Manažérstvo je pre extrovertov. A platí, že čím vyššie manažérske funkcie, tým vyššia pravdepodobnosť, že v nich nájdete extrovertov. Nielenže radi a veľa komunikujú, ale atmosféru interakcie s ľuďmi používajú na analyzovanie problémov a rozhodovanie.

Ak sa však predsa len na takú pozíciu dostane štandardný introvert, neznamená to, že nemôže byť rovnako úspešný. Neznamená to ani, že sa musí snažiť za každú cenu hrať na extroverta. Zopár ťahov by sa však mal predsa len naučiť.

Hendikep

Viac ako polovica vrcholových manažérov sú výrazní extroverti. Tvrdí to odborný časopis Industrial and organizational Psychology.

A dodáva, že ak by sme celú populáciu rozdelili na dve polovice na škále introvert – extrovert, medzi manažérmi by bolo až 96 percent ľudí zo skupiny extrovetov. Je to prirodzené, keďže nahor postupujú tí, ktorí majú vodcovské sklony, vyžarujú energiu a vedia motivovať.

Ak vám však napadne, že čím charizmatickejší človek, tým lepší šéf pre firmu, tak treba pribrzdiť. Analytik zákonitostí v úspešných firmách Jim Collins (autor Good to great) konštatuje, že v jeho rebríčku najlepších firiem veľa charizmatických lídrov nenájdete. Géniovia takí často nebývajú, Bill Gates, Warren Buffet či Steven Spielberg sú presným opakom toho, čo možno nazvať extrovertným lídrom.

Problém výrazných extrovertov na čele tímov je, že sú dobrí najmä vtedy, ak šéfujú ľuďom bez iniciatívy. Ak však majú takých, ktorí sami prichádzajú s nápadmi, začnú nezmyselne „strečkovať“, cítia sa ohrození a správajú sa neracionálne. Trojica profesorov (Adam M. Grant, Francesca Ginová, David A. Hofman) urobili v Spojených štátoch amerických malý prieskum na pol druha stovke firiem roznášajúcich pizzu.

Zistili, že spoločnosti, v ktorých extrovert šéfoval tímu bez proaktívnych zamestnancov, dosahovali oproti priemeru o 14 percent vyššie zisky. Kde sa však takýto manažér dostal do kontaktu s podriadenými, ktorí mali ambíciu rozmýšľať a navrhovať zlepšenia, zisky boli oproti priemeru nižšie o 16 percent.

Abeceda prežitia manažéra introverta

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa