Prípady slovenských firiem, ktoré expandujú do zahraničia formou akvizícií, nie sú zriedkavé. Výnimočný môže byť príbeh, ktorý stojí v ich pozadí. Napríklad keď je akvirovaný biznis aj otázkou vášne, keďže nesúvisí s hlavnou podnikateľskou činnosťou kupca. To je aj prípad zakladateľa a hlavného partnera investičnej spoločnosti Across Júliusa Strapeka, ktorý je nadšeným fanúšikom aj hráčom raketového športu padel a zároveň prezidentom Slovenskej padelovej asociácie.
Koncom minulého roka získal Across 50-percentný podiel v španielskej eseročke Aurial Padel Group, ktorá bola v čase transakcie so 49 kurtmi druhým najväčším prevádzkovateľom padelových kurtov v Španielsku. V krajine je pritom padel druhým najpopulárnejším športom. J. Strapek realizoval investičný vstup prostredníctvom firmy A4W, ktorá prevádzkuje halu Arena Padel v Bratislave.
Novou akvizíciou ďalšieho španielskeho klubu Lleida so 17 kurtmi sa Aurial Padel Group stal najväčším prevádzkovateľom padelových kurtov v krajine na Pyrenejskom polostrove. Transakcie vzhľadom na cenu a segment nemusí schváliť protimonopolný úrad. TREND sa J. Strapeka opýtal nielen na biznisový model investície, ale aj na jeho padelové plány na Slovensku, ktoré zahŕňajú aj výstavbu národného padelového centra.
Fúzie a akvizície sa vlani prepadli. I pre vysoké úroky. Obchodníci sa nemohli dohodnúť na cene
V biznise sme zvyknutí skôr na fúzie a akvizície, ktoré nadväzujú na hlavnú činnosť firmy. Toto sa zdá ako akvizícia poháňaná vášňou. Ako k nej došlo?
V roku 2017 sme boli s kamarátmi na rodinnej dovolenke na Sardínii. Namiesto obľúbeného squashu sme tam každý deň hrali padel. Ten sa odvtedy stal našou závislosťou a prakticky neodmysliteľnou súčasťou nášho života. S kolegami z Acrossu, ktorí sú so mnou takmer od začiatku, aj s mojím bratom Braňom sme sa odvtedy často bavili, ako priniesť tento šport na Slovensko a ako urobiť z vášne biznisovú príležitosť.
Dlho sme sledovali trendy v krajinách ako Španielsko či Dubaj, kde je padel dobre etablovaný, a nakoniec sme s obchodným partnerom Štefanom Stankom v Bratislave postavili kurt. Prežili sme na ňom aj najťažší covid. Tak sme boli padelom očarení, že sme sa pravidelne chodievali v tomto športe zlepšovať k tým najlepším – do mekky padelu Barcelony. Tam sme si vytvorili s miestnymi padelovými biznismenmi veľmi dobré vzťahy.
V diskusiách sme zistili, že padel nie je len výborná spoločenská zábava, ale aj veľmi dobrá investičná príležitosť. Boli sme presvedčení, že ak skĺbime do jedného uceleného ekosystému prenájom kurtov, udržiavanie padelovej komunity na sociálnych sieťach, padelový obchod, akadémiu a občerstvenie, takýto biznis musí výborne fungovať.
Čo vás na padeli fascinuje?
Padel je spoločenský šport, mimoriadne zábavný, interaktívny, taký šach na kurte. V Španielsku som počul, že padel je dokonca nový Tinder. Iba sa usmievam, keď vidím koľko „závislákov“ si príde „ťuknúť“ padel do haly ráno, na obed aj večer. A verte mi, že v našej aréne ich nespočítate len na prstoch dvoch rúk.
Padel nie je taký fyzicky náročný ako squash alebo bedminton a ani taký technicky náročný ako tenis. Veľmi dobre sa pri padeli zabavia zmiešané páry, rodinné zostavy aj športovci. Som športovec telom aj dušou a popri padeli praktizujem veľa športov. Napríklad cestnú alebo horskú cyklistiku, lyžovanie, skialpinizmus alebo kitesurfing. A k športu vediem aj svoje deti.
Mali ste pred akvizíciou klubu s Aurialom už nejakú spoluprácu či projekty?
S Danim a Jonom z Aurialu sa poznáme päť rokov. Od začiatku medzi nami fungujú veľké sympatie. Odohrali sme veľmi veľa vášnivých padelových zápasov Španielsko verzus Slovensko, mali sme nesmierne veľa srdečných spoločných obedov a diskusií, kde sme riešili hlavne padel.
Im chýbal nový impulz, pretože v tomto biznise fungujú už dlho, a my sme im ponúkli možnosť investičného vstupu aj nové myšlienky, ktoré sa im páčili. Po dlhom spoznávaní a postupnej implementácii spoločných nápadov sme koncom vlaňajška zavŕšili svoj 50-percentný investičný vstup do Aurial Padel Group.
Ako sa v spoločnej firme rozhodujete?
