Predstavte si nasledujúcu situáciu. Hľadáte model s otvorenou strechou a základnou cenou v rozpätí 45- až 55-tisíc eur. Niečo na spôsob BMW 4 Cabrio, vlastne čokoľvek, len nech sa s tým dá trieliť s vetrom vo vlasoch opreteky. Tunajší trh sa neprehýba pod ponukou ako showroomy niekde v Miami, ale azda si vyberiete. K BMW 428i Cabrio na porovnanie odporúčame Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Quattro, Mercedes-Benz E 250 Kabriolet a z iného súdka Nissan 370Z Roadster a Porsche Boxster.

4 skalpované proti BMW 428i Cabrio

Audi A5 2,0 TFSI Quattro

Kabriolety kontra roadstery

Deliaca čiara prebieha medzi kabrioletmi (Audi, BMW, Mercedes) a roadstermi (Nissan, Porsche). Na jednej strane dvojdverové štvormiestne modely, odvodené od limuzín strednej triedy a na druhej osobité dvojdverové dvojmiestne športiaky. Tí, čo si okrem čerstvého vzduchu potrpia aj na určitú dávku pohodlia, prípadne spoločnosť či vďačné obecenstvo, uprednostnia pravdepodobne kabriolety. Ešte nevybúrený alebo aj doživotne nevybúrený charakter staví na jeden z výkonnejších roadsterov s adekvátne drsným jazdným profilom.

4 skalpované proti BMW 428i Cabrio

Oceľ alebo textil

Roadstery, Audi aj Mercedes využívajú tradičnú plátennú strechu. Už ide len o to uveriť, že softtop má rovnaké tepelnoizolačné a akustickoizolačné vlastnosti ako hardtop. Ak s textilom nad hlavou zavítate v zime na hory, nemôžu si vás nevšimnúť. Poniektorí vás možno v duchu poľutujú, že nemáte aj iné auto, hoci v garáži vám parkujú ďalšie tri.

4 skalpované proti BMW 428i Cabrio

Nissan 370Z Roadster

Štvorvalec či šesťvalec

K lepším športiakom patria minimálne šesťvalce (zatiaľ). Ten objemnejší a výkonnejší V6 poháňa Nissan, ľahšia váhová kategória Porsche chýbajúci objem svojho Boxstera kompenzuje. V akcelerácii na stovku prekonáva značka Nissan o nemerateľnú desatinku sekundy (aj zásluhou skvelej prevodovky PDK) a maximálnou rýchlosťou 262 km/h zjavne dominuje. Porsche totiž maximálnu rýchlosť na 250 km/h zo zásady neobmedzuje. Audi, BMW aj Mercedes-Benz v danej cenovej hladine poháňajú unisono porovnateľné prepĺňané štvorvalce. Najvýkonnejší aj najdynamickejší má kabriolet od BMW a najúspornejší ten s trojcípou hviezdou.

4 skalpované proti BMW 428i Cabrio

Porsche Boxster

Predný pohon sa nenosí

BMW, Mercedes-Benz aj Nissan stavajú na klasike – motor vpredu a pohon zadných kolies. Audi zas využíva tradičnú zbraň štyroch spriahnutých kruhov – quattro (4 x 4 majú v talóne tiež bavorák s mercedesom, len za inú cenu). Pohonná jednotka zakotvená v strede (za sedadlami) a poháňaná zadná náprava – tak znie navštívenka Porsche. S usporiadaním pohonu korešpondujú jazdné vlastnosti. V každom z týchto piatich prípadov sú zábavnejšie ako všeobecne najvyužívanejšie prednokolky. Aj o to ide, no nie?

Kufre môžu byt aj dva

Hoci sa tvária tak trochu ako funmobily, majú aj svoju praktickú stránku. Napríklad vyjadrenú objemom batožinového priestoru. Litrážou dominuje kufor mercedesu pred BMW. Keď však strecha skončí v kufri, ten v bavoráku je zásluhou unikátneho systému (pozri test) prístupnejší. Audi sa drží na tretej pozícii a roadstery celom vzadu. Strechu si však v kufri nevozia, preto uvezú rovnaký náklad aj so sklopenou strechou. Porsche ako jediné má kufre dva. Väčší pod prednou kapotou a menší vzadu za motorom.

Hardtop

Pevnú skladaciu strechu má iba BMW 4 Cabrio. Je to vlastne kupé kabriolet, ktorý si ju v zloženom stave vozí v kufri, ale na úkor významnej časti jeho kapacity.

Softtop

Textilná strecha vyzerá možno viac sexi a rýchlejšie sa otvára aj zatvára. Pýši sa ňou Mercedes, Audi A5 Cabriolet aj oba roadstery – Nissan 370Z Roadster i Porsche Boxster. Nevýhodou je že softtop vtláča autu skôr sezónny charakter.

Dynamickejšie roadstery

Nissan aj Porsche sa do stanovenej ceny zmestia s výkonnými šesťvalcami. Sú rýchlejšie a na rozdiel od porovnávaných kabrioleov majú rýdzo športové jazdné vlastnosti.

Kabriolety odvezú aj obecenstvo

Audi, BMW a Mercedes majú priestrannejšie štvormiestne karosérie a aj ich podvozky poskytujú posádke komfortnejšie zvezenie ako roadstery.

Nie je kufor ako kufor

Na prvý pohľad sa zdá, že roadstery (najmä Nissan) môžu hendikepovať skôr symbolické batožinové priestory. V pomere k počtu sedadiel sa však rozdiely zmenšujú. Slúžia totiž len dvom cestujúcim, kým kufre kabrioletov by mali vyhovieť štvorici cestujúcich.

BMW 428i Cabrio a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
BMW 428i Cabrio Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Quattro Mercedes-Benz E 250 Kabriolet Nissan 370Z Roadster Porsche Boxster
Zdvihový objem motora (ccm) 1 997 1 984 1 991 3 696 2 706
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 V6 B6
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 180 (245)/5 000 165 (225)/4 500 -- 6 250 155 (211)/5 500 241 (328)/7 000 195 (265)/6 700
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 350/1 250 350/1 500 -- 2 500 350/1 200 – 4 000 363/5 200 280/4 500 -- 6 500
Prevodovka 8-st. automatická 7-st. automatická 7-st. automatická 7-st. automatická 7-st. automatická
Pohon zadný 4 x 4 zadný zadný zadný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6.4 7.2 7,50 5,80 5,70
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 240 245 250 262
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 6.6 6.9 6,4 -- 6,2 8,10 7,70
Rázvor (mm) 2 810 2 751 2 430 2 550 2 475
Počet miest na sedenie 4 4 4 2 2
Objem batožinového priestoru (l) 220 -- 370 320 300 -- 390 120 150 + 130
Cena základného modelu s DPH (€) 52 193 44 520 52 710 50 700 53 853
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov