Takých, ktorí túžia po praktickom pohodlnom aute s variabilným interiérom, vhodným na rodinné výlety aj každodenné cesty za prácou. Vyššia silueta uľahčuje nastupovanie, prináša pohodlné sedenie, dobrý výhľad aj žiadaný pocit bezpečia. VW Golf Sportvan patrí práve do tejto sorty. Do roly súperov sme mu vybrali Renault Scénic, Citroën C4 Picasso, Ford C-Max a kórejský reprezentant Kia Carens...

Čo ich spája

Každý z pätice využíva päťmiestnu päťdverovú karosériu a pohonnú jednotku umiestnenú pod prednou kapotou. Aby porovnanie bolo najautentickejšie, k vznetovému motoru 2,0 TDI, ktorý sedlá testovaný Sportsvan, sme vybrali najpríbuznejšie motorové verzie konkurentov. Všetky sú spriahnuté so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Posuvné sedadlá takmer norma

Začnime druhým radom sedadiel. Sportsvan ako jediný má lavicu delenú v pomere 60 : 40, kým súperi uprednostnili tri nezávislé sedačky. V Picasse sú si svojou veľkosťou rovnocenné, ale proporčne menšie. Viac sa hodia pre deti. Carens, C-Max, Scénic aj Sportsvan stavajú na plnohodnotných krajných miestach, kým to v strede sa dá kvalifikovať skôr ako núdzové. Porovnávajme však ďalej. Citroën, Kia, Renault aj Volkswagen vychádzajú praktickosti v ústrety nezávislým posunom sedadiel v pozdĺžnom smere. Operadlá sa dajú sklápať, prípadne aj polohovať. So svojským riešením vyrukoval Ford. Neobsadené stredné sedadlo môžete jednoducho vymontovať, a ak dve krajné posuniete dozadu, vzdialia sa od dverí.

Na polohe záleží

Základný objem batožinového priestoru nehrá v prioritách MPV možno až takú rolu ako pri kombi, ale záleží na konkrétnom prípade. Naši súperi v tejto disciplíne zohrávajú pomerne vyrovnanú partiu. Pritom aktuálna kapacita kufrov závisí od momentálnej polohy zadných sedadiel. Ak sú na svojom štandardnom mieste, najviac bodujú Carens a Picasso, Sportsvan zohráva rolu zlatého stredu a za kratší koniec ťahajú Scénic a C-Max.

V triede rodinných MPV výrobcovia s obľubou využívajú koncepciou dvoch reprezentantov – päťmiestnych aj 5 + 2-miestnych vozidiel s dvojicou sedadiel v treťom rade. Napríklad k päťmiestnemu C4 Picasso patrí predĺžená sedemmiestna verzia C4 Grand Picasso. V sedemmiestnom formáte sú dostupné tiež Ford C-Max či Renault Scénic. Kia Carens využíva jednotnú karosériu, len sa musíte rozhodnúť, či stačí pätoro miest na sedenie alebo si priplatíte ďalšie dve. Sportsvan ako jediný v tejto vybranej spoločnosti obsahuje päť miest natvrdo. Kto chce dve navyše, so Sportsvanom nepochodí.

Dynamika a úspornosť sa nebijú

Dvojlitrové TDI stojí na vrchole ponuky vznetových motorov pre Sportsvan. Väčšina konkurentov takú veľkú kubatúru už ani neponúka. V tejto spoločnosti ňou disponuje len štvorvalec 2,0 TDCI v C-Maxe. Motivácia ostatných je jasná, menší motor rovná sa nižšia cena aj nižšia spotreba. Cenu ovplyvňujú tiež položky štandardnej výbavy a na spotrebu majú popri motore vplyv aj prevodovka, hmotnosť a aerodynamika.

Individualista č. 1

VW Golf Sportsvan má delenú zadnú lavicu v pomere 60 : 40, kým jeho súperi využívajú nezávislé sedadlá.

4x MPV verzus VW Golf Sportsvan

VW Golf Sportsvan

Individualista č. 2

Ford C-Max umožňuje vyňať stredné sedadlo v druhom rade a bočné sedadlá odsunúť dozadu a viac do stredu, kým jeho konkurenti stavajú na posune všetkých troch sedadiel v pozdĺžnom smere.

4x MPV verzus VW Golf Sportsvan

Ford C-Max

Kufrisko

Najobjemnejší batožinový priestor má Citroën C4 Picasso, na opačnom konci rebríčka zaujal miesto kufor Renaulta Scénic.

4x MPV verzus VW Golf Sportsvan

Citroën C4 Picasso

Jediný 5 + 2-miestny

Kiu Carens si je možné kúpiť v päťmiestnom aj sedemmiestnom usporiadaní. Súperi dve miesta navyše riešia v predĺžených verziách. VW Golf Sportsvan je výhradne päťmiestny.

4x MPV verzus VW Golf Sportsvan

Kia Carens

Najdynamickejší

VW Golf Sportsvan dosahuje najpriaznivejšiu hodnotu zrýchlenia na 100 km/h aj najvyššiu maximálnu rýchlosť.

VW Golf Sportsvan 2,0 TDI a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
VW Golf Sportsvan 2,0 TDI Citroën C4 Picasso BlueHDi 150 Ford C-Max 2,0 TDCI Kia Carens 1,7 CRDi Renault Scénic 1,6 dCi
Zdvihový objem motora (ccm) 1 968 1 997 1 997 1 685 1 598
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 110 (150)/3 500 – 4 000 110 (150)/4 000 103 (140)/3 750 100(136)/4 000 96 (130)/ 4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 340/1 750 – 3 000 370 (285)/2 000 320/1 750 – 2 750 320/1 750 – 2 500 320/1 750
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,20 9.8 9.6 10,40 10.3
Maximálna rýchlosť (km/h) 212 210 201 191 195
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4,4 – 4,3 4,20 5.1 5.3 4.4
Počet dverí 5 5 5 5 5
Počet miest na sedenie 5 5 5 5 5
Rázvor (mm) 2 685 2 785 2 650 2 750 2 702
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 500 537 430 536 470
Cena základného modelu s DPH (€) 22 370 22 390 25 320 18 210 19 190
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov