Dosť riziková záležitosť v cestnej premávke – skvostný zážitok na prenajatom pretekárskom okruhu. Peugeot RCZ R splní aj funkciu imidžového vozidla, ktoré sa bez problémov prispôsobuje rýchlostným limitom a vlažnému tempu cestnej premávky. Len by ste sa mali zmieriť s predstavou, že v cene zaplatíte za jeho najväčšiu prednosť, rýdzi športový charakter, no nedáte mu šancu. To platí aj o potenciálnej konkurencii tohto modelu – napríklad Audi TT Coupé 2,0 TFSI, BMW M 235i Coupé, Mini John Cooper Works Coupé a Nissan 370Z Coupé.
Audi TT Coupé
- Prečítajte si TREND test Peugeot RCZ R
Kolesá v zábere
Rôznorodá spoločnosť, však? Už koncepcie vopred určujú dva odlišné smery. Ten najrozšírenejší – motor vpredu a pohon predných kolies – využívajú P RCZ R, Audi TT aj Mini. Im sa do opozície stavajú klasici – „emkové“ BMW a Nissan z rodu „zet“. Pohonný agregát majú síce tiež zabudovaný vpredu, ale krútiaci moment posiela k zadným kolesám. V oboch prípadoch prejazd zákrutou kontrolujete volantom a akcelerátorom. Určitou výhodou systému „všetko vpredu“ sú predsa len menšie nároky na pilotáž. Ak to „presolíte“ a auto sa pýta predkom mimo cesty, zvyčajne stačí ubrať plyn.
Peugeot RCZ R a porovnávané automobily na slovenskom trhu | |||||
Peugeot RCZ R 1,6 THP 270 | Audi TT Coupé 2,0 TFSI | BMW M 235i Coupé | Mini John Cooper Works Coupé | Nissan 370 Z | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 984 | 2 979 | 1 598 | 3 696 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R6 | R4 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 199 (270)/6 000 | 169 (230)/4 500 – 6 200 | 240 (326)/ 5 800 | 155 (211)/6 000 | 241(328)/7 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 330/1 900 | 370/1 600 – 4 300 | 450/1 300 – 4 500 | 260 (280)/1 850 – 5 600 | 363/5 200 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | zadný | predný | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5.9 | 6 | 5 | 6.4 | 5,30 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 | 240 | 250 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.3 | 5.9 | 8.1 | 7.1 | 10,60 |
Rázvor (mm) | 2 596 | 2 505 | 2 690 | 2 467 | 2 550 |
Počet miest na sedenie | 4 | 2 + 2 | 4 | 2 | 2 + 2 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 321 | 305 | 390 | 280 | 235 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 39 550 | 39 040 | 44 700 | 31 700 | 40 400 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Navyše vodičovi vo všetkých troch prípadoch koncepčne vrodenú nedotáčavosť pomáha pacifikovať samosvorný diferenciál. Bavoráku aj Nissanu v rovnakom prípade „ustreľuje zadok“, a tak stabilizácii treba viac pomáhať volantom (kontra), čo si už vyžaduje dlhšiu vodičskú prax. V prípade, že napríklad zasneží, aj majstri volantu si do prázdneho kufra vozidiel so zadným pohonom kolies pre istotu prihodia poriadne závažie. Jazda na limite s prednokolkou je bezpečnejšia a so zadnokolkou zábavnejšia. Nič nové, len si treba na to spomenúť.
BMW M 235i Coupé
Objemy kompenzované dúchadlami
Ak ide o výkonom „nadupanú“ svorku, do centa pozornosti sa zákonite posúva pohonná jednotka. V našom prípade pomerne rovnocenne súperia motory takmer neporovnateľných kubatúr. Od tisícšesťstoviek (Peugeot a Mini) až po takmer štvorliter (Nissan). V honbe za kilowattmi v súčasnosti už chýbajúce kubické centimetre dokážu kompenzovať čoraz populárnejšie turbodúchad- lá.
Využívajú ich Peugeot, Audi, BMW aj Mini. Len motor Nissanu sa bez tejto barličky zaobíde, stačí mu atmosférické plnenie. Na rozdiel od turbomotorov mu nehrozia turbodiery, na druhej strane vysoký krútiaci moment dosahuje až vo vyšších otáčkach, čo však pri jazde na plný plyn nehrá žiadnu úlohu.
Mini John Cooper Works Coupé
Štvorvalec verzus šesťvalec
Pozornejší čitateľ si isto všimol, že o priazeň potenciálneho kupca tu súperia štvorvalce navzájom (Peugeot, Audi, Mini) a zároveň proti šesťvalcom BMW a Nissan. Na prvý pohľad sa zdá voľba jednoznačná v prospech výkonnejších šesťvalcov. Aj zvukový prejav majú športovejší, beh kultivovanejší. V tomto smere vyniká najmä radový šesťvalec BMW. Na druhej strane z priloženej porovnávacej tabuľky ľahko vydedukujete, že štvorvalce sú úspornejšie, a my dodávame, že tiež citeľne ľahšie. Pritom nižšia hmotnosť motora neprispieva len k nižšej hmotnosti auta, ale aj k jeho lepšej ovládateľnosti. Tak si vyberte.
Nissan 370Z
Výkonom bodujú objemnejšie šesťvalce
Najvyšší maximálny výkon dosahuje 3,7-litrový vidlicový šesťvalec Nissanu 370Z (241 kW/328 k) spolu s prepĺňaným radovým šesťvalcom BMW M 235i Coupé (240 kW/326 k).
V akcelerácii šesťvalce potvrdzujú prevahu
V disciplíne šprint z pokoja na 100 km/h vyniká BMW M 235i Coupé (5,0 s) spolu s Nissanom 370Z Coupé (5,3 s).
Džentlmenská dohoda
Na rozdiel od takých ikon superšportového neba, ako sú napríklad Ferrari alebo Lamborghini, tieto športiaky rešpektujú džentlmenskú dohodu a maximálnu rýchlosť majú obmedzovačmi redukovanú na 250 km/h. Mini John Cooper Works Coupé limit rešpektovať nemusí, lebo dosahuje len 240 km/h.
Vzadu za trest
Z pätice súperov len BMW a Peugeot deklarujú štyri plnohodnotné sedadlá. Kým BMW dávame za pravdu, zo skúsenosti vieme, že k RCZ R viac pristane usporiadanie 2 + 2. Dve zadné sedadlá sa hodia skôr pre deti. Rovnako ako v Audi a v Nissane. Mini Coupé je len dvojmiestne.