My sme hlavne finančný investor, Dani a Jon zabezpečujú dennú prevádzku centier. O nových akvizíciách rozhodujeme spoločne nadpolovičnou väčšinou. Naším cieľom je narásť v Španielsku na dvesto kurtov, a to v horizonte troch rokov, hoci už v tomto okamihu máme „na ruke“ viac ako päťdesiat kurtov, ktoré by sme mali v blízkej budúcnosti začleniť do svojej siete.
Ako máte tento biznis ekonomicky podložený a ako chcete rásť?
Nás zaujímajú centrá, ktoré vedia robiť zaujímavý ukazovateľ EBITDA na kurt. Nejdeme za každú cenu stavať nové centrá. Bavíme sa aj o tom, že vieme prebrať existujúce centrá a upraviť ich biznisový model. Samozrejme, ak bude príležitosť a genius loci, vieme postaviť aj nové centrá a pritiahnuť do nich zákazníkov. Takisto stále organicky rastie počet nových hráčov.
Podstata spočíva v tom, že zveľaďujeme naše unikátne know‑how, vďaka ktorému sa k nám naši zákazníci veľmi radi vracajú, trávia u nás viac času a míňajú u nás viac peňazí. V našich centrách trénuje svetová špička, máme vlastnú padelovú akadémiu, veľké množstvo špičkových trénerov, máme výborné dohody s padelovými výrobcami a podobne. Padel zažíva naozaj obrovský boom.
Aké sú vaše ďalšie investičné plány v zahraničí?
V Španielsku plánujeme postupne rásť a zveľaďovať biznisový model. Budeme mať otvorené oči a hľadať zaujímavé príležitosti. Zatiaľ neuvažujeme o iných krajinách.
Na Slovensku ste pionierom v oblasti padelu. Dnes máte halu, tisícku hráčov, padel má vlastnú asociáciu a organizujete majstrovstvá krajiny. Aký má padel na Slovensku potenciál?
Padel na Slovensku má z hľadiska zákazníckeho záujmu obrovský potenciál. Problém je, že sme krajina, kde sa padel musí majoritne hrať v hale. A to je kameň úrazu. Pôda je veľmi drahá, ani kvalitná hala nestojí málo a to všetko musíte premietnuť do ceny pre zákazníka.
Ak nie sú ceny pre ľudí na akceptovateľnej úrovni, výstavba padelového centra stráca zmysel. Aby sa tieto faktory spojili v jeden celok, v našich podmienkach musíte mať aj trochu šťastie. Vhodných príležitostí pre padelových investorov na Slovensku je iba zopár, preto som rád, že práve Across tieto ihly v kope sena našiel.
Ako chcete generovať zisk?
Tu ide o biznisový model, ktorý je postavený na ekosystéme viacerých prvkov – samotného prenájmu kurtov, obchodu so športovými potrebami, gastronomickej prevádzky a padelovej akadémie. Tie všetky generujú nejaké tržby.
Takýto biznisový model počíta s návratnosťou investície niekoľko rokov. Príjemne nás prekvapila vlaňajšia výška tržieb v našej malej padelovej hale v Rači. Tá presiahla 270-tisíc eur na v zásade štyri kurty.
Aktuálne máte padelovú arénu v Rači. Ale už plánujete rast. Máte pozemok s halou a chcete postaviť národné padelové centrum s 12 kurtmi. Aký je časový harmonogram?
Dopyt po padeli je u nás naozaj veľký. Hlavne podvečerné časy idú na dračku. Dlho sme sa obzerali po niečom zaujímavom, ale iba nedávno sa nám podarilo získať športovú halu Elán, z ktorej plánujeme spraviť národné padelové centrum. V hale chceme postaviť kurty, padelové zázemie a reštauráciu.
Kurty by mohli byť k dispozícii začiatkom druhej polovice tohto roka a ostatné zázemie plánujeme dokončiť do konca roka. Veríme, že hala Elán bude mať v horizonte dvoch rokov minimálne takú obsadenosť, ako má Arena Padel v Rači. Podľa situácie sa rozhodneme, ako rýchlo budeme rozširovať kapacitu. Oči máme stále otvorené.
Aká je výška investície do nového centra?
Kúpa samotného pozemku v takom prostredí predstavuje značnú investíciu, ktorá sa ráta v miliónoch eur, a treba navyše spraviť hrubé interiérové zmeny, takzvaný fit out, zriadiť padelový obchod, bar a funkčnú reštauráciu, nakúpiť a zmontovať padelové kurty. Táto nadstavba je ďalšia investícia v státisícoch eur.
Z čoho ju chcete financovať?
Doteraz sme všetky naše padelové aktivity financovali z vlastných zdrojov. Jednou z ciest našej ďalšej expanzie je emisia dlhopisov, ktorú plánujeme do výšky osem miliónov eur. Vydali sme 80-tisíc dlhopisov s hodnotou sto eur. Priemerný ročný výnos je sedem percent. Ide o štvorročný dlhopis s nulovým kupónom, ktorého lehota vydávania je od 15. januára 2024 do 15. januára 2028.
Disponujete aj inými zdrojmi?
Generálnym sponzorom padelu sa u nás vlani stala značka športových automobilov Cupra. Okrem toho máme príjmy aj od ďalších sponzorov, ktorých propagujeme v našej padelovej aréne v Rači. Nedisponujeme mestskými ani štátnymi peniazmi. Za zváženie by však stála diskusia o dani z nehnuteľnosti na športoviská.
- Július Strapek
Je zakladateľom a hlavným partnerom skupiny Across. Absolvoval Ekonomickú univerzitu v Bratislave, Fakultu podnikového manažmentu. V investičnom svete sa pohybuje od roku 1995, keď začal riadiť viaceré úspešné investičné a podielové fondy.
V rokoch 1998 až 2001 zastával pozíciu generálneho riaditeľa Tatra Asset Management. Ako konzultant participoval pri tvorbe legislatívy a strategických zámeroch na slovenskom finančnom trhu, bol členom tímu v komisii EÚ pre Zákon o kolektívnom investovaní.
V roku 2002 bol poradcom ministra práce, sociálnych vecí a rodiny SR pre dôchodkovú reformu a v roku 2003 lokálnym expertom Svetovej banky pre dôchodkovú reformu. V skupine Across pôsobí od roku 2002. Je prezidentom Slovenskej padelovej asociácie.
Kedy očakávate finančnú návratnosť investície?
Optimálnu EBITDU na jeden kurt máme stanovenú na 25-tisíc eur. To zahŕňa výnosy z celého ekosystému vrátane baru, reklamných priestorov, prenájmu a predaja rakiet, loptičiek či oblečenia. Ak hovoríme o finančnej návratnosti investície do padelu, tak tam predpokladáme break-even point v horizonte niekoľko rokov.
Ako chcete marketingovo a inak podporiť popularitu padelu, aby rástla a vám sa investícia vrátila?
V Arene Padel v bratislavskej Rači sme sa vďaka úžasnému prístupu ľudí, ako aj správnemu marketingu dostali na vysoké čísla obsadenosti kurtov – nad šesťdesiat percent. Ďalšie značné sumy do marketingu by nám potenciálne priniesli už len malý nárast obsadenosti.
Pri novej aréne v hlavnom meste to však bude inak. Obsadiť plánovaných dvanásť kurtov bude o čosi väčšia výzva, keďže od otvorenia novej haly počítame s obsadenosťou kurtov nad päťdesiat percent. To bude nevyhnutné podporiť správnym nastavením marketingových aktivít pre popularitu tohto športu.
Vo finančnom svete sa pohybujete už tridsať rokov. Primárne ako portfóliový manažér. Ale aktívny ste aj v cestovnom ruchu a v športe. Podľa čoho sa riadite pri výbere biznisových projektov?
Pri investičných projektoch sa vždy riadime očakávanou návratnosťou a rizikovosťou. Skupina Across za vyše 20 rokov pôsobí vo viacerých investičných oblastiach. Tie sa snažíme rozvíjať a investovať do nich, lebo im rozumieme. Takisto investujeme do príbuzných alebo komplementárnych oblastí, ktoré prinášajú synergické efekty.
Do iných oblastí investujeme sporadicky, aj to iba v prípade, že máme dostatočnú záruku v manažérskom alebo partnerskom zázemí. Dôležitým aspektom je vedieť odhadnúť, čo je hnacím motorom v danom biznise, a vedieť ho podporiť. Vždy sa snažíme ísť do projektov, ktoré dávajú ekonomické racio a ktoré sú z dlhodobého hľadiska udržateľné.
Pri padeli je týmto motorom obsadenosť kurtov pri zachovaní dostupnej ceny za hodinu na kurte. A zároveň ma motivuje schopnosť prilákať ľudí, aby športovali a starali sa tak o svoj work-life balans.
Čo je vaša najsilnejšia stránka?
Vytrvalosť, v tom som veľmi konzistentný. Nerobím názorové obraty. Keď si niečo zaumienim, dokážem za tým ísť veľmi dlho a veľmi cieľavedome.
Spravujete cudzie peniaze? Aký máte prístup k správe vlastných peňazí?
Klienti u nás dlhodobo dosahujú nadštandardné zhodnotenie a my ich prizývame zapojiť sa partnersky, napríklad formou dlhopisov Across, do našich investičných projektov. Peniaze investujeme do projektov, ktorým veríme, ktoré máme pod kontrolou. V takýchto projektoch mám aj ja uložené vlastné peniaze.
Na čo rád utrácate peniaze?
Utrácam peniaze v zásade na športové dovolenky, športové hračky, napríklad lyže, rakety, kity, alebo na gurmánske zážitky.
Kedy dosiahne padel „hype“ a začne mať stabilnú krivku, prípadne klesať?
Som presvedčený, že padel nie je sezónny vrtoch. Je to veľmi seriózny šport, ktorý určite raz pokorí tenis vo všetkých ukazovateľoch. Samozrejme, že v každej krajine má inú nábehovú krivku alebo popularitu, ale generálne sa dá povedať, že padel je celosvetovo na veľkom vzostupe.
Kedy dosiahne vrchol alebo bude mať stabilnú krivku, na to aktuálne neviem odpovedať. Určite môžem povedať, že popularita padelu bude veľká a stabilná. O tom som absolútne presvedčený.