SUV (Sport unity vehicle) pripomínajú vyššou siluetou a odolnejším podvozkom. Niektoré stavajú výhradne na prednom pohone (napríklad Peugeot 2008 alebo Renault Captur), iné v ponuke figurujú aj vo verzii 4 x 4. Do tejto sorty patrí tiež Škoda Yeti (sám výrobca ju pravdepodobne z marketingových dôvodov komunikuje ako SUV). Vyskúšali sme ju vo verzii 2,0 TDI 4 x 4 a dojmy prinášame na nasledujúcich stranách.

Mali by ste o niečo podobné záujem? Možno vám pomôžeme v orientácii. Testovaný Yeti stanovuje nasledovné kritériá: cena je v rozmedzí 19- až 24-tis. eur, poháňa ho vznetový motor a má pohon štyroch kolies. Z malých crossoverov sitom prešiel Opel Mokka 1,7 CDTI 4 x 4, z kompaktov napríklad Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, Mitsubishi ASX 1,8 Di-D 4WD a Nissan Qashqai dCi 130 4 x 4.

4x verzus Škoda Yeti 2,0 TDI 4 x 4

Kia Sportage

Priestor kontra variabilita

Veľkostne sa škode najviac blíži malý opel. Ich podobné priestorové pomery v interiéri limituje kratší rázvor a užšia karoséria. Z hľadiska miesta na kolená, nad hlavou aj v priečnom smere je však Yeti na tom znateľne lepšie. Pre tých, čo si potrpia viac na pohodlie a plánujú hojnejšie obsadzovať interiér dospelákmi, však bude vhodnejšou voľbou jeden z trojice Kia, Mitsubishi a Nissan. Ich zadné lavice sú širšie a krajné miesta komfortnejšie. Z hľadiska možností konfigurácie sa do pozornosti núka Yeti. Dve krajné sedadlá sa dajú pozdĺžne posúvať a preklápať. Z auta môžete vybrať užší stred a krajné sedačky odsadiť od výplní dverí. Preklepneme Mokku, Sportage, ASX alebo Qashqai a zistíme, že variabilita zadnej lavice sa začína a končí sklopenými operadlami. V Sportage si môžete zúžený stred transformovať na lakťovú opierku.

4x verzus Škoda Yeti 2,0 TDI 4 x 4

Mitsubishi ASX

Keď ide o litre

Aj keď pri prezentáciách crossoverov sa často spomína ich praktickosť, kapacitou svojich batožinových priestorov sa pohybujú len na úrovni kompaktných hatchbackov. Ak napriek tomu podľa vás na kufri záleží, potom si pozrite porovnávaciu tabuľku. Podľa nej najobjemnejším kufor (bez rezervného kolesa) má Sportage, nasledujú Mitsubishi ASX (rozšírený), Qashqai, Yeti a Mokka. Záleží aj na prístupnosti, pravidelnosti tvaru, výške nakladacej hrany aj využiteľnosti predĺženej ložnej plochy po sklopení zadných sedadiel, prípadne aj operadla spolujazdca... Toto porovnanie však už z priestorových dôvodov ponecháme na vás.

4x verzus Škoda Yeti 2,0 TDI 4 x 4

Nissan Qashqai

Tereniaky medzi crossovermi

Kombinácia vznetového motora a pohonu 4 x 4 tlačí konkurentov do najvyšších poschodí cenníkov. Mohli by sme ich nazvať šľachtou medzi crossovermi. Preto sú aj všeobecne menej vyhľadávané. Oslovujú náročnejších motoristov, ktorí chcú niečo viac, ako s autom bez obáv prekonať cestný obrubník. Celé naše konkurenčné pole využíva pohon 4 x 4 s medzinápravovou spojkou, ktorá podľa trakčných podmienok prenáša časť krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Systémy v Mitsubishi a Nissane dovoľujú okrem automatického režimu napevno uzavrieť predný pohon alebo aj spolu s Kia pohon 4 x 4 v pomere 50 : 50. Konkurenti sa líšia tiež vyspelosťou zadnej nápravy. Kým Mokka má jednoduchšiu vlečenú, Yeti, ASX a Sportage a Qashqai využívajú viacprvkové zavesenie. S istou taktickou výbavou vodiča sa v teréne nestratia. S výnimkou Opla Mokka. Toho by sme von zo spevnenej cesty radšej nenútili.

4x verzus Škoda Yeti 2,0 TDI 4 x 4

Opel Mokka

Vynachádzavé Yetiho sedadlá

Tri nezávislé sedadlá Yetiho v druhom rade dávajú svojou variabilnosťou krídla fantázii jeho majiteľa. Konkurencia si vystačí so sklopnými operadlami.

Mokka do každého počasia

Svorka konkurentov unisono využíva pohon 4 x 4 s medzinápravovou spojkou. Hodia sa aj na zdolávanie terénnych prekážok. S výnimkou Opla Mokka, ktorý obstojí v každom počasí, ale terénne ambície nemá.

Kompakty sú priestrannejšie

Veľkosťou rázvoru a šírkou karosérie kompaktné crossovery (Sportage, ASX a Qashqai) prekonávajú menšie deriváty (Yeti a Mokka). Preto poskytujú viac miesta vzadu aj pohodlnejšie sedenie.

ASX je najdynamickejší

Pri modeloch s terénnymi ambíciami sa popularite teší pružný vznetový motor. Ale aj akceleračné vlastnosti potešia. V tejto disciplíne v päťčlennom pelotóne žiari ASX, zatiaľ čo Yeti ju zjavne vypúšťa.

Favoriti v úspornosti

Tí, čo favorizujú ekonomiku prevádzky, si určite všimnú, že Nissan a Opel spotrebujú priemerných 4,9 l/100 km, čo sa viac cení pri väčšom Qashqaii. Na chvost päťmiestneho rebríčka spadli len tesne a spoločne Škoda a Kia s priemerom 5,7 až 6,0 litra.

Škoda Yeti Outdoor Mont Blanc 2,0 TDI a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Škoda Yeti Outdoor 2,0 TDI Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD Mitsubishi ASX 1,8 Di-D 4WD Nissan Qashqai dCi 130 4 x 4-i Opel Mokka 1,7 CDTI 4 x 4
Zdvihový objem motora (ccm) 1 968 1 995 1 798 1 598 1 686
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 81 (110)/4 200 100 (136)/4 000 110 (150)/4 000 96 (130)/4 000 96 (130)/ 4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 280/1 750 – 2 750 320/1 800 – 2 500 300/2 000 -- 3 000 320/1 750 300/2 000 -- 2 500
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12,20 11.3 10 10.9 10.9
Maximálna rýchlosť (km/h) 174 181 198 190 184
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5,80 5,7 – 6,0 5.6 4,90 4.9
Rázvor (mm) 2 576 2 640 2 670 2 646 2 555
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 416 465 442 439 356
Cena základného modelu s DPH (€) 20 349 22 490 20 800 23 890 21 590
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov