V blahej pamäti máme napríklad anabázu Citroëna C6 alebo Renaultu Vel Satis. A zámorská konkurencia? Bez šance, ak za úspech považujeme predajné počty. Najnovší atak evidujeme v podaní nového sedanu Hyundai Genesis. Vyskúšali sme ho a zanechal dojem. Pritom vysoké nároky determinuje ligová konkurencia – Audi A6, BMW r. 5, Mercedes-Benz triedy E a Jaguar XF. Na porovnanie s Genesisom sme vybrali deriváty vybavené karosériou typu sedan, benzínovými motormi porovnateľného výkonu spriahnutými s pohonom štyroch kolies.
Veľkostné prekáranie
Siluetu má Genesis monumentálne akurátnu. Určite sa nemusí v konkurenčnom poli cítiť ako chudobný príbuzný. Naopak, dĺžkou rázvoru všetkých prekonáva. Nestratil by sa ani v luxusnej triede a aj Audi A8 by v tomto parametri dostalo na frak. Preto Genesis nie náhodou poskytuje cestujúcim vzadu najvyšší komfort aj najviac miesta v oblasti kolien. Na druhej strane nízko splývajúca strecha najviac obmedzuje cestujúcich práve v ňom. Tiež v kapacite kufra hyundai ťahá za kratší koniec. V tejto disciplíne, ktorá však vo vyššej strednej triede nemá až takú váhu, tesne vedie E od Mercedesa spolu s Jaguarom XF.
Turbo má prevahu
Ak porovnávame pohonné jednotky, sledujeme stret atmosférického šesťvalca s priamym vstrekovaním benzínu, ktorý má pod kapotou zabudovaný hyundai, a prepĺňaných taktiež benzínových šesťvalcov jeho najvážnejších súperov. Subjektívne má Genesis krajší – sýtejší zvuk na voľnobeh aj v celom spektre využiteľných otáčok. Tým však, zdá sa, sú jeho prednosti prakticky vyčerpané. Súperi sú totiž pri porovnateľných prevodovkách, aerodynamických vlastnostiach a hmotnosti o poznanie dynamickejší a dosahujú aj nižšiu priemernú spotrebu. Aspoň k takému záveru vedú údaje v porovnávacej tabuľke, a tie zvyčajne neklamú.
O kompromisoch
Keď porovnávame podvozky, opakujeme, že súperi bez výnimky využívajú čoraz populárnejší pohon štyroch kolies. Zabezpečuje lepšiu trakciu pri zhoršených adhéznych podmienkach. Pritom charakteristiku pruženia má Genesis (opäť subjektívne) nastavenú najkomfortnejšie. Dynamická jazda na technickej trati mu však (zákonite) menej vyhovuje ako jeho súperom. Vždy je to kompromis, záleží len na prioritách. Komfortom pruženia môžu predsa len A6 aj trieda E svojich súperov zdolať, len si to žiada investíciu navyše do pneumatického pruženia.
Plná poľná
Ako jednu z najsilnejších stránok Genesisu hodnotíme úroveň jeho štandardnej výbavy. Tá z jeho paluby doslova kypí. Len orientačne spomeňme ventilované a vyhrievané sedadlá v koži vpredu aj vzadu, zadné sú tiež pozdĺžne elektricky posuvné, nechýba elektrická panoramatická strecha, nehlučné dovieranie dverí, inteligentný tempomat, asistencia udržania jazdného pruhu, asistencia mŕtveho uhla, kompletný kamerový systém, hi-fi audiosystém... Ak si to všetko prajete v Genesise, ste na dobrej adrese. A ak niečo z toho nepotrebujete, zvyknete si, veď to máte v cene. V prípade konkurenčných modelov si rovnaké a podobné položky môžete priplatiť. Priplatiť si môžete dokonca neporovnateľne viac položiek, ako Hyudai ponúka v štandarde. Ale aj nemusíte. Záleží len na vás, čo považujete za väčšiu výhodu.
Technické údaje porovnávaných modelov | |||||
Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi H-TRAC | Audi A6 3,0 TFSI Quattro | BMW 535i xDrive | Jaguar XF 3,0 V6 AWD | Mercedes-Benz E 400 4Matic | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 3 778 | 2 995 | 2 929 | 2 995 | 2 996 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V6 | V6 | R6 | V6 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 232 (315)/6 000 | 245 (333)/5 300 – 6 500 | 225 (306)/5 800 – 6 400 | 250 (340)/ 6 500 | 245(333)/5 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 397/5 000 | 440/2 900 – 5 300 | 400/1 200 – 5 000 | 450/3 500 – 5 000 | 480/1 600 – 4 000 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 7-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 7-st. automatická |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6.8 | 5.1 | 5.6 | 5.9 | 5,30 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 240 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 11.6 | 7.4 | 7,6 – 8,1 | 9.4 | 8,1 – 8,5 |
Rázvor (mm) | 3 010 | 2 912 | 2 968 | 2 909 | 2 874 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 493 | 530 | 520 | 540 | 540 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 59 990 | 57 250 | 57 600 | 53 793 | 59 850 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Dynamika
Maximálnu rýchlosť má európska konkurencia obmedzenú na 250 km/h, kórejská akvizícia dosahuje „len“ 240 km/h. Najkratší akceleračný čas na stovku zaznamenáva Audi A6 (5,1 s), tesne pred Mercedesom E (5,3 s).
Každý chvíľku ťahá pílku
Keď ide o priestorový komfort na zadných sedadlách v oblasti kolien, vyhráva Genesis, ktorý však s miestom nad hlavami cestujúcich zaostáva. V kapacite batožinového priestoru vedú spoločne jaguar a mercedes (540 l), kým hyundai (493 l) ostáva na chvoste.
Komfort verzus ovládateľnosť
V komforte pruženia Genesis o poznanie európsku konkurenciu prekonáva aj napriek športovému 19“ obutiu. Ovládateľnosťou na technickej trati za ňou trochu zaostáva. Len do mercedesa a audi sa dá dokúpiť ešte vláčnejšie pneumatické pruženie.
Ultra štandardná výbava
Ak budete porovnávať luxusné položky výbavy v základnej cene, zistíte, že Genesis je bezkonkurenčný. Za tie sa aj vo vyššej strednej triede v Európe zvyčajne platí navyše.
Extra doplnková výbava
Do Genesisu nad úroveň štandardnej výbavy už nemôžete získať nič. Európske maniere sú iné. Do audi, BMW, jaguara aj mercedesu si môžete vyberať z desiatok položiek doplnkovej výbavy a rôznych balíkov. Pritom sa občas stáva, že zaplatíte dvojnásobok.