Nové a čoraz komplikovanejšie výzvy chce holandská letecká spoločnosť KLM zvládať pomocou umelej inteligencie (Artificial Intelligence – AI). Nedávno do prevádzky nasadila systém, ktorý napríklad pomáha efektívnejšie manipulovať s batožinou – nakladá ju iba v prípade, že jej majiteľ je naozaj na palube, takže zbytočne sama necestuje. Nový softvér tiež poskytuje predikčné modely, ktoré zabezpečujú, že meškanie jedného lietadla neovplyvní ostatné lety. A napokon, pomáha plánovať posádky lietadiel i samotné lety, aby navzájom nekolidovali. „Aj malá zmena v zložitom súkolí môže priniesť veľké výsledky,“ tvrdí KLM o svojej smart novinke.
AI je čoraz populárnejšia. Väčšinou sa skloňuje najmä v súvislosti s online lídrami, ako je Facebook, ktorý chce pomocou nej bojovať proti fake news a nenávistným postom, či Amazon, ktorý vyvíja digitálnu asistentku Alexa na riadenie smart domácnosti. Prípadne sa diskutuje o využití AI na vojenské účely ako pred pár mesiacmi, keď Pentagón spustil iniciatívu, v rámci ktorej chce v nasledujúcich piatich rokoch na inteligentné technológie vynaložiť dve miliardy dolárov. AI sa však prebíja aj do podnikového prostredia, kde obohacuje možnosti podnikových ERP a CRM systémov.
Zdroj: Profimedia.cz
Len pomáha, nerozhoduje
To, že sa o AI, prípadne o strojovom učení (machine learning) hovorí čoraz viac, súvisí najmä s nárastom dát. Bežná je anekdota, podľa ktorej sa v posledných dvoch rokoch vyprodukovalo viac dát ako v celej zvyšnej histórii ľudstva. Navyše, vďaka cloudovým úložiskám môžu byť dostupné prakticky kedykoľvek a kdekoľvek. V kombinácii s neustále sa znižujúcou cenou technológií to vedie k explózii samoučiacich sa algoritmov na báze AI, ktoré majú pomôcť manažérom v rozhodovaní či zlepšiť zákaznícku skúsenosť.
S AI už majú prvé skúsenosti aj slovenské firmy. Napríklad v sieti nemocníc Svet zdravia využívajú systém Watson od spoločnosti IBM pri liečbe rakoviny. Nasadili ho vlani v marci v desiatke pracovísk po celom Slovensku a za prvý rok ho onkológovia použili pri terapii viac než päťsto pacientov. Princíp je pomerne jednoduchý. Watson na základe vstupných dát o pacientovi, ako je vek a hmotnosť, štádium choroby, veľkosť nádoru a výskyt metastáz, vygeneruje odporúčaný postup liečby.
Slovo „odporúčaný“ je dôležité, lebo o liečbe v konečnom dôsledku rozhoduje lekár, a nie algoritmus. AI však môže špecialistovi výrazne pomôcť. Watson prehľadáva tristo lekárskych periodík, dvesto učebníc a takmer 15 miliónov strán odborného textu.
Explóziu AI riešení vyvoláva nárast dát, dostupnosť cloudových služieb a zlacňovanie technológií
„Neustále sledovať všetky najnovšie klinické štúdie, ktoré pribúdajú enormnou rýchlosťou, zrejme nikto z lekárov nedokáže,“ hovorí klinická onkologička a medicínska koordinátorka projektu Eva Pritzová. Keďže systém sumarizuje najaktuálnejšie medzinárodné poznatky, dokáže poskytnúť onkológovi rýchlu spätnú väzbu. „Utvrdí ho tak v tom, že ním zvolený liečebný postup je adekvátny,“ dodáva E. Pritzová.
Okrem robotického pomocníka Spencera v odletovej hale majú aerolinky KLM podstatne komplexnejšiu umelú inteligenciu v serverovni. Zdroj: KLM
Optimalizovať výrobu
AI podľa konzultačnej spoločnosti Gartner do roku 2022 prinesie firmám a organizáciám hodnotu bezmála štyri bilióny dolárov. Keďže vlani to bolo „len“ necelých 700 miliárd, očakáva sa bezprecedentný nárast. AI má byť užitočná pri znižovaní nákladov, vytváraní nových biznisových príležitostí i komunikácii so zákazníkmi.
Príkladom sú virtuálni agenti, ktorí na call centrách a helpdeskoch vybavia jednoduchšie dopyty, kým tie zložitejšie prenechajú svojim ľudským „spolupracovníkom“. AI nájde uplatnenie aj v systémoch na podporu rozhodovania, pomôže s prepisom ľudskej reči do písomnej podoby a so spracovaním komplexných dát, na ktoré konvenčné systémy nestačia.
