V teste modelu Peugeot 308 2,0 Blue HDi opäť dávame čitateľovi príležitosť aspoň letmo porovnať ho s aktuálnou konkurenciou. Kritériá výberu sú jednoduché: kombi nižšej strednej triedy s porovnateľnou pohonnou jednotkou a cenou. Vzápätí sa v zornom poli ocitli Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC, Ford Focus Kombi 2,0 TDCi, Škoda Octavia Combi 2,0 TDI a VW Golf Variant 2,0 TDI.
Kufor až na prvom mieste
Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše – tá sa v prípade kombi varí v batožinovom priestore. Pritom platí, že čím objemnejší, tým lepší. Civic Tourer so 624 litrami základnej kapacity s prehľadom vedie. Donedávna v tejto disciplíne bezkonkurenčnú Octaviu Combi dostihol s rovnakým 610-litrovým objemom Peugeot 308 SW. Golf Variant za nimi zaostáva len o päť litrov. Zato Focus Kombi (490 l) má sebavedomia na rozdávanie. Akoby presviedčal, že na veľkosti až tak nezáleží. Tým sa však naše porovnávanie nekončí. Deklarované kapacity zrátavajú priestor nad podlahou aj pod ňou. Kým peugeot a ford si so sebou ako súčasť štandardnej výbavy vozia minirezervy, ktoré z kapacity ukrajujú, v honde, škode a volkswagene nájdete len lepiace súpravy, no dojazdovky si môžete objednať.
Zadné operadlá občas pomôžu
Stáva sa, že ani kufor kombi najmä svojou dĺžkou momentálnym potrebám nevyhovie. Potom neostáva iné, len zadné asymetrické operadlá sklopiť. Najjednoduchšie to funguje v peugeote a honde – zo strany batožinového priestoru potiahnete za jednu alebo obe páky a operadlá padnú do roviny s podlahou kufra. Ľahko sa dajú sklopiť aj vo VW aj v Octavii, ale tam celkom rovnú plochu nezískate. Zato vo forde rovná bude s jednou podmienkou – pred sklopením operadiel musíte najprv dopredu odklopiť sedáky. Nebudeme zaťažovať informáciami o rôznych praktických háčikoch, okách, upevňovacích sieťach a koľajniciach, ktorými sa porovnávané kombi navzájom diferencujú. Nedá sa však nespomenúť praktická zadná lavica v honde, ktorú môžete zdvihnúť do zvislej polohy. Do takto uvoľneného priestoru za operadlami predných sedadiel sa vojde trebárs aj bicykel.
Jednašestka medzi dvojlitami
Všetky porovnávané modely využívajú dvojlitrové turbodiesely s jednou výnimkou. Vznetová tisícšesťstovka Hondy je nielen z našej skúsenosti taká dobrá, že sa nestratí ani v tejto spoločnosti, ale robí im mimoriadne nepríjemnú konkurenciu. Pružnosť, akceleračné schopnosti, ekonomika prevádzky – to všetko je už alchýmia s výsledným kompromisom. Záleží na prioritách.
Najkomfortnejšie nastavený podvozok má peugeot, kým honda uprednostňuje športovejšie pruženie. Kým Golf a Focus využívajú služby sofistikovanejšej viacprvkovej zadnej nápravy, vozidlá značiek Peugeot, Honda a Octavia uprednostňujú jednoduchšie zavesenie kolies. V prípade Peugeota a Hondy nielen kvôli cene. Zaberá menší priestor, a tak menej zasahuje do profilu batožinového priestoru. V prípade Octavie je to jedno, veď rovnakú karosériu využívajú aj verzie s viacprvkovým zavesením.
Civic litrážou dominuje
Honda Civic má palivovú nádrž posunutú od zadnej nápravy pod predné sedadlá. Aj preto už hatchback udivuje bezkonkurenčnou kapacitou svojho batožinového priestoru a verzia Tourer jeho objemový úspech opakuje na úrovni kombi.
Keď komfort, potom P 308
Keď sa v nich zveziete, identifikujete rozdielne riešený kompromis medzi úrovňou jazdných vlastností a pohodlím cestovania. No ak na piedestál postavíte vláčnosť pruženia, najväčšie šance bude mať u vás peugeot.
Suveréni terénu
Na technickej trati sa extra suverénne pohybujú Golf a Focus. Pomáhajú im na tento štýl adekvátnejšie zadné nápravy aj systémy presmerovania krútiaceho momentu na predných kolesách. Bez týchto vymožeností s nimi drží krok Honda Tourer aj zásluhou skvelého riadenia.
Honda a Peugeot diétujú
Ak ide o spotrebu, potom najlepšie karty drží Honda Civic s kompaktným turbodieselom. Prekvapivo len o dve desatinky horší výsledok v kombinovanom cykle dosahuje P 308 SW s objemnejšou a výkonnejšou pohonnou jednotkou.
Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Peugeot 308 SW 2,0 Blue HDi | Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC | Ford Focus Kombi 2,0 TDCi | Škoda Octavia Combi 2,0 TDI Geen Tec | VW Golf Variant 2,0 TDI BM | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 997 | 1 597 | 1 598 | 1 968 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 110 (150)/3 750 | 88 (120)/4 000 | 103 (140)/3 750 | 110 (150)/3 500 – 4 000 | 110 (150)/ 3 500 – 4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 370/2 000 | 300/2 000 | 320/1 750 -- 2 750 | 320/2 750 -- 3 000 | 320/1 750 -- 3 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,80 | 10.1 | 9.1 | 8,60 | 8.9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 215 | 195 | 207 | 216 | 218 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 3,80 | 3,60 | 4,90 | 4.2 | 4.2 |
Rázvor (mm) | 2 730 | 2 595 | 2 648 | 2 686 | 2 635 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 610 | 624 | 490 | 610 | 605 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 20 840 | 19 490 | 24 070 | 22 340 | 22 150 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |