Do tejto sorty nepochybne patrí Volvo XC90. Test najnovšej generácie prinášame v tomto čísle. Aby ste nadobudli predstavu o jeho pozícii v čoraz početnejšom konkurenčnom prostredí, na porovnanie sme mu vybrali nasledovných súperov: Audi Q7 3,0 TDI Quattro, BMW X5 xDrive 25d, Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 Diesel a Mercedes-Benz GLE 25d 4Matic.

4 proti Volvo XC90 5D AWD

Zdroj: AUDI

Auto nie je víno

Auto nedozrieva ako víno. Preto v takom vyrovnanom konkurenčnom prostredí v zásade platí, že čím služobne novšie, tým modernejšie. Preto hneď prvé porovnanie prináša pre volvo jednu konkurenčnú výhodu. Delí sa o ňu s audi. Obe práve vstúpili na trh potom, ako absolvovali výmenu generácií. Verzia s motorom 3,0 TDI (160 kW/218 k) sa už dá objednať, prvé kusy na Slovensko dorazia v poslednom kvartáli tohto roka. Ich súperi patria medzi služobne staršie ročníky. BMW v súčasnom stave sme spoznali v roku 2013, ešte o dva roky skôr sa objavil aktuálny mercedes. Ten však práve podstúpil modernizačnú kúru. Zároveň sa predstavil pod novým typovým označením, keď namiesto ML „počúva“ na meno GLE. Predávať sa začne koncom tohto mesiaca. Súčasný Jeep mal premiéru už v roku 2010, no odvtedy sa (v roku 2013) podrobil faceliftu a momentálne najviac dozrel na výmenu generácií.

4 proti Volvo XC90 5D AWD

Zdroj: BMW

Do terénu potom...

Koncepčne sú si súperi veľmi podobní – motory pod prednou kapotou a pohon štyroch kolies. Napriek svojej robustnej konštrukcii sa prvoplánovo hodia na jazdu po asfaltovom koberci, ba aj rýchlu jazdu po diaľnici. Univerzálnosťou svojho použitia sa však navzájom líšia. Platí totiž, ak aj do terénu, potom hlavne Grand Cherokee. Z porovnávaných modelov najuniverzálnejší GLE sa mu v teréne vyrovná, musíte si však priplatiť balík „ON & OFFROAD“. Novinky Q7 a XC90 sa s pneumatickým pružením papierovo v teréne zlepšili. Táto poklona však neplatí s extrémnym 21“ obutím, ktoré sme k obom testovaným exemplárom vyfasovali. X5 má možno najprepracovanejší pohon štyroch kolies, ale inak terénne ambície neprejavuje. Je to auto optimálne ladené na asfaltku, a tam naň hlavne na technickej trati z hľadiska ovládateľnosti žiadny zo súperov nemá.

4 proti Volvo XC90 5D AWD

Zdroj: Jeep

Dve prístelky navyše

Priestranný interiér je devíza veľkých SUV. Istú – ľahko identifikovateľnú výhodu ponúkajú XC90 a Q7. Môžete si priplatiť ďalšie dve miesta v treťom rade. Momentálne nepotrebné odpočívajú zložené v podlahe kufra, ak sa práve hodia, jednoduchým spôsobom sa dajú z nej vyklopiť. Aj preto majú sedadlá v druhom rade oba modely posuvné a ich operadlá sú polohovateľné. Túto výhodu môžete využiť aj v prípade, že sa rozhodnete pre päťmiestnu verziu.

4 proti Volvo XC90 5D AWD

Zdroj: Daimler

Na počte valcov (ne)záleží

Pred pár rokmi bol vznetový šesťvalec pre veľké SUV samozrejmosťou. Dnes XC90 ako prvá vôbec využíva výhradne dvojlitrové štvorvalce. Vznetové štvorvalce majú v zostavách motorov aj X5 a GLE, ale len na pozíciách chudobnejších príbuzných. Do Q7 a Grand Cherokee však štvorvalec (aspoň zatiaľ) nezoženiete. Že čo je výhodnejšie? Vo všeobecnosti platí – kým v prospech šesťvalcov hovorí hlavne krajší zvuk, vyváženejší chod a plynulejší ťah, štvorvalce bodujú pri porovnateľnej kubatúre nižšou spotrebou. Len tak mimochodom, sú aj lacnejšie a podľa teórie množstva pohyblivých súčiastok by mali byť aj spoľahlivejšie.

Volvo XC90 D5 AWD a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Volvo XC90 D5 AWD Audi Q7 3,0 TDI Quattro BMW X5 xDrive 25d Jeep Greand Cherokee 3,0 V6 Diesel Mercedes-Benz 250d 4Matic
Zdvihový objem motora (ccm) 1 969 2 967 1 995 2 987 2 143
Usporiadanie a počet valcov R4 V6 R4 V6 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 165 (225)/4 250 160 (218)/4 000 160 (218)/4 400 184 (250)/4 000 150 (204)/3 800
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 470/1 750 – 2 500 500/1 250 – 3000 450/1 000 – 2 500 570/2 000 500/1 500 – 1 800
Prevodovka 8-st. automatická 8-st. automatická 8-st. automatická 8-st. automatická 9-st. automatická
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7.8 7.1 8.2 8.2 8.6
Maximálna rýchlosť (km/h) 220 216 220 202 212
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5.8 5.4 5.8 7.5 5.7
Rázvor (mm) 2 984 2 994 2 933 2 915 2 915
Počet miest na sedenie 5 + 2 5 + 2 5 5 5
Objem batožinového priestoru (l) 692 890 650 780 690
Cena základného modelu s DPH (€) 54 000 58 000 57 800 55 500 57 180
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov

Vzbura šesťvalca

Teóriu, že štvorvalec je pri porovnateľnej kubatúre úspornejší ako šesťvalec, mieni poprieť nový vznetový šesťvalec, s ktorým sa Audi Q7 začne predávať ešte v tomto roku. Ako vyplýva z tabuľky, pri porovnateľných výkonových parametroch dosahuje najnižšiu priemernú spotrebu 5,4 l/100 km. Uvidíme, či skromný apetít potvrdí aj v praxi. Treba však pripomenúť, že na spotrebu auta okrem motora vplýva hlavne hmotnosť auta a jeho aerodynamika, ako aj nastavenie prevodovky.

Osem stupňov s výnimkou

Osemstupňové automatické prevodovky sa stali v prémiovom segmente veľkých SUV normou. V konkurenčnom poli výnimku predstavuje len faceliftovaný mercedes, ktorý využíva deväťstupňový automat.

Boj trhových preferencií

Predaje XC90 a Q7 sa ešte len rozbiehajú, preto výsledky za august môžu byť skreslené váhaním zákazníkov, ktorí ešte svoje informácie o nových produktoch len kompletizujú. Aj tak majú istú vypovedaciu schopnosť: XC90 má na konte 16 registrácií, Q7 ich má 27, X5 28, Grand Cherokee si kúpilo sedem zákazníkov a GLE ešte registrácie na svojom konte nemá, starších ML sa predalo 20.