V priemyselnom prostredí zasa AI podľa konzultantov a analytikov ešte viac vyladí výrobný proces a subdodávateľský reťazec. Dáta, ktoré majú firmy zo senzorov a ERP softvérov, bude AI spracúvať v reálnom čase, aby zvýšila kontrolu kvality a zjednodušila údržbu zariadení. Pre firmy má byť umelá inteligencia cestou, ako sa ešte lepšie vyhnúť prestojom vo výrobe a ako ešte viac minimalizovať náklady na logistiku.
Optimalizácia dodávateľského reťazca je jednou z top oblastí, v ktorej sa AI bude presadzovať aj podľa názorov ľudí z praxe. Takmer polovica respondentov – „decission makerov“ vo firmách – sa v nedávnom prieskume spoločnosti Forrester Consulting vyjadrila, že do AI plánuje v nasledujúcich dvanástich mesiacov vložiť „veľké investície“. Viac než desatina respondentov sa tiež pochválila, že AI už v mnohých sférach široko využívajú už dnes. Aj keď analytici nezabúdajú dodať, že plány a opis dnešného stavu môžu byť premrštené, lebo ľudia neradi priznávajú, že nedržia krok s trendmi.
AI umožňuje lekárom vybrať pacientom liečbu s využitím najnovších medicínskych poznatkov. Zdroj: Shutterstock.com
Hľadá podvodníkov
Ruský konglomerát Severstaľ, štvrtý najväčší producent ocele v krajine, využíva AI na hľadanie úspor v spotrebe energií. Ako pri veľkých podnikoch býva zvykom, Severstaľ musí dodávateľom elektriny predkladať detailné plány spotreby. „Ak plán prekročíme alebo nesplníme, platíme vysoké pokuty,“ vysvetľuje šéf R&D v spoločnosti Andrej Kostenko. Limity v plánovaní sú súčasťou väčšieho problému, ktorý Severstaľ stojí ročne 12 miliónov dolárov v extra nákladoch. Firma bojuje aj s „fejkovými“ dodávateľmi, ktorí buď vyžadujú platby vopred, hoci energiu napokon nedodajú, alebo si naúčtujú viac energie, než v skutočnosti dodajú. A napokon, časť energie z firmy zmizne, lebo ju niekto skrátka ukradne. Riešením týchto nešvárov má byť nový podnikový softvér na báze AI technológií spoločnosti SAP s názvom Leonardo.
Systém v reálnom čase monitoruje využívanie energií a analyzuje jej výkyvy. Ak napríklad niektoré oddelenie vo firme nahlási spotrebu sto kilowattov, ale systém zistí, že skutočný odber bol štyrikrát vyšší, dohľadový tím dostane upozornenie, že by mohlo ísť o podvod. AI sa tiež naučí, ako vyzerá štandardný model spotreby, a bude vyhodnocovať odchýlky. Na prvé počutie to znie vcelku triviálne, no podľa A. Kostenka systém už v nábehovej fáze ušetril Severstaľu jeden až dva milióny dolárov.
Zostaňte nízko
Benefity, ktoré môže AI priniesť lekárom, bankám, poisťovniam či priemyselným podnikom, vyzerajú lákavo. Masové rozšírenie smart systémov však naráža na viaceré prekážky. A nejde len o náklady na ich nasadenie a používanie, hoci sa dá predpokladať, že nepôjde o lacnú záležitosť. V prieskume spoločnosti BrightEdge Research vyšlo, že hlavným limitom je odpor súčasného prostredia. Inými slovami, AI je príliš zložité zladiť s existujúcimi pracovnými rolami a zabehnutým workflow. Mimochodom, na rovnaké problémy narážali pred rokmi aj dodávatelia klasických ERP softvérov.
Ďalšia bariéra pre AI vo firmách znie tiež zaujímavo: manažéri a decision makeri sú sklamaní z toho, čo všetko konzultanti a dodávatelia označujú ako umelú inteligenciu. AI sa zvykne využívať ako marketingový buzzword bez reálnej inovácie alebo pridanej hodnoty. Za AI sa často považuje aj hotlinový chatbot, ktorý na prvý pohľad rozumne odpovedá na otázky zákazníka. Hoci v skutočnosti len reaguje na zadané kľúčové slová, ku ktorým algoritmus našiel preddefinovanú reakciu v databáze odpovedí.
Firmy sú často sklamané z toho, čo všetko konzultanti a dodávatelia označujú ako umelú inteligenciu
Dobrou radou na
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?