Pri voľbe súperov sme za kritériá zvolili päťdverovú karosériu typu hatcback, zážihovú pohonnú jednotku obdobného maximálneho výkonu a porovnateľnú cenu. Z modelov, ktoré uviazli na site, vyberáme Ford Fiesta 1,0 EcoBoost, Opel Corsa 1,0 Turbo, Suzuki Swift 1,2 l a VW Polo 1,2 TSI.

O paradoxe

Všetkých päť pohonných jednotiek považujeme za vydarený kompromis medzi nárokmi na výkon a na úspornú prevádzku. Ich typové označenia však prezrádzajú, že nie je motor ako motor. Prívlastok klasický znesie jedine štvorvalec Suzuki 1,2 l s atmosférickým plnením. Vo všeobecnosti platí, že menej pohybujúcich sa súčiastok znamená vyšší predpoklad spoľahlivosti. No parametrami dynamiky a priemernej spotreby Swift v súboji so súpermi ťahá za kratší koniec. Jeho motor je menej pružný. Ak má držať tempo so súpermi, treba ho držať vo vyšších otáčkach častejším radením. Vyššie otáčky so sebou zas prinášajú vyššiu spotrebu.

Toľko teória. A keďže život je aj o paradoxoch, v praxi sme na našom testovacom okruhu práve s týmto autom zaznamenali najnižšiu spotrebu (5,7 l/100 km).

4 proti novej Škode Fabia

Ford Fiesta Zdroj: Ford

Pokojná prevaha

Fabia a Polo využívajú identické prepĺňané štvorvalce 1,2 TSI. Vo vybranej spoločnosti majú prevahu v dynamike. Subjektívne sa nám zdajú aj kultivovanejšie a určite sú pružnejšie. Vyhovejú aj tomu, kto na radiacu páku hľadí s úctou, a ak vyslovene nemusí, ani neradí. Fakticky pri päťdesiatke zaradíte päťku a s pokojom v duši na ostatné „kvalty“ môžete zabudnúť. Ako dopadlo meranie spotreby? Polo si vypýtalo 5,9 litra a Fabia 6,1 l na 100 km.

4 proti novej Škode Fabia

Opel Corsa Zdroj: Opel

Menej valcov – vraj nižšia spotreba

Litrové, tiež turbami dopované trojvalce, zabudované vo Fieste a v Corse vyznávajú filozofiu – menej valcov a nižšia kubatúra rovná sa sporadickejšie zastávky na čerpacích staniciach. Pritom malé trojvalvalce majú aj ďalšiu zaujímavú vlastnosť – vysoký krútiaci moment. Má to svoje technické príčiny, ale prakticky založenému vodičovi môže stačiť vedomie, že tento motor je pružný, porovnateľne s objemnejšími prepĺňanými štvorvalcami, preto umožňuje zaťaženie v nízkych a stredných otáčkach. Mali sme tú česť s výkonnejšou verziou tohto motora vo Fieste 1,0 Ecooost (92 kW/125 k). Jazdu na okruhu skončila s podobným rezultátom 6 l/100 km.

4 proti novej Škode Fabia

Suzuki Swift Zdroj: Suzuki

O zostatkovej cene

Trojvalec Corsy rovnako ako ten vo Fieste vydáva sýty športový zvuk. Oproti nej má ešte nižšie položený vrchol krútiaceho momentu a používateľsky je minimálne rovnako príjemný ako malý Ford. Na rozdiel od neho však Corsa využíva šesťstupňovú prevodovku. Počas jazdy palubný počítač deklaroval zaujímavé hodnoty spotreby. Škoda, že sme ju nedostali na náš okruh. Má šancu sa motoru Swiftu v ekonomike prevádzky vyrovnať. Na záver poznámka. Malé trojvalce si ešte nestihli vybudovať renomé dlhej životnosti. Preto na trhu jazdených áut rýchlejšie strácajú hodnotu.

4 proti novej Škode Fabia

VW Polo Zdroj: Volkswagen

S Fiestou sa parkuje

Ak potrebujete s malým hatchbackom zaparkovať, najľahšie sa vám to podarí pravdepodobne s Fiestou dlhou len 3 972 mm. Nasledujú Swift (3 970), Polo (3 972), Fabia (3 992) a Corsa (4 021 mm).

Uponáhľané Polo

Tieto autíčka nie sú stavané na lámanie rekordov v akcelerácii ani v maximálnej rýchlosti. Vieme si však predstaviť ich skromný vzájomný súboj. Papierové predpoklady hovoria, že zvíťazí Polo plece pri pleci s Fabiou. Najpomalšie sa ponáhľa Swift.

AK traja, tak v Corse

Možno vo zvolenom hatchbacku budete častejšie využívať všetky tri zadné sedadlá. Odvážna predstava, ale nech sa páči. Pomerne dobrým vodidlom môže byť šírka karosérie. Najširšiu ju má Corsa (1 746 mm), nasledujú Fabia (1 732), Fiesta (1 722), Swift (1 695) a Polo (1 682).

Na nákupy s Fabiou

Aj od malého hatchbacka sa žiada, aby sa do jeho batožinového priestoru zmestilo viac ako len jedna nákupná taška. Túto podmienku plnia súperi kompletne, len nie s rovnakou rezervou. Tabuľka napovedá, že z tohto porovnávania vychádza víťazne Fabia s 330-litrovou základnou kapacitou a na opačnom konci rebríčka figuruje Swift s 211-litrovým kufrom.

Škoda Fabia 1,2 TSI a porovnateľné moodely na slovenskom trhu
Škoda Fabia 1,2 TSI Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Opel Corsa 1,0 Turbo Suzuki Swift 1,2 l VW Polo Slovakia 1,2 TSI
Zdvihový objem motora (ccm) 1 197 998 999 1 242 1 197
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R3 R3 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 66 (90)/4 400 – 5 400 74 (100)/5 500 66 (90)/3 700 – 6 000 69 (94)/6 000 66(90)/4 800
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 160/1 400 – 3 500 170/4 000 170/1 800 – 3 700 118/4 800 160/1 400 – 4 000
Prevodovka 5-st. manuálna 5-st. manuálna 6-st. manuálna 5-st. manuálna 5-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10.9 11,20 11.9 12,30 10,80
Maximálna rýchlosť (km/h) 182 180 180 165 184
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4.7 4,50 4.4 5 4,70
Počet dverí 5 5 5 5 5
Rázvor (mm) 2 470 2 489 2 510 2 430 2 470
Objem batožinového priestoru (l) 330 290 285 211 280
Cena základného modelu s DPH (€) 10 440 11 590 10 090 9 650 11 720
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov