Práve sme ju vyskúšali (test prinášame v tomto čísle) a teraz jej na porovnanie hľadáme seberovných. Testovaný derivát využíva pohon štyroch kolies, preto automaticky vypadávajú súperi typu Peugeot 2008 alebo Renault Captur. Predávajú sa totiž len ako prednokolky. Cena okolo 21-tisíc eur zasa diskvalifikuje napríklad Jeep Renagade, ktorý vo verzii 4 x 4 nekúpite lacnejšie ako za 25-tisíc.
A tak na site kritérií utkanej z ceny, pohonu a vznetového motoru porovnateľného výkonu uviazli – Fiat 500X, Škoda Yeti, Opel Mokka a Kia Sportege. Máte pravdu, Sportage ako jediný reprezentuje kompakty. Napriek tomu si miesto v porovnávanej vzorke vybojoval ako najžiadanejší crossover na Slovensku vôbec. Pritom cenou menším súperom nebezpečne podkuruje.
Zdroj: Fiat
Čarovanie s priestorom
Napriek tomu, že Vitara má v tomto konkurenčnom poli najkratší rázvor, nešpecifikovanou priestorovou ekvilibristikou sa stalo, že vzadu sa sedí pohodlnejšie ako v Yeti. Zato v škode majú cestujúci nad hlavou zasa viac miesta. Fiat trochu prekvapivo ponúka menej miesta na nohy ako Vitara a vo vcelku pohodlnom opli zas evidujeme skromnejší priestor najmä v priečnom smere. Lídrom z hľadiska komfortu pre zadných pasažierov sa podľa očakávania v tejto spoločnosti stáva najvzdušnejší Sportage. Ako jediný uspokojivo odvezie vzadu aj trojicu cestujúcich.
Variabilita skôr výnimočne
Flexibilnosť priestoru zadných sedadiel býva skôr výsadou MPV ako crossoverov. Tie sa zvyčajne uspokoja so sklopnými delenými operadlami zadnej lavice. To platí aj pre porovnávanú spoločnosť s jednou malou a jednou veľkou výnimkou. V Sportage si môžete zúžený stred transformovať na lakťovú opierku. Yeti však dokáže oveľa viac. Dve krajné sedadlá sú pozdĺžne posuvné a dajú sa aj preklápať. Ba z interiéru môžete vyňať užší stred a krajné sedačky odsadiť od výplní dverí, aby sa dvom cestujúcim pohodlnejšie sedelo. Porovnávacia tabuľka prináša jasný verdikt – najviac litrov pojme kufor Sportage (465) a najmenej F 500 X (350). No tabuľka už neprezrádza, že rezervné koleso nezískate do Vitary ani do Mokky. Oba vozy zasa majú praktické dvojité dno. Má ho aj Yeti.
Zdroj: Opel
Kubatúra predurčuje spotrebu
Kombináciu vznetového motora s pohonom 4 x 4 sprevádza aj vyššia úroveň štandardnej výbavy a adekvátne – prípadne neadekvátne vyššia cena. To už je vec názoru. V každom prípade tieto autá sa nepredávajú ako teplé rožky, cielia totiž na menej početnú vrstvu náročnejších motoristov, ktorí auto nabité výbavou vedia oceniť. Zbrane si skrížili vznetové tisícšesťstovky s dvojlitrami. Z hľadiska dynamiky však viac ako kubatúra rozhoduje maximálny výkon, ktorý hovorí v prospech fiatu, opla a kie, kým v ekonomike prevádzky vynikajú nižšie kubatúry modelov Vitara a Mokka.
Zdroj: Škoda
Nie je štvorkolka ako štvorkolka
Konkurenčné pole využíva pohon 4 x 4 s medzinápravovou spojkou, ktorá podľa trakčných podmienok posiela časť krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Systémy vo Vitare a Sportage umožňujú pohon 4 x 4 v pomere 50 : 50 uzavrieť. Súperi sa líšia tiež vyspelosťou zadnej nápravy. Kým Vitara a Mokka využívajú jednoduchšiu vlečenú, Yeti, F 500 X a Sportage stavili na viacprvkové zavesenie.
Suzuki Vitara 1,6 DDIS 4WD a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Suzuki Vitara 1,6 DDIS 4WD | Fiat 500 X 2,0 MJ 4 x 4 | Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD | Opel Mokka 1,6 CDTI 4 x 4 | Škoda Yeti 2,0 TDI 4 x 4 | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 956 | 1 995 | 1 598 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 88 (120)/3 750 | 103 (140)/4 000 | 100 (136)/4 000 | 100 (136)/ 3 500 – 4 000 | 81 (110)/ 3500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320/1 750 | 350/1 750 | 320/1 800 – 2 500 | 320/2 000 -- 2 250 | 250/3 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12.4 | 9,30 | 11.3 | 10.3 | 12,20 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 190 | 181 | 188 | 175 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.2 | 4.9 | 5,70 | 4.5 | 5,30 |
Rázvor (mm) | 2 500 | 2 570 | 2 640 | 2 555 | 2 575 |
Svetlá výška (mm) | 185 | 179 | 175 | 131 | 180 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 375 | 350 | 465 | 355 | 416 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 21 500 | 22 200 | 22 580 | 21 790 | 18 320 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Vitara šetrí palivo
Niet nad vlastnú skúsenosť. V rovnakej špecifikácii, ako udáva porovnávacia tabuľka, sme na testovanom okruhu zmerali spotrebu trom zo súperov: Sportage 6,6 l, Yeti 6,2 l a Vitara 4,7 l/100 km.
Yeti čaruje so sedadlami
Malý crossover od Škody ponúka flexibilitu zadných sedadiel na úrovni najpraktickejších MPV. Dve jej krajné sedadlá si môžete pozdĺžne posúvať a preklápať a krajné sedačky od dverí odsadiť. Súperi dovoľujú sklopiť zadné sedadlá a... dosť.
Fiat 500 X je rýchly aj úsporný
Keď porovnávame hodnoty akcelerácie a maximálnej rýchlosti na jednej strane a dosahovanú priemernú spotrebu – teda dynamiku k ekonomike prevádzky, ako najúspešnejší nám vychádza fiat tesne pred oplom. Nasledujú suzuki spolu s kiou a záver patrí škode.
Mokka sa mimo cesty nehrnie
Na jazdu mimo kvalitných asfaltiek auto kvalifikuje nielen pohon štyroch kolies, ale aj veľkosť rázvoru, svetlá výška a nájazdové uhly. Je to alchýmia. Podľa nás najlepším mixom v tomto smere disponujú Vitara a Yeti, za nimi nasleduje fiat, potom kia. Skúsenejší vodič má s týmito autami aj na ľahší terén, len Mokka s malou svetlou výškou je typický mestský crossover bez ďalších ambícií.