Audi TT nie je výnimka. V závere minulého roka však stojaté vody rozvírila zaujímavá novinka a my sme z novej edície športového audi, ktoré má šancu reštartovať záujem o práve tento typ auta, jeden exemplár vyskúšali. Test prinášame v tomto čísle. Aj Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro sa pokúšame v krátkosti a na malom priestore porovnať s relevantnou konkurenciou. Zo skromného počtu uchádzačov sme vybrali BMW Z4 Roadster 228i sDrive, Mercedes-Benz SLK 350, Peugeot RCZ R 1,6 THP 270 a Porsche Cayman. Rôznorodú spoločnosť spája prívlastok športové, porovnateľná dynamika a s väčšou mierou tolerancie tiež cena.
Súboj koncepcií
Ak vás pri rozhodovaní zaujímajú rozdiely v koncepcii, máte na výber tri možnosti. Motor vpredu a pohon štyroch kolies (audi), všetko vpredu (peugeot), motor vpredu a záber na zadných kolesách (BMW a mercedes) a všetko vzadu (porsche). Pre menej informovaných – systém 4 x 4 je z hľadiska jazdných vlastností stávka na istotu, predný pohon je jeho lacnejšou alternatívou, kým zadnokolky sú tu pre pravoverných, ktorí uprednostňujú zábavnejšie jazdné vlastnosti a na ich využitie disponujú aj primeranou šoférskou zručnosťou. Tá sa hodí, najmä keď nasneží.

BMW Z4
Spolujazdci v poradovníku
V jednoliatej spoločnosti dvojdverových kupé sa vynímajú univerzálne modely BMW a mercedes s pevnou skladacou strechou. Ten, kto si so športovým autom spája jazdu s vetrom vo vlasoch, nepochodí v prípade peugeota ani porsche. Zato Audi TT sa predáva aj ako roadster.
Takmer každý pilot občas zatúži mať v kabíne početnejšie obecenstvo. V tomto smere vyniká peugeot so štyrmi plnohodnotnými sedadlami. Nasleduje audi, do ktorého sa teoreticky dá sadnúť aj dozadu, ale prakticky je tam miesto len pre dve deti. K dvojmiestnym BMW, mercedesu a porsche len toľko, že na vzácne miesto spolujazdca si niektorí vodiči zostavujú poradovník.

Mercedes-Benz SLK 350
Variácie na kufor
Kapacita batožinového priestoru tak trochu súvisí s početnosťou posádky. Asi preto ho má najobjemnejší peugeot. Na druhé miesto staviame audi a až zaň mercedes a BMW. So zatiahnutou strechou ich kufre síce objemom potešia, ale keď elektromotor doň uprace aj strechu, využiteľná kapacita dramaticky klesne. Osobitnú kapitolu píše porsche s dvoma kuframi – menším vzadu a väčším pod prednou kapotou. Aj keď dva je viac ako jeden, v tomto prípade to nepovažujeme za výhodu.

Peugeot RCZ R
Kľukaté cesty k výkonu
Pohonné jednotky patria pri športových modeloch na piedestál, lebo rozhodujúcou mierou ovplyvňujú ich takú žiadanú dynamiku. Zrejme aj znalci budú súhlasiť, že vyšší rating si v tejto spoločnosti držia charakterné atmosféricky plnené šesťvalce mercedesu a porsche. Aj pre vyššiu kubatúru a plynulejší chod. Kým mercedes využíva klasickú vidlicovú architektúru, šesťvalec porsche typu Boxer (s protibežnými piestami) vyniká originálnou stavbou, ktorá znižuje ťažisko auta, čo sa pri športových autách cení. Ostatné štvorvalce audi, BMW a peugeot kompenzujú relatívne malý zdvihový objem prepĺňaním tubrodúchadlami. Vysokým výkonom vydolovaným z malej kubatúry vyniká peugeot. Je len otázne, či si udrží cenu aj na trhu jazdených automobilov.

Porsche Cayman
Audi TT Coupé a porovnávané automobily na slovenskom trhu | |||||
Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro | BMW Z4 sDrive 28i | Mercedes-Benz SLK 350 | Peugeot RCZ R 1,6 THP 270 | Porsche Cayman | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 984 | 1 997 | 3 498 | 1 598 | 2 707 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | V6 | R4 | B6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 169 (230)/4 500 – 6 200 | 180 (245)/ 5 000 – 6 500 | 225 (306)/6 500 | 199 (270)/6 000 | 202 (275)7 400 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 370/1 600 – 4 300 | 350/1 250 – 4 800 | 370/3 500 | 330/1 900 | 290/4 500 – 6 500 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 8-st. automatická | 7-st. automatická | 6-st. manuálna | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | zadný | zadný | predný | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,30 | 5,50 | 5,60 | 5.9 | 5,40 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 | 264 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.4 | 6.8 | 7.1 | 6.3 | 7.7 |
Rázvor (mm) | 2 505 | 2 496 | 2 430 | 2 596 | 2 475 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 305 | 180 – 310 | 225 – 335 | 321 | 150 + 125 |
Počet miest na sedenie | 2 + 2 | 2 | 2 | 4 | 2 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 44 130 | 48 544 | 53 400 | 39 550 | 56 055 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Peugeot RCZ R je najskromnejší
Keď sledujeme priemerné spotreby v kombinovanom cykle, ako ich interpretuje porovnávacia tabuľka, potom je na tom podľa očakávania najlepšie peugeot. Nasledujú audi, BMW, porsche a najviac žerie mercedes s najobjemnejším a najvýkonnejším motorom. Trom z piatich týchto derivátov sme spotrebu aj zmerali počas redakčného testu na identickom okruhu. Peugeot RCZ R svoj malý apetít uspokojil spotrebou 7,2 l/100 km. Na ďalších miestach nasleduje BMW Z4 (8,3 l/100 km) a tesne za ním Audi TT 8,5 l/100 km.
Audi S Odpichom
Schopnosťou akcelerovať z 0 na 100 km/h sú si súperi veľmi podobní. Rozdiel medzi najdynamickejším audi a posledným v rebríčku peugeotom jhe sotva 0,6 sekundy. Pritom peugeot má výhodu v ešte nižšej hmotnosti a audi ťaží z rýchlejšieho radenia prevodovky S tronic a pohonu 4 x 4, ktorý umožňuje lepší odpich s pevným štartom.
Najpredávanejšie sú Mercedes a Peugeot
Pri rozhodovaní o kúpe občas zaváži aj mienka iných. Za dvanásť mesiacov minulého roka najvyšší počet registrácií si na konto zapísali Mercedes SLK a Peugeot RCZ – po šesť. Tesne nasleduje BMW Z4 (5) a ešte skromnejším počtom sa prezentujú Audi TT (2), a Porsche Cayman (1). Len pripomíname, že Audi TT novej generácie sa začalo predávať až v septembri.