Audi TT nie je výnimka. V závere minulého roka však stojaté vody rozvírila zaujímavá novinka a my sme z novej edície športového audi, ktoré má šancu reštartovať záujem o práve tento typ auta, jeden exemplár vyskúšali. Test prinášame v tomto čísle. Aj Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro sa pokúšame v krátkosti a na malom priestore porovnať s relevantnou konkurenciou. Zo skromného počtu uchádzačov sme vybrali BMW Z4 Roadster 228i sDrive, Mercedes-Benz SLK 350, Peugeot RCZ R 1,6 THP 270 a Porsche Cayman. Rôznorodú spoločnosť spája prívlastok športové, porovnateľná dynamika a s väčšou mierou tolerancie tiež cena.

Súboj koncepcií

Ak vás pri rozhodovaní zaujímajú rozdiely v koncepcii, máte na výber tri možnosti. Motor vpredu a pohon štyroch kolies (audi), všetko vpredu (peugeot), motor vpredu a záber na zadných kolesách (BMW a mercedes) a všetko vzadu (porsche). Pre menej informovaných – systém 4 x 4 je z hľadiska jazdných vlastností stávka na istotu, predný pohon je jeho lacnejšou alternatívou, kým zadnokolky sú tu pre pravoverných, ktorí uprednostňujú zábavnejšie jazdné vlastnosti a na ich využitie disponujú aj primeranou šoférskou zručnosťou. Tá sa hodí, najmä keď nasneží.

4 proti Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

BMW Z4

Spolujazdci v poradovníku

V jednoliatej spoločnosti dvojdverových kupé sa vynímajú univerzálne modely BMW a mercedes s pevnou skladacou strechou. Ten, kto si so športovým autom spája jazdu s vetrom vo vlasoch, nepochodí v prípade peugeota ani porsche. Zato Audi TT sa predáva aj ako roadster.

Takmer každý pilot občas zatúži mať v kabíne početnejšie obecenstvo. V tomto smere vyniká peugeot so štyrmi plnohodnotnými sedadlami. Nasleduje audi, do ktorého sa teoreticky dá sadnúť aj dozadu, ale prakticky je tam miesto len pre dve deti. K dvojmiestnym BMW, mercedesu a porsche len toľko, že na vzácne miesto spolujazdca si niektorí vodiči zostavujú poradovník.

4 proti Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

Mercedes-Benz SLK 350

Variácie na kufor

Kapacita batožinového priestoru tak trochu súvisí s početnosťou posádky. Asi preto ho má najobjemnejší peugeot. Na druhé miesto staviame audi a až zaň mercedes a BMW. So zatiahnutou strechou ich kufre síce objemom potešia, ale keď elektromotor doň uprace aj strechu, využiteľná kapacita dramaticky klesne. Osobitnú kapitolu píše porsche s dvoma kuframi – menším vzadu a väčším pod prednou kapotou. Aj keď dva je viac ako jeden, v tomto prípade to nepovažujeme za výhodu.

4 proti Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

Peugeot RCZ R

Kľukaté cesty k výkonu

Pohonné jednotky patria pri športových modeloch na piedestál, lebo rozhodujúcou mierou ovplyvňujú ich takú žiadanú dynamiku. Zrejme aj znalci budú súhlasiť, že vyšší rating si v tejto spoločnosti držia charakterné atmosféricky plnené šesťvalce mercedesu a porsche. Aj pre vyššiu kubatúru a plynulejší chod. Kým mercedes využíva klasickú vidlicovú architektúru, šesťvalec porsche typu Boxer (s protibežnými piestami) vyniká originálnou stavbou, ktorá znižuje ťažisko auta, čo sa pri športových autách cení. Ostatné štvorvalce audi, BMW a peugeot kompenzujú relatívne malý zdvihový objem prepĺňaním tubrodúchadlami. Vysokým výkonom vydolovaným z malej kubatúry vyniká peugeot. Je len otázne, či si udrží cenu aj na trhu jazdených automobilov.

4 proti Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

Porsche Cayman

Audi TT Coupé a porovnávané automobily na slovenskom trhu
Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro BMW Z4 sDrive 28i Mercedes-Benz SLK 350 Peugeot RCZ R 1,6 THP 270 Porsche Cayman
Zdvihový objem motora (ccm) 1 984 1 997 3 498 1 598 2 707
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 V6 R4 B6
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 169 (230)/4 500 – 6 200 180 (245)/ 5 000 – 6 500 225 (306)/6 500 199 (270)/6 000 202 (275)7 400
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 370/1 600 – 4 300 350/1 250 – 4 800 370/3 500 330/1 900 290/4 500 – 6 500
Prevodovka 6-st. automatická 8-st. automatická 7-st. automatická 6-st. manuálna 7-st. automatická
Pohon 4 x 4 zadný zadný predný zadný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5,30 5,50 5,60 5.9 5,40
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 250 250 250 264
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 6.4 6.8 7.1 6.3 7.7
Rázvor (mm) 2 505 2 496 2 430 2 596 2 475
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 305 180 – 310 225 – 335 321 150 + 125
Počet miest na sedenie 2 + 2 2 2 4 2
Cena základného modelu s DPH (€) 44 130 48 544 53 400 39 550 56 055
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov

Peugeot RCZ R je najskromnejší

Keď sledujeme priemerné spotreby v kombinovanom cykle, ako ich interpretuje porovnávacia tabuľka, potom je na tom podľa očakávania najlepšie peugeot. Nasledujú audi, BMW, porsche a najviac žerie mercedes s