňu len ako čisté kníhkupectvo. Zákazníci sa v nej stretnú aj s ďalšími jeho produktmi – čítačkami kníh, tabletmi či inteligentným reproduktorom.
Podľa denníka Wall Street Journal majú dôvody, pre ktoré Amazon otvára kamenné kníhkupectvá, v skutočnosti málo spoločné s tým, čo v nich ponúka ako hlavný sortiment, teda s knihami. Do kamenného sveta ho môžu viesť aj čisto ekonomické pohnútky. Napríklad snaha stlačiť z roka na rok rastúce náklady na vybavenie objednávok, ktoré vlani Amazonu poskočili na takmer trinásť percent z celkových tržieb.
Príťažlivosť offline
Magazín New Yorker pripomína, že spoločnosť Amazon nastavila na trhu náročný štandard, keď ponúkla zákazníkom zľavnenú alebo bezplatnú dopravu a zobrala na seba aj náklady v prípade vrátenia tovaru. Konkurencii nezostalo nič iné, len sa snažiť prispôsobiť.
Žiadna doprava zadarmo však v skutočnosti neexistuje. Ak online obchodník hradí tieto náklady namiesto zákazníka, ukrajuje si z vlastného zisku a vyrába dodatočný tlak na cenovú stratégiu, ktorá je jedným z dôvodov, prečo býva pozitívny výsledok hospodárenia pre e-shopy výzvou. Pasuje sa s ňou aj Amazon, ktorý v posledných rokoch strieda zisky so stratami.
Internetové obchody majú v porovnaní s kamennými predajňami menej možností, ako zaujať zákazníka. V prospech fyzickej predajne môže zavážiť lokalita, atraktívny vzhľad obchodu či úroveň personálu. Ako jediná zbraň zostáva online obchodníkom neraz nízka cena. Konkurencia je však silná a navyše vzdialená len na pár klikov. Výsledkom bývajú nízke marže a červené čísla.
Posúvanie internetových obchodov do fyzického retailu má podľa New Yorkera aj prirodzene ľudský rozmer. Nakupovanie sa totiž nikdy nevnímalo len ako výmena hotovosti za tovar. Je to aktivita, ktorej sa človek bežne venuje aj cez dovolenku, víkend alebo sa v obchode zastaví počas prechádzky mestom. Pri nakupovaní sa ľudia stretávajú, dotknú sa vecí, jednoducho majú zážitok.
Vizitka Amazonu
PRAMEŇ: Amazon.com
Bližšie k zákazníkom
Prerastanie internetových obchodov do fyzickej podoby sa čoraz viac udomácňuje aj na slovenskom trhu. Kníhkupectvo Martinus, ktoré začínalo s jednou kamennou predajňou, patrí dnes k inovatívnym a nápaditým e-shopom. Do internetového predaja sa pustilo ako jeden z pionierov na Slovensku na prelome milénia. Rozbehlo ho natoľko, že sa stalo jednotkou internetového predaja kníh. Pred siedmimi rokmi sa majitelia rozhodli oprášiť a rozvinúť koncept kamenných predajní.
„Stále sme boli v duši kníhkupci a chýbalo nám miesto, kde by sme sa mohli stretávať so zákazníkmi. Mali sme ho len v Martine a vedeli sme, že funguje,“ povedal pred dvoma rokmi TRENDU šéf Martinusu Michal Meško.
Bližšie k zákazníkovi chcú byť mnohé e-shopy. Logá webových predajcov nesvietia už len na webe, ale utešene pribúdajú aj na fyzických adresách. Nie je to výstrel do prázdna, rozvíjaním siete pobočiek reagujú aj na požiadavky spotrebiteľov.
V slovenských podmienkach plnia najmä funkciu výdajní tovaru objednaného cez internet. No nielen to, zákazníkovi ponúkajú aj širší predajný či popredajný servis od odborného poradenstva, cez možnosť vybavenia reklamácie, nákupu na mieste až po vrátenie tovaru.
Internetový obchodný dom Mall.sk otvoril prvú pobočku (výdajné miesto) v lete 2005. Vtedy prakticky na slovenskom trhu štartoval. Aktuálne má osem kamenných prevádzok. Plánuje otvárať ďalšie a pokryť nimi celé Slovensko. „Potreba kamenných pobočiek je vzhľadom na situáciu na trhu nutná, pretože
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?