Keď piati robia to isté...
Peugeot 5008, ktorý sme tentoraz testovali, patrí do rovnakej sorty. Akú má pozíciu medzi strednými MPV, naznačuje pokus o porovnanie s konkurenciou. Vybrali sme Kiu Carens, Citroën Grand C4 Picasso a Renault Grand Scénic. Okrem príbuzného charakteru a veľkosti disponujú siedmimi miestami na sedenie. Počet dopĺňa VW Touran. Ten sa pod rovnakým typovým označením predáva v päťmiestnej aj sedemmiestnej verzii. Sú si podobné, ale poznáte to, keď dvaja robia to isté, nemusí byť výsledok rovnaký.
Peugeot 5008 2,0 HDi Allure Zdroj: Peugeot
Za volantom vyššie
Všetkých päť modelov spája architektúra základného usporiadania sedadiel: 2 + 3 + 2. Pritom už na pozíciách vodiča a spolujazdca vidíme rozdiely. Vysoký – nazvime ho autobusácky posed za volantom registrujeme vo volkswagene, kým kokpity ostatných štyroch už vodiča viac pohlcujú. Čo sa týka kvality predných kresiel, v tých najvyšších úrovniach štandardnej výbavy za skvelé považujeme tie v Tourane a Picasse. O stupienok nadol sa radia sedadlá P 5008 a Scénica, o odtieň nižšie skóre získal Carens. Vyšší posed a dobrý rozhľad k MPV, samozrejme, patrí, ale optimálnu šoférsku polohu sme zaujali práve v Kii.
Citroën Grand C4 Picasso Zdroj: Citroën
Druhý rad sedadiel už odhaľuje rozdielne koncepcie. Peugeot a Citroën zvolili tri rovnocenné sedadlá, kým Volkswagen, Renault a Kia dali prednosť plnohodnotným sedadlám po stranách na úkor užšieho stredného. Ktorá je vyhovujúcejšia, to nerozsúdime, len poradíme. Ak mienite umiestniť dve väčšie detské sedačky a k nim svokru, mali by ste voliť tri sedadlá rovnakej veľkosti. Pritom peugeot je z porovnávaných modelov najširší. Len dve autosedačky po stranách umiestnite vo volkswagene a renaulte. Carens má síce úchytky ISOFIX na každom z trojice sedadiel, no disponuje najužším interiérom. Vo všetkých piatich modeloch sa dajú sedadlá druhého radu nezávisle posúvať.
Kia Carens Zdroj: Kia
Prístelky
Dve zadné – nazvime ich sedačky v treťom rade – občas dostávajú prívlastok núdzové alebo aj detské. Vtipnejší ich titulujú prístelkami. Súhlasíme, no rozdiely aj v tejto disciplíne registrujeme. Priemerne vysoký cestujúci nájde dostatok miesta na hlavu a nohy v peugeote, citroëne, renaulte aj vo volkswagene, ak sedadlá v druhom rade pred usadnutím odsuniete z krajnej zadnej polohy.
Peugeot 5008 2,0 HDi Allure a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Peugeot 5008 2,0 HDI Allure | Citroën Grand C4 Picasso Blue HDi 150 Exclusive | Kia Carens 1,7 CRDi EX | Renault Grand Scénic 2,0 dCi Intens | VW Touran 2,0 TDI Premium Highline | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 997 | 1 997 | 1 685 | 1 995 | 1 995 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 120 (163)/3 750 | 110(150)/4 000 | 100 (136)/4 000 | 110(150)/4 000 | 130(177)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 340/2 000 | 370/2 000 | 330/1 750 – 2 500 | 360/2 000 | 300/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10.5 | 10.2 | 12 | 10.1 | 8.8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 | 207 | 186 | 200 | 214 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.4 | 4.6 | 6,10 | 6.9 | 5.7 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Počet miest na sedenie | 5 + 2 | 5 + 2 | 7 | 5 + 2 | 5 + 2 |
Rázvor (mm) | 2 772 | 2 840 | 2 750 | 2 770 | 2 678 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom/sedemmiestnom usporiadaní (l) | 679/155 | 645/170 | 492/103 | 702/208 | 695/121 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 26 090 | 24 600 | 21 760 | 24 560 | 30 710 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Skutočne len pre deti sa hodí dvojica v Carense. Prečo? Kvôli tej sexi nízkej streche. Sedadlá v druhom a treťom rade môžete sklopiť do podlahy – s výnimkou Tourana. Na aktuálnej polohe sedadiel závisí kapacita batožinového priestoru. Ak porovnávame základné objemy za druhým radom sedadiel, potom je na tom najlepšie Scénic, nasledujú Touran, P 5008, Picasso a Kia Carens. Pripájame počty registrácií za prvé tri mesiace tohto roka: Peugeot 5008 – 37, Kia Carens – 42, Citroën Grand C4 Picasso – 30 a Renault Grand Scénic – 33. VW Touran má na konte 55 registrácií (aj s päťmiestnou verziou).
Najširší
Peugeot 5008 má v druhom rade tri rovnocenné sedadlá, pritom je z porovnávaných modelov najširší.
Najobjemnejší kufor
V Renaulte Grand Scénic sa nám najviac páčila šoférska pozícia, v päťmiestnom aj sedemmiestnom usporiadaní má najobjemnejší kufor.
Vzadu len deti
Za volantom Kie Carens sme sa cítili „najšoférskejšie“, no tretí rad jeho sedadiel môžeme odporúčať len deťom.
Najnápadnejší
Najnápadnejším zjavom v konkurenčnom prostredí sa prezentuje Citroën Grand C4 Picasso, má aj najdlhšiu karosériu.
Najlepšie sedadlá
VW Touran Zdroj: Volkswagen
VW Touran má skvelé predné sedadlá, neumožňuje sklopenie druhého radu sedadiel do podlahy, ale na rozdiel od sedadiel konkurentov sa dajú z vozidla vybrať.