Predstavte si nasledujúcu situáciu. Hľadáte model s otvorenou strechou a základnou cenou v rozpätí 45- až 55-tisíc eur. Niečo na spôsob BMW 4 Cabrio, vlastne čokoľvek, len nech sa s tým dá trieliť s vetrom vo vlasoch opreteky. Tunajší trh sa neprehýba pod ponukou ako showroomy niekde v Miami, ale azda si vyberiete. K BMW 428i Cabrio na porovnanie odporúčame Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Quattro, Mercedes-Benz E 250 Kabriolet a z iného súdka Nissan 370Z Roadster a Porsche Boxster.
Audi A5 2,0 TFSI Quattro
Kabriolety kontra roadstery
Deliaca čiara prebieha medzi kabrioletmi (Audi, BMW, Mercedes) a roadstermi (Nissan, Porsche). Na jednej strane dvojdverové štvormiestne modely, odvodené od limuzín strednej triedy a na druhej osobité dvojdverové dvojmiestne športiaky. Tí, čo si okrem čerstvého vzduchu potrpia aj na určitú dávku pohodlia, prípadne spoločnosť či vďačné obecenstvo, uprednostnia pravdepodobne kabriolety. Ešte nevybúrený alebo aj doživotne nevybúrený charakter staví na jeden z výkonnejších roadsterov s adekvátne drsným jazdným profilom.
Oceľ alebo textil
Roadstery, Audi aj Mercedes využívajú tradičnú plátennú strechu. Už ide len o to uveriť, že softtop má rovnaké tepelnoizolačné a akustickoizolačné vlastnosti ako hardtop. Ak s textilom nad hlavou zavítate v zime na hory, nemôžu si vás nevšimnúť. Poniektorí vás možno v duchu poľutujú, že nemáte aj iné auto, hoci v garáži vám parkujú ďalšie tri.
Nissan 370Z Roadster
Štvorvalec či šesťvalec
K lepším športiakom patria minimálne šesťvalce (zatiaľ). Ten objemnejší a výkonnejší V6 poháňa Nissan, ľahšia váhová kategória Porsche chýbajúci objem svojho Boxstera kompenzuje. V akcelerácii na stovku prekonáva značka Nissan o nemerateľnú desatinku sekundy (aj zásluhou skvelej prevodovky PDK) a maximálnou rýchlosťou 262 km/h zjavne dominuje. Porsche totiž maximálnu rýchlosť na 250 km/h zo zásady neobmedzuje. Audi, BMW aj Mercedes-Benz v danej cenovej hladine poháňajú unisono porovnateľné prepĺňané štvorvalce. Najvýkonnejší aj najdynamickejší má kabriolet od BMW a najúspornejší ten s trojcípou hviezdou.
Porsche Boxster
Predný pohon sa nenosí
BMW, Mercedes-Benz aj Nissan stavajú na klasike – motor vpredu a pohon zadných kolies. Audi zas využíva tradičnú zbraň štyroch spriahnutých kruhov – quattro (4 x 4 majú v talóne tiež bavorák s mercedesom, len za inú cenu). Pohonná jednotka zakotvená v strede (za sedadlami) a poháňaná zadná náprava – tak znie navštívenka Porsche. S usporiadaním pohonu korešpondujú jazdné vlastnosti. V každom z týchto piatich prípadov sú zábavnejšie ako všeobecne najvyužívanejšie prednokolky. Aj o to ide, no nie?
Kufre môžu byt aj dva
Hoci sa tvária tak trochu ako funmobily, majú aj svoju praktickú stránku. Napríklad vyjadrenú objemom batožinového priestoru. Litrážou dominuje kufor mercedesu pred BMW. Keď však strecha skončí v kufri, ten v bavoráku je zásluhou unikátneho systému (pozri test) prístupnejší. Audi sa drží na tretej pozícii a roadstery celom vzadu. Strechu si však v kufri nevozia, preto uvezú rovnaký náklad aj so sklopenou strechou. Porsche ako jediné má kufre dva. Väčší pod prednou kapotou a menší vzadu za motorom.
Hardtop
Pevnú skladaciu strechu má iba BMW 4 Cabrio. Je to vlastne kupé kabriolet, ktorý si ju v zloženom stave vozí v kufri, ale na úkor významnej časti jeho kapacity.
Softtop
Textilná strecha vyzerá možno viac sexi a rýchlejšie sa otvára aj zatvára. Pýši sa ňou Mercedes, Audi A5 Cabriolet aj oba roadstery – Nissan 370Z Roadster i Porsche Boxster. Nevýhodou je že softtop vtláča autu skôr sezónny charakter.
Dynamickejšie roadstery
Nissan aj Porsche sa do stanovenej ceny zmestia s výkonnými šesťvalcami. Sú rýchlejšie a na rozdiel od porovnávaných kabrioleov majú rýdzo športové jazdné vlastnosti.
Kabriolety odvezú aj obecenstvo
Audi, BMW a Mercedes majú priestrannejšie štvormiestne karosérie a aj ich podvozky poskytujú posádke komfortnejšie zvezenie ako roadstery.
Nie je kufor ako kufor
Na prvý pohľad sa zdá, že roadstery (najmä Nissan) môžu hendikepovať skôr symbolické batožinové priestory. V pomere k počtu sedadiel sa však rozdiely zmenšujú. Slúžia totiž len dvom cestujúcim, kým kufre kabrioletov by mali vyhovieť štvorici cestujúcich.
BMW 428i Cabrio a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
BMW 428i Cabrio | Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Quattro | Mercedes-Benz E 250 Kabriolet | Nissan 370Z Roadster | Porsche Boxster | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 997 | 1 984 | 1 991 | 3 696 | 2 706 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | V6 | B6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 180 (245)/5 000 | 165 (225)/4 500 -- 6 250 | 155 (211)/5 500 | 241 (328)/7 000 | 195 (265)/6 700 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 350/1 250 | 350/1 500 -- 2 500 | 350/1 200 – 4 000 | 363/5 200 | 280/4 500 -- 6 500 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 7-st. automatická | 7-st. automatická | 7-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | zadný | 4 x 4 | zadný | zadný | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6.4 | 7.2 | 7,50 | 5,80 | 5,70 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 240 | 245 | 250 | 262 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.6 | 6.9 | 6,4 -- 6,2 | 8,10 | 7,70 |
Rázvor (mm) | 2 810 | 2 751 | 2 430 | 2 550 | 2 475 |
Počet miest na sedenie | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 |
Objem batožinového priestoru (l) | 220 -- 370 | 320 | 300 -- 390 | 120 | 150 + 130 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 52 193 | 44 520 | 52 710 | 50 700 | 53 853 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |