K prvej orientácii poslúži informácia, ako sa rozhodli iní. Pohľad do policajných štatistík hovorí, že za jedenásť mesiacov roka 2013 sa na Slovensku predalo 237 nových luxusných áut. Punc najžiadanejšieho nesie Mercedes-Benz CLS, ktorý získal na svoje konto 54 registrácií. Nasledujú: BMW r. 7 (53), Audi A7 Sportback (44), Mercedes-Benz S (34), Audi A8 (24), Porsche Panamera (11), Jaguar XJ (7), Lancia Thema (4), Lexus LS (4), Mercedes-Benz CL (1) a VW Phaeton (1).
Audi s BMW plece pri pleci
My sme vyskúšali Audi A8 4,2 V8 TDI (test prinášame na ďalších stranách). Je to limuzína so vznetovým osemvalcom a pohonom štyroch kolies. Ak zhruba zodpovedá vášmu gustu, potom do pozornosti odporúčame tiež konkurenčné modely v porovnávacej tabuľke – limuzíny BMW 750 xDrive, Mercedes-Benz S 350 BlueTec, štvordverové kupé Jaguar XJ a Gran Tourismo Porsche Panamera 3,0 D. Teoreticky by do úvahy prichádzal aj VW Phaeton, ale ten importér pre minimálny ohlas trhu z ponuky škrtol.
Cenovo aj charakterom sa k testovanému audi najviac približuje BMW 750d xDrive. Ako jediné z vybranej konkurencie disponuje pohonom štyroch kolies v kombinácii s dieslom. Na druhej strane mercedes, jaguar aj porsche môžete ako štvorkolku získať zatiaľ len v kombinácii s benzínovým motorom.
Osemvalec verzus šesťvalce
Ak diesel, potom sa v luxusnej triede nosia trojlitrové šesťvalce. Porsche Panamera ešte v tomto štvrťroku dostane ešte výkonnejší motor (221 kW/300 k), ako v súčasnosti má. Trojlitrový šesťvalec sa montuje aj do Audi A8. Ale ako jediný model luxusnej triedy sa predáva aj so vznetovým osemvalcom. Nie je to jednoznačná výhoda. Aj preto s ním dnes audi ostáva osamotené. Najdynamickejší luxusný diesel na trhu je totiž (ako vidieť aj z porovnávacej tabuľky a potvrdil to aj test) zároveň najpažravejší. Protipólom úspornosti je mercedes. Nielen vplyvom motora. Spotrebu mu nezhoršuje pohon 4 x 4, navyše je z porovnávaných modelov najaerodynamickejší (súčiniteľ odporu vzduch 0,24).
Novotou vonia Mercedes
Pri rozhodovaní, ktorý z porovnávaných modelov si vybrať, služobne novšie modely sú v teoretickej výhode. Zvyčajne prinášajú vo svojej výbave novinky, ktoré konkurenti následne preberajú alebo tromfujú. Audi A8, BMW r. 7, Jaguar XJ aj Porsche Panamera naposledy absolvovali ľahšie modernizačné kúry. Zato Mercedes S práve vstupuje na trh po kompletnej generačnej obmene. Zákonite sa ocitá v centre pozornosti aj s plnou poľnou pokrokovej výbavy. Len ako príklad – LED svetlomety Matrix (2 x 25 diód), ktorými sa pýši audi, tromfuje ešte sofistikovanejším systémom LED (2 x 56). Jeho jazdné asistenčné systémy už využívajú stereokameru. Podvozok aj jej zásluhou s predstihom rozpoznáva nerovnosti a prispôsobuje im charakteristiku pruženia... Na druhej strane A8, r. 7, XJ aj Panamera využívajú osemstupňové automatické prevodovky. Mercedes S aj po generačnej výmene prekvapivo ostal verný starej dobrej 7G tronic. Ale len dočasne. Už v tomto roku dostane novšiu – a rovno deväťstupňovú. Ak teda máte v hľadáčiku práve trojcípu hviezdu, možno je tu dôvod zopár mesiacov si počkať.
Liga pre troch
Posledný pohľad na trhové preferencie hovorí, že najžiadanejšie luxusné autá na tunajšom trhu nesú značku Mercedes-Benz, BMW a Audi. Výstižne sa hovorí, že hrajú vlastnú ligu. Sú na tunajšom trhu najlepšie etablované, priamo zastúpené, s rozvinutou predajno-servisnou sieťou, čomu zodpovedá aj adekvátny marketing. Jaguar XJ, ktorý reprezentuje britský pohľad na luxusný automobil, technicky aj fazónou má na to, hrať vyrovnanú partiu, len by potreboval silnejší backround. Porsche Panamera, to je športiak prezlečený za luxusný model. Vzhľadom na svoj vyhranenejší charakter sa na Slovensku predáva vskutku dobre. Ešte nemáte svojho favorita? Prečítajte si test. A ak ani potom – losujte. Nič neriskujete.
Sedem exkluzívnych
Na Slovensku má aktuálne oficiálne zastúpenie 38 výrobcov osobných automobilov, no z nich len sedem ponúka aj luxusné modely
Najpredávanejšie
Spomedzi luxusných áut sa najlepšie predávajú Mercedes--Benz CLS, BMW r. 7 a Audi A7 Sportback
Najmodernejšie
Najmodernejší z porovnávaných modelov uvedených v porovnávacej tabuľke je Mercedes S. Práve vstupuje na slovenský trh po kompletnej generačnej výmene
4x4
Audi A8 má pohon štyroch kolies štandardne, u BMW si ho môžete zvoliť. Mercedes, jaguar aj porsche ako štvorkolku získate len v kombinácii s benzínovým motorom
Šesťvalce
V luxusnej triede sa nosia trojlitrové vznetové šesťvalce, ale Audi A8 môže mať aj vo verzii 4,2 V8 TDI. Je síce najdynamickejšia, ale má aj najvyššiu spotrebu.
Deviatka na obzore
Osemstupňová automatická prevodovka sa stala normou s výnimkou Mercedesa S. Ten napriek generačnej výmene využíva stále sedemstupňovú. Deväťstupňový automat získa ešte tento rok.
Audi A8 4,2 TDI V8 Quattro a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Audi A8 4,2 TDI V8 Quattro | BMW 750d xDrive | Jaguar XJ 3,O V6 Td | Mercedes-Benz S 350 BlueTec | Porsche Panamera Diesel | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 4 134 | 2 993 | 2 993 | 2 987 | 2 967 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V8 | R6 | V6 | V6 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 283 (385)/3 750 | 280 (381)/4 000 – 4 400 | 202 (275)/4 000 | 190 (258)/ 3 600 | 184 (250)/3 800 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 850/2 000 – 2 750 | 740/2 000 | 600/2 000 | 620/1 600 – 2 400 | 550 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 7-st. automatická | 8-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | zadný | zadný | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,70 | 4,90 | 6,40 | 6.8 | 6.8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 | 244 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 7.4 | 6,40 | 6,30 | 5,9 – 5,5 | 6.3 |
Rázvor (mm) | 2 992 | 3 070 | 3 032 | 3 035 | 2 920 |
Objem batožinového priestoru (l) | 520 | 500 | 520 | 510 | 445 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 96 400 | 97 500 | 80 932 | 80 160 | 84 156 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |