Je priestranné, má objemný batožinový priestor, množstvo praktických odkladacích priestorov, sedí sa v ňom vyššie a tým aj bezpečnejšie, ľahko sa doň nastupuje a rovnako pohodlne vystupuje. A ak si zadovážite predĺženú verziu, získate s ňou nielen ďalšie litre kapacity kufra, ale aj zo dve sedadlá navyše. Ako v prípade Renaultu Grand Scénic, ktorý sme vyskúšali a jeho test prinášame v tomto čísle TRENDU.
Možno vás bude zaujímať aj jeho pozícia v konkurenčnom prostredí. Preto sme vybrali štyroch ďalších členov klubu „megakompaktných“ MPV s 5 + 2-miestnym interiérom, vznetovým štvorvalcom podobných vlastností a porovnateľnou cenou. V site takto nastavených kritérií uviazli Citroën Grand C4 Picasso eHDi 115, Ford Grand C-Max 1,6 TDCI, Kia Carens 1,7 CRDi a VW Touran 1,6 TDI. Dve sedadlá navyše obsahuje testovaný Grand Scénic, preto ani porovnávané modely počtom miest za ním nezaostávajú. Dodávajú sa za príplatok a ten sme už zohľadnili aj v tabuľke.
Citroën Grand C4 Picasso Zdroj: Citroën
Variabilita interiéru
Väčšina motoristov dvojicu zadných sedadiel využíva skôr sporadicky, a tak zvyčajne kotvia zapustené v dne batožinového priestoru. Hodia sa pre deti, dospelým pohodlné sedenie nedoprajú. To platí pre všetkých súperov. Navyše sedemčlenná posádka by sa sotva odvážila absolvovať dovolenkový výlet bez proviantu, lebo ak vylúčime možnosti strešného nosiča, to, čo ostalo z batožinového priestoru, nevyhovie. Ale rozdiely predsa len evidujeme. Ako vyplýva z porovnávacej tabuľky, rolu jednookých medzi slepými zohrávajú oklieštené kufre Renaultu Grand Scénic (202 l) a Citroëna Grand C4 Picasso (170 l). Ostatní súperi ponúkajú len symbolický objem.
Ford Grand C-Max Zdroj: Ford
Ak to však dvaja členovia posádky vzdajú a dve neplnohodnotné sedačky zasuniete do podlahy, získate v každom z piatich modelov plnohodnotný batožinový priestor, no opäť nie rovnaký. Dominuje Scénic (702 l), najskromnejšiu kapacitu ponúka kufor C-Maxu (475 l). Pre súperov však en bloc platí, že sedadlá v druhom rade sú posuvné a sklon ich operadiel si môžete prispôsobiť na mieru. Keď na to príde, zo Scénica aj z Tourana sa dajú dokonca aj vyňať. Od fyzicky náročnejšej operácie môže odrádzať aj fakt, že ich bude treba niekam upratať. C-Max zasa ponúka možnosť užšiu strednú sedačku sklopiť pod bočné sedadlo. A to je fajn. Sprístupní totiž koridor k dvom zadným sedačkám. Tých rozdielov by sme našli, samozrejme, viac, len priestor nepustí. Ale posuvné zadné dvere Grand C-Maxu musíme spomenúť. Tí, čo ich majú, si ich nevedia vynachváliť.
Kia Carens Zdroj: Kia
Kapacita nemusí priniesť víťazstvo
Potenciálny záujemca o niektorý z týchto modelov asi neodmietne príležitosť zistiť, akej popularite sa tešia na tunajšom trhu. Podľa štatistiky združenia automobilového priemyslu za jedenásť mesiacov minulého roka trhové preferencie vyzerajú nasledovne. Najvyšším počtom nových registrácií sa pýši VW Touran – má ich na konte 507. Za ním nasledujú Citroën Grand C4 Picasso (170), Kia Carens (156), Renault Grand Scénic (88) a Ford Grand C-Max (55). Ako vidno, najvyššia úžitková hodnota meraná počtom litrov, ktorá zdobí Renault Grand Scénic, nerozhoduje.
VW Touran Zdroj: Volkswagen
Kompaktné MPV | |||||
Renault Grand Scénic 1,6 dCi Energy | Citroën Grand C4 Picasso eHDi 115 | Ford Grand C-Max 1,6 TDCi | Kia Carens 1,7 CRDi | VW Touran 1,6 TDI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 560 | 1 560 | 1 685 | 1 598 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 96 (130)/4 000 | 85 (115)/3 600 | 85(115)/3 600 | 100 (136)/4 000 | 77 (105)/ 4 400 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320/1 750 | 270 (285)/1 750 – 2 500 | 270 (285)/1 700 -- 2 500 | 330/2 000 2 500 | 250/1 500 -- 2 500 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11.1 | 12,10 | 12,30 | 10.4 | 12,80 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 189 | 180 | 191 | 183 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.4 | 4 | 4,90 | 4.8 | 5,10 |
Rázvor (mm) | 2 770 | 2 840 | 2 788 | 2 750 | 2 678 |
Počet miest na sedenie | 5 + 2 | 5 + 2 | 5 + 2 | 5 + 2 | 5 + 2 |
Objem batožinového priestoru (l) | 208/702 | 170/645 | 92/475 | 103/492 | 121/695 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 20 990 | 19 640 | 23 420 | 18 960 | 21 735 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Scénic je najefektívnejší
Keď porovnávame pomer priemernej spotreby a maximálny výkon, najpriaznivejší výsledok dosahuje Scénic (0,034), na druhom mieste sú Picasso a Carens (0,035), nasledujú C-Max (0,042) a Touran (0,049).
Keď šprint, tak Carens
V disciplíne šprint z 0 na 100 km/h vyniká Carens, ktorý zaznamenal čas kratší ako 11 sek. Na chvoste i sa ocitol Touran. Jeho motor v parametroch výkonu a krútiaceho momentu zaostáva.
Alchýmia maximálky
Z porovnania maximálnych rýchlostí trochu prekvapujúco vychádza víťazne Scénic, hoci maximálny výkon a vrchol krútiaceho momentu favorizujú Carens. Príčinu treba hľadať v rozdielnom nastavení prevodoviek a v aerodynamike.
Výhody posuvných dverí
Ford Grand C-Max ako jediný z konkurentov využíva posuvné zadné dve. Z vlastnej skúsenosti vieme, že sú výhodou v úzkych parkovacích boxoch. Ak však auto zastane v kopci, zacvičíte si. V prípade elektrického posuvu odpadá aj táto nevýhoda.
Dve koncepcie
Oba zadné rady sedadiel modelov Picasso, Carens a C-Max sa dajú zložiť do roviny. Zo Scénica a Tourana zas môžete sedadlá druhého radu vymontovať.