„Hračky“ typu malých crossoverov by určite povýšenecky ignorovala, keby nemusela akceptovať diktát trhu. Crossovery jednoducho idú. Preto Jeep v ohni tohto segmentu žíha vlastné želiezko – Renegade. Vyskúšali sme ho a výsledky testu prinášame v tomto čísle.
Keď sme k verzii vybavenej vznetovou tisícšesťstovkou a predným pohonom hľadali súperov, ukázalo sa, že malý jeep to na tunajšom trhu nemá vôbec ľahké. Cena ho totiž posúva medzi najžiadanejšie kompaktné crossovery – teda o triedu vyššie, ako napovedá veľkosť jeho rázvoru aj vonkajšie rozmery. Tak na site zvolených kritérií uviazli aj také sólo kapry ako Kia Sportage a Nissan Qashqai. Pritom z malých crossoverov sa bez prižmúrenia oka do výberu vošiel len Opel Mokka. Škoda Yeti sa kvalifikovala ako najpredávanejší malý crossover na Slovensku, aj keď orientačnú cenovú latku už zjavne podlieza.
Kia Sportage
Priestor a variabilita
Ak priestorové pomery v interiéri Renegade porovnávame s oplom a škodou, potom v jeho prospech boduje šírka. Trojica sa na jeho zadnej lavici predsa len ľahšie uvelebí. No kompakty kia a nissan šírkou zadnej lavice a hlavne poskytovaným pohodlím americký voz prekonávajú. Aj v oblasti kolien poskytujú najviac priestoru, kým súboj jeep – škoda sa končí remízou. Najtesnejšie sa budete cítiť v Mokke a priestor nad hlavami cestujúcich nemá na rozdávanie zas Qashqai.
Možnosti konfigurovať sedadlá sú v prípade kie, nissana a opla skromné – delené zadné operadlá sa dajú sklopiť a dosť. Renegade získava ako jediný bod navyše aj za vodorovne sklopné sedadlo spolujazdca. Zadné sedačky sa zas dajú utešene rozpohybovať v škode. Dve krajné si môžete nastavovať v pozdĺžnom smere alebo ich aj dopredu preklopiť. Užší stredný diel sa dá zasa z auta vyňať a krajné sedačky odsadiť od výplní dverí.
Nissan Qashqai
Keď ide o litre
Objem batožinového priestoru nie je parametrom, kvôli ktorému sa crossovery tejto veľkostnej kategórie kupujú. Plus-mínus zodpovedajú batožinovým priestorom hatchbackov, z ktorých sú odvodené. Ako z porovnávacej tabuľky vyplýva, kufor Renegade konkuruje oplu, ale za batožinovými priestormi kie, nissana a škody svojou kapacitou zaostáva. V jeho prospech hovorí dvojité dno, ktoré vyrovnáva dno kufra so sklopenými zadnými operadlami, ochráni aj krehkejšie predmety v podpalubí, no podobné riešenie ponúka aj nissan, kia a opel. Do Yeti sa dá medzipodlaha dokúpiť.
Opel Mokka
Jeep Renegade 1,6 Mjt a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Jeep Renegade 1,6 Mjt. | Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD | Nissan Qashqai dCi 130 | Opel Mokka 1,6 CDTI | Škoda Yeti 2,0 TDI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 685 | 1 598 | 1 686 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 88 (120)/3 750 | 85 (115)/4 000 | 96 (130)/4 000 | 96 (130)/4 000 | 81 (110)/ 3500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320/1 750 | 260/1 250 – 2 750 | 320/1 750 | 300/2 000 – 2 500 | 250/3 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,20 | 12.3 | 9.9 | 9,60 | 11,70 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 178 | 173 | 190 | 186 | 180 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,60 | 5,30 | 4,40 | 4.5 | 4,50 |
Rázvor (mm) | 2 570 | 2 640 | 2 646 | 2 555 | 2 575 |
Svetlá výška (mm) | 175 | 172 | 190 | 131 | 180 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 351 | 465 | 430 | 356 | 416 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 20 590 | 18 850 | 20 190 | 19 790 | 16 320 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Limity prednokoliek
Crossover si zaslúžil svoje špecifické pomenovanie hlavne preto, že umožňuje (na rozdiel od klasických hatchbackov) ľahkomyseľnejšiu jazdu aj po cestách, ktoré majú asfaltový povrch v dezolátnom stave alebo ho vôbec nemajú. V prípade „našich“ prednokoliek sa pritom môžu spoliehať len na vyššiu svetlú výšku. Podľa tohto parametra sa najterénnejšie tvári nissan, nasledujú škoda, jeep, kia. Ak však berieme do úvahy veľkosť rázvoru, ktorá je v tomto prípade skôr nevýhodou, a veľkosť nájazdových uhlov, v teréne sa najsuverénnejšie pohybujú Yeti a Renegade.
Škoda Yeti
Všetky porovnávané modely však majú v teréne výrazne obmedzenú pôsobnosť, lebo využívajú pohon predných kolies, čo je najmä za zhoršených adhéznych podmienok veľký hendikep. Pritom každý z porovnávaných modelov sa vyrába aj vo verziách s pohonom 4 x 4, no mnohých zákazníkov od nich odrádza citeľne vyššia cena. Položili si totiž otázku, ako často sa ocitli v situácii, v ktorej naliehavo potrebovali záber všetkých kolies.
Dvojlitre na ústupe
Súperiace modely využívajú služby prepĺňaných vznetových štvorvalcov. Kubatúra 1,6 – 1,7 l sa stáva pri cenovo prístupných verziách najžiadanejšou pre svoj vybalansovaný pomer výkonu, ceny a spotreby. Výnimkou je Yeti s osvedčeným štvorvalcom 2,0 TDI.
Šestka nezvýhodňuje
Škoda Yeti využíva päťstupňovú prevodovku, kým jej súperi holdujú šesťstupňovým. Zaujímavé je, že v spotrebe s nimi drží krok. Šesťstupňová sa prejavuje ako výhoda len pri veľkom podiele jazdy po diaľnici.
Priveľa optimizmu
Udávané priemerné spotreby vyvolávajú nadšenie. Treba dodať, že čiastočne neodôvodnené. V praxi rátajte s citeľne vyšším úbytkom paliva v nádrži. My sme na testovacom okruhu apetít zmerali v prípade Renagade a Yeti a v oboch prípadoch autá žrali zhodne o 1,6 litra viac, ako udávajú ich výrobcovia pre kombinovaný cyklus.
Ako sa rozhodli iní
Za prvé tri mesiace tohto roka sa na Slovensku najlepšie predávala Kia Sportage, ktorá si zapísala na konto 340 registrácií. Nasledujú Škoda Yeti (272), Nissan Qashqai (188), Opel Mokka 105 a Jeep Renagade (16).