Do tejto sorty nepochybne patrí Volvo XC90. Test najnovšej generácie prinášame v tomto čísle. Aby ste nadobudli predstavu o jeho pozícii v čoraz početnejšom konkurenčnom prostredí, na porovnanie sme mu vybrali nasledovných súperov: Audi Q7 3,0 TDI Quattro, BMW X5 xDrive 25d, Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 Diesel a Mercedes-Benz GLE 25d 4Matic.
Zdroj: AUDI
Auto nie je víno
Auto nedozrieva ako víno. Preto v takom vyrovnanom konkurenčnom prostredí v zásade platí, že čím služobne novšie, tým modernejšie. Preto hneď prvé porovnanie prináša pre volvo jednu konkurenčnú výhodu. Delí sa o ňu s audi. Obe práve vstúpili na trh potom, ako absolvovali výmenu generácií. Verzia s motorom 3,0 TDI (160 kW/218 k) sa už dá objednať, prvé kusy na Slovensko dorazia v poslednom kvartáli tohto roka. Ich súperi patria medzi služobne staršie ročníky. BMW v súčasnom stave sme spoznali v roku 2013, ešte o dva roky skôr sa objavil aktuálny mercedes. Ten však práve podstúpil modernizačnú kúru. Zároveň sa predstavil pod novým typovým označením, keď namiesto ML „počúva“ na meno GLE. Predávať sa začne koncom tohto mesiaca. Súčasný Jeep mal premiéru už v roku 2010, no odvtedy sa (v roku 2013) podrobil faceliftu a momentálne najviac dozrel na výmenu generácií.
Zdroj: BMW
Do terénu potom...
Koncepčne sú si súperi veľmi podobní – motory pod prednou kapotou a pohon štyroch kolies. Napriek svojej robustnej konštrukcii sa prvoplánovo hodia na jazdu po asfaltovom koberci, ba aj rýchlu jazdu po diaľnici. Univerzálnosťou svojho použitia sa však navzájom líšia. Platí totiž, ak aj do terénu, potom hlavne Grand Cherokee. Z porovnávaných modelov najuniverzálnejší GLE sa mu v teréne vyrovná, musíte si však priplatiť balík „ON & OFFROAD“. Novinky Q7 a XC90 sa s pneumatickým pružením papierovo v teréne zlepšili. Táto poklona však neplatí s extrémnym 21“ obutím, ktoré sme k obom testovaným exemplárom vyfasovali. X5 má možno najprepracovanejší pohon štyroch kolies, ale inak terénne ambície neprejavuje. Je to auto optimálne ladené na asfaltku, a tam naň hlavne na technickej trati z hľadiska ovládateľnosti žiadny zo súperov nemá.
Zdroj: Jeep
Dve prístelky navyše
Priestranný interiér je devíza veľkých SUV. Istú – ľahko identifikovateľnú výhodu ponúkajú XC90 a Q7. Môžete si priplatiť ďalšie dve miesta v treťom rade. Momentálne nepotrebné odpočívajú zložené v podlahe kufra, ak sa práve hodia, jednoduchým spôsobom sa dajú z nej vyklopiť. Aj preto majú sedadlá v druhom rade oba modely posuvné a ich operadlá sú polohovateľné. Túto výhodu môžete využiť aj v prípade, že sa rozhodnete pre päťmiestnu verziu.
Zdroj: Daimler
Na počte valcov (ne)záleží
Pred pár rokmi bol vznetový šesťvalec pre veľké SUV samozrejmosťou. Dnes XC90 ako prvá vôbec využíva výhradne dvojlitrové štvorvalce. Vznetové štvorvalce majú v zostavách motorov aj X5 a GLE, ale len na pozíciách chudobnejších príbuzných. Do Q7 a Grand Cherokee však štvorvalec (aspoň zatiaľ) nezoženiete. Že čo je výhodnejšie? Vo všeobecnosti platí – kým v prospech šesťvalcov hovorí hlavne krajší zvuk, vyváženejší chod a plynulejší ťah, štvorvalce bodujú pri porovnateľnej kubatúre nižšou spotrebou. Len tak mimochodom, sú aj lacnejšie a podľa teórie množstva pohyblivých súčiastok by mali byť aj spoľahlivejšie.
Volvo XC90 D5 AWD a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Volvo XC90 D5 AWD | Audi Q7 3,0 TDI Quattro | BMW X5 xDrive 25d | Jeep Greand Cherokee 3,0 V6 Diesel | Mercedes-Benz 250d 4Matic | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 969 | 2 967 | 1 995 | 2 987 | 2 143 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | V6 | R4 | V6 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 165 (225)/4 250 | 160 (218)/4 000 | 160 (218)/4 400 | 184 (250)/4 000 | 150 (204)/3 800 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 470/1 750 – 2 500 | 500/1 250 – 3000 | 450/1 000 – 2 500 | 570/2 000 | 500/1 500 – 1 800 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 9-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7.8 | 7.1 | 8.2 | 8.2 | 8.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 220 | 216 | 220 | 202 | 212 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5.8 | 5.4 | 5.8 | 7.5 | 5.7 |
Rázvor (mm) | 2 984 | 2 994 | 2 933 | 2 915 | 2 915 |
Počet miest na sedenie | 5 + 2 | 5 + 2 | 5 | 5 | 5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 692 | 890 | 650 | 780 | 690 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 54 000 | 58 000 | 57 800 | 55 500 | 57 180 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |
Vzbura šesťvalca
Teóriu, že štvorvalec je pri porovnateľnej kubatúre úspornejší ako šesťvalec, mieni poprieť nový vznetový šesťvalec, s ktorým sa Audi Q7 začne predávať ešte v tomto roku. Ako vyplýva z tabuľky, pri porovnateľných výkonových parametroch dosahuje najnižšiu priemernú spotrebu 5,4 l/100 km. Uvidíme, či skromný apetít potvrdí aj v praxi. Treba však pripomenúť, že na spotrebu auta okrem motora vplýva hlavne hmotnosť auta a jeho aerodynamika, ako aj nastavenie prevodovky.
Osem stupňov s výnimkou
Osemstupňové automatické prevodovky sa stali v prémiovom segmente veľkých SUV normou. V konkurenčnom poli výnimku predstavuje len faceliftovaný mercedes, ktorý využíva deväťstupňový automat.
Boj trhových preferencií
Predaje XC90 a Q7 sa ešte len rozbiehajú, preto výsledky za august môžu byť skreslené váhaním zákazníkov, ktorí ešte svoje informácie o nových produktoch len kompletizujú. Aj tak majú istú vypovedaciu schopnosť: XC90 má na konte 16 registrácií, Q7 ich má 27, X5 28, Grand Cherokee si kúpilo sedem zákazníkov a GLE ešte registrácie na svojom konte nemá, starších ML sa predalo 20.