Novinka sa vracia do početného konkurenčného prostredia, ktoré predchádzajúca generácia opustila. My sme z neho na zbežné porovnanie vybrali štyroch reprezentantov, ktorí plnia kritériá porovnateľnej pohonnej jednotky, prevodovky aj ceny. Na site uviazli Mazda 6 2,2 CD 175, Opel Insignia 2,0 CDTi, Peugeot 508 2,2 BlueHDI a VW Passat 2,0 TDI.
Na ročníku záleží
Doyenom vybranej spoločnosti je insignia. Debutovala ešte v roku 2008 (namiesto vectry) a v roku 2013 absolvovala modernizáciu. P 508 je o dva roky novší a facelift podstúpil vlani. M 6 sa predstavila v roku 2012 a koncom minulého roka ju tiež modernizovali. Konečne, koncernový súrodenec superbu, a zároveň jeho (na tunajšom trhu) najväčší konkurent – passat absolvoval generačnú obmenu vlani.
Na čo je takéto porovnanie dobré? Technika aj v automobilovom priemysle napreduje míľovými krokmi. U vyrovnaných súperov znamená novšie vozidlo aj modernejšie vozidlo. Na druhej strane s blížiacou sa generačnou výmenou odchádzajúci model sprevádza zvýhodnená ponuka, čo sa už odzrkadľuje napríklad na cenníku opla insignia.
Mazda 6 Zdroj: Mazda
Liftback je praktickejší
Modely vo výbere sú si veľmi podobné, využívajú najobľúbenejšiu koncepciu s motorom vpredu a pohonom predných kolies. Ak sa však zameriame na typ karosérie, zhoda sa končí. Stretli sa dva liftbacky (superb a insignia) s tromi sedanmi M 6, P 508 a passat. Z praktického hľadiska majú navrch liftbacky.
Zadná výklopná stena (piate dvere) bezprostrednejšie sprístupňuje útroby kufra ako krátke veko sedanu. Otázka znie, prečo potom všetci nevyrábajú len liftbacky? Z technického hľadiska aj preto, že u tohto typu karosérie musia konštruktéri kompenzovať oslabenie pevnostnej štruktúry zadnej partie karosérie, čo sa nezaobíde bez kompromisov.
Opel Insignia Zdroj: Opel
Vyliečený komplex
Nepísané pravidlo hovorí, že objem batožinového priestoru nie je pre limuzíny strednej triedy hlavným kritériom, ale menší ako 500-litrový sa stáva hendikepom. Uznáva to celá pätica súperov, aj keď insignia len s odretými ušami. Česká automobilka akoby riešila vlastný komplex z čias reálneho socializmu. Vtedy jej modely s motorom aj pohonom vzadu oproti konkurenčným ladám a wartburgom znevýhodňoval malý plytký kufor umiestnený pod prednou kapotou.
Dnes majú škodovky batožinové priestory nadpriemerné a ten v superbe s kapacitou 625 litrov nemá v triede konkurenciu. Litrážou sa mu najviac blíži kufor passatu, batožinové priestory mazdy, peugeotu aj opla ešte viac zaostávajú.
Peugeot 508 Zdroj: Peugeot
Zmazaný hendikep
Na veľkosť priestoru pre cestujúcich má vplyv viacero faktorov. Napríklad dĺžka a šírka karosérie, poloha kabíny voči osiam oboch náprav, ale aj architektonické stvárnenie interiéru. Koľko miesta budú mať zadní cestujúci v oblasti kolien, čiastočne predurčuje veľkosť rázvoru.
Porovnávacia tabuľka napovedá, že v tejto disciplíne najväčšie očakávania vyvolávajú škoda, mazda a peugeot, nasledujú VW a opel. Z našej skúsenosti potvrdzujeme, že vzadu najviac miesta na nohy skutočne poskytuje škoda, no najviac sa jej blíži VW a až po nich – s odstupom bojujú plece pri pleci peugeot, mazda a opel. V šírke interiéru superb v minulosti za konkurenciou zaostával, nový je im už prinajmenšom rovnocenným súperom.
VW Passat Zdroj: Volkswagen
Škoda Superb a porovnateľné modely na slovenskom trhu | |||||
Škoda Superb 2,0 TDI | Mazda 6 2,2 CD 175 | Opel Insignia 2,0 CDTi | Peugeot 508 2,2 BlueHDI | VW Passat 2,0 TDI BMT | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 968 | 2 191 | 1 956 | 2 179 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 140(190)/3 500 – 4 000 | 129 (175)/4 500 | 125 (170)/ 3 750 | 133 (180)/3 750 | 140(190)/3 500 – 4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 400/1 750 – 3 250 | 420/2 000 | 400/1 750 – 2 500 | 400/2 000 | 400/1 750 – 3 000 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,70 | 8.4 | 9,40 | 9.2 | 7,70 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 235 | 216 | 215 | 230 | 235 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,60 | 4.8 | 5,50 | 4.4 | 4.5 |
Počet dverí | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 841 | 2 830 | 2 737 | 2 817 | 2 791 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 625 | 522 | 500 | 515 | 586 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 31 990 | 34 690 | 27 790 | 33 390 | 35 480 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Prevodovka podľa gusta
Súperi využívajú čerstvo naladené pohonné jednotky, ktoré majú ešte kultivovanejší chod ako tie predchádzajúce a sú ešte úspornejšie, pritom disponujú solídnou výkonovou rezervou. Skôr sa rozchádzajú v použitej prevodovke. Modely nemeckého koncernu využívajú pohotovejšie dvojspojkové, ktoré v porovnaní s manuálnymi nezhoršujú dynamiku auta ani spotrebu. Klasické automaty v mazde, peugeote a v insignii zas radia o poznanie jemnejšie a robia jazdu komfortnejšou.
Redukčná diéta je v móde
Ak ľudia veľa jedia, majú problém s nadváhou. U auta to funguje opačne – vyššia hmotnosť zvyšuje apetít. Záver – redukčná diéta je aj u áut v móde. Majstrom v tejto disciplíne je mazda s prevádzkovou hmotnosťou 1 498 kg, nasledujú: superb (1 555 kg), passat (1 576 kg), insignia (1 713 kg) a peugeot (1 720 kg).
Čo hovorí trh
Ako si počínajú súperi v konfrontácii trhových preferencií, o tom vypovedá štatistika nových registrácií. Superb 3 ešte len štartuje, a tak namiesto polročných výsledkov sprístupňujeme čísla za jún 2015. Tie hovoria, že najžiadanejší je práve superb. Na konte má 72 registrácií, s odstupom ho nasleduje passat (43) a so stratou navzájom tesne súperia insignia (15), P 508 (10) a M 6 (9).