Potenciálny zákazník pri rozhodovaní, či uprednostní práve tento model alebo nejaký iný, sa bude pravdepodobne rozhodovať medzi podobnými kompaktnými päťdverovými hatchbackami, vybavenými úsporným vznetovým motorom za porovnateľnú cenu. Vžívame sa do jeho myšlienkových pochodov a z ponuky tunajšieho trhu posielame do ringu štyroch súperov – Kia Cee´d 1,4 CRDI, Peugeot 308 1,6 BlueHDI, Seat Leon 1,6 TDI a Škoda Rapid Spaceback 1,4 TDI..
Kia Cee´d Zdroj: Kia
Pre blaho vodiča
Stabilný a pohodlný posed za volantom, všetky ovládacie prvky v bezprostrednom dosahu a dobrý výhľad – zhruba takto vyzerá ideálna predstava o zóne vodiča. V citroëne a peugeote nájdete asi najoptimálnejšie predné sedadlá. Dobré sú aj v Cee´de, kým sedadlám Leonu a Rapidu chýba výraznejšie bočné vedenie. V Rapide si treba zvyknúť aj na vyosené pedále. Celkovo najlepší dojem robí šoférska pozícia v Peugeote 308 pre nízko položený volant orientovaný takmer kolmo k smeru jazdy a výborný výhľad. Treba však si vyskúšať, lebo (údajne) nie každej stavbe tela konvenuje..
Peugeot 308 Zdroj: Peugeot
Pohodlie spolucestujúcich
Pri hodnotení úžitkových vlastností môžu do preferencií prehovoriť tiež pocity cestujúcich na zadných sedadlách. Troch vzadu odvezie každý zo súperov, veď v papieroch majú čierne na bielom, že sú päťmiestne. Aj fakticky sa všade v trojici zmestíte, len v užšom Rapide vám bude ešte tesnejšie. Že sa stredová hlavová opierka nedá optimálne nastaviť pre vyšších cestujúcich, to môže byť pádny dôvod, aby ste miesto v strede nielen v Rapide, ale aj v Leone odmietli. V C4, P 308 a v Cee´de sa na ňu vyhovárať nemôžete. Priemerne vysokí pasažieri môžu rátať s potrebnou priestorovou rezervou v oblasti kolien aj nad hlavou v každom z modelov. Vyšší a pohodlnejší posed s dobrou oporou stehien očakávajte v C4, Cee´de aj v Rapide. Nižšiu pozíciu zaujmete v P 308 a v Leone, no rozdiel cítiť. Kým v peugeote chýba posedu stabilita, v seate nižšiu pozíciu pasažiera kompenzuje výrazný sklon sedáka.
Seat Leon Zdroj: Seat
Trojvalec medzi štvorvalcami
Vo výbere sa nám stretli tri štvorvalce so zdvihovým objemom 1,6 litra (C4, P 308 a Leon) a dve tisícpäťstovky – štvorvalcová (Cee´d) a trojvalcová (Rapid). Sú to všetko základné agregáty konzumujúce naftu, ničím menej výkonným a úspornejším porovnávané typové rady nedisponujú. Pritom motory C4 a P 308 sú identické. Za nepísanú normu týchto „nízkonákladoviek“ sa považuje päťstupňová prevodovka, len kii sekunduje šesťstupňová. Ak by sa vám zažiadala práve k tomuto konkrétnemu motoru automatická prevodovka, zo šourúmov citroëna, kie a peugeotu odídete s dlhým nosom. V škode a seate vám ako alternatívu ponúknu sedemstupňový dvojspojkový automat.
Škoda Rapid Spaceback Zdroj: Škoda
Citroën C4 a porovnávané automobily na slovenskom trhu | |||||
Citroën C4 1,6 BlueHDi 100 | Kia Cee´d 1,4 CRDi VGT | Peugeot 1,6 BlueHDi | Seat Leon 1,6 TDI CR | Škoda Rapid Spaceback 1,4 TDI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 560 | 1 396 | 1 560 | 1 598 | 1 422 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R3 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 73 (100)/ 3 750 | 66 (90)/4 000 | 73 (100)/3 750 | 66 (90)/2 750 – 4 800 | 66 (90)/3 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 254/1 750 | 220/1 500 – 2 750 | 254/1 750 | 230/1 400 – 2 750 | 230/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11.5 | 13,50 | 12.8 | 12.6 | 11.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 170 | 186 | 178 | 183 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 3.6 | 4,10 | 3.6 | 4.1 | 3.6 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 608 | 2 650 | 2 620 | 2 636 | 2 685 |
Objem batožinového priestoru (l) | 408 | 380 | 470 | 380 | 415 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 14 990 | 14 490 | 15 990 | 15 470 | 14 450 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Každému podľa gusta
Súperi sa líšia aj charakteristikou svojich podvozkov. Tým, čo si potrpia na mäkko nastavené pruženie barokových kočiarov, vychádzajú v ústrety francúzske hatchbacky C4 a P308. Pritom podvozok peugeotu je aj mimoriadne tichý, asi najtichší medzi kompatmi (prémiové nevynímjúc). Zato závesy kolies zadnej nápravy C4 predsa len dosť počuť. Charakteristika podvozkov ostatných súperov už odzrkadľuje európsky štandard, čo platí aj pre kórejskú Kiu, vyrábanú na Slovensku. Pritom športovejšie založeným vodičom z tejto ponuky asi najviac sadnú jazdné vlastnosti podvozka Leona.
Kufor
Objem batožinového priestoru nadobúda na hodnote najmä v dovolenkovom období. Údaje v porovnávacej tabuľke hovoria jasnou rečou. S prevahou v ňom najviac odvezie peugeot, kým rozdiely medzi ostatnými sú už menej podstatné.
Trhové preferencie
Za prvých päť mesiacov tohto roka sa najlepšie predával Rapid Spaceback. Má na konte 840 registrácií. Nasledujú Cee´d (553), P 308 (150), C4 (126) a Leon (78).
Dynamika
Najlepšie spomedzi ospalých na stovku šprintujú C4 a Rapid, na chvoste rebríčka končí Cee´d. Cee´d dosahuje aj najnižšiu maximálnu rýchlosť, kým na čelo tejto disciplíny patrí P 308. Pri skromných výkonoch motorov dynamické vlastnosti konkurentov viac ovplyvňujú prevodovky, hmotnosť a aerodynamika.
Spotreba
Výkon, nastavenie prevodovky, hmotnosť a aerodynamika ovplyvňujú aj priemernú spotrebu. Najúspornejšie sú spoločne C4, P308 a Rapid. S malým odstupom nasledujú Cee´d a Leon. A čo hovorí prax? Na testovacom okruhu sme s identickými motormi vyskúšali C4 (4,8 l/100 km), Cee´d (5,5 l/100 km) aj trojvalcový Rapid s prevodovkou DSG (4,5 l/100 km).