Pri voľbe súperov sme za kritériá zvolili päťdverovú karosériu typu hatcback, zážihovú pohonnú jednotku obdobného maximálneho výkonu a porovnateľnú cenu. Z modelov, ktoré uviazli na site, vyberáme Ford Fiesta 1,0 EcoBoost, Opel Corsa 1,0 Turbo, Suzuki Swift 1,2 l a VW Polo 1,2 TSI.
O paradoxe
Všetkých päť pohonných jednotiek považujeme za vydarený kompromis medzi nárokmi na výkon a na úspornú prevádzku. Ich typové označenia však prezrádzajú, že nie je motor ako motor. Prívlastok klasický znesie jedine štvorvalec Suzuki 1,2 l s atmosférickým plnením. Vo všeobecnosti platí, že menej pohybujúcich sa súčiastok znamená vyšší predpoklad spoľahlivosti. No parametrami dynamiky a priemernej spotreby Swift v súboji so súpermi ťahá za kratší koniec. Jeho motor je menej pružný. Ak má držať tempo so súpermi, treba ho držať vo vyšších otáčkach častejším radením. Vyššie otáčky so sebou zas prinášajú vyššiu spotrebu.
Toľko teória. A keďže život je aj o paradoxoch, v praxi sme na našom testovacom okruhu práve s týmto autom zaznamenali najnižšiu spotrebu (5,7 l/100 km).
- Prečítajte si TREND test: Nová Škoda Fabia 1,2 TSI
Ford Fiesta Zdroj: Ford
Pokojná prevaha
Fabia a Polo využívajú identické prepĺňané štvorvalce 1,2 TSI. Vo vybranej spoločnosti majú prevahu v dynamike. Subjektívne sa nám zdajú aj kultivovanejšie a určite sú pružnejšie. Vyhovejú aj tomu, kto na radiacu páku hľadí s úctou, a ak vyslovene nemusí, ani neradí. Fakticky pri päťdesiatke zaradíte päťku a s pokojom v duši na ostatné „kvalty“ môžete zabudnúť. Ako dopadlo meranie spotreby? Polo si vypýtalo 5,9 litra a Fabia 6,1 l na 100 km.
Opel Corsa Zdroj: Opel
Menej valcov – vraj nižšia spotreba
Litrové, tiež turbami dopované trojvalce, zabudované vo Fieste a v Corse vyznávajú filozofiu – menej valcov a nižšia kubatúra rovná sa sporadickejšie zastávky na čerpacích staniciach. Pritom malé trojvalvalce majú aj ďalšiu zaujímavú vlastnosť – vysoký krútiaci moment. Má to svoje technické príčiny, ale prakticky založenému vodičovi môže stačiť vedomie, že tento motor je pružný, porovnateľne s objemnejšími prepĺňanými štvorvalcami, preto umožňuje zaťaženie v nízkych a stredných otáčkach. Mali sme tú česť s výkonnejšou verziou tohto motora vo Fieste 1,0 Ecooost (92 kW/125 k). Jazdu na okruhu skončila s podobným rezultátom 6 l/100 km.
Suzuki Swift Zdroj: Suzuki
O zostatkovej cene
Trojvalec Corsy rovnako ako ten vo Fieste vydáva sýty športový zvuk. Oproti nej má ešte nižšie položený vrchol krútiaceho momentu a používateľsky je minimálne rovnako príjemný ako malý Ford. Na rozdiel od neho však Corsa využíva šesťstupňovú prevodovku. Počas jazdy palubný počítač deklaroval zaujímavé hodnoty spotreby. Škoda, že sme ju nedostali na náš okruh. Má šancu sa motoru Swiftu v ekonomike prevádzky vyrovnať. Na záver poznámka. Malé trojvalce si ešte nestihli vybudovať renomé dlhej životnosti. Preto na trhu jazdených áut rýchlejšie strácajú hodnotu.
VW Polo Zdroj: Volkswagen
S Fiestou sa parkuje
Ak potrebujete s malým hatchbackom zaparkovať, najľahšie sa vám to podarí pravdepodobne s Fiestou dlhou len 3 972 mm. Nasledujú Swift (3 970), Polo (3 972), Fabia (3 992) a Corsa (4 021 mm).
Uponáhľané Polo
Tieto autíčka nie sú stavané na lámanie rekordov v akcelerácii ani v maximálnej rýchlosti. Vieme si však predstaviť ich skromný vzájomný súboj. Papierové predpoklady hovoria, že zvíťazí Polo plece pri pleci s Fabiou. Najpomalšie sa ponáhľa Swift.
AK traja, tak v Corse
Možno vo zvolenom hatchbacku budete častejšie využívať všetky tri zadné sedadlá. Odvážna predstava, ale nech sa páči. Pomerne dobrým vodidlom môže byť šírka karosérie. Najširšiu ju má Corsa (1 746 mm), nasledujú Fabia (1 732), Fiesta (1 722), Swift (1 695) a Polo (1 682).
Na nákupy s Fabiou
Aj od malého hatchbacka sa žiada, aby sa do jeho batožinového priestoru zmestilo viac ako len jedna nákupná taška. Túto podmienku plnia súperi kompletne, len nie s rovnakou rezervou. Tabuľka napovedá, že z tohto porovnávania vychádza víťazne Fabia s 330-litrovou základnou kapacitou a na opačnom konci rebríčka figuruje Swift s 211-litrovým kufrom.
Škoda Fabia 1,2 TSI a porovnateľné moodely na slovenskom trhu | |||||
Škoda Fabia 1,2 TSI | Ford Fiesta 1,0 EcoBoost | Opel Corsa 1,0 Turbo | Suzuki Swift 1,2 l | VW Polo Slovakia 1,2 TSI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 197 | 998 | 999 | 1 242 | 1 197 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R3 | R3 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 66 (90)/4 400 – 5 400 | 74 (100)/5 500 | 66 (90)/3 700 – 6 000 | 69 (94)/6 000 | 66(90)/4 800 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 160/1 400 – 3 500 | 170/4 000 | 170/1 800 – 3 700 | 118/4 800 | 160/1 400 – 4 000 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10.9 | 11,20 | 11.9 | 12,30 | 10,80 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 182 | 180 | 180 | 165 | 184 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.7 | 4,50 | 4.4 | 5 | 4,70 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 470 | 2 489 | 2 510 | 2 430 | 2 470 |
Objem batožinového priestoru (l) | 330 | 290 | 285 | 211 | 280 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 10 440 | 11 590 | 10 090 | 9 650 | 11 720 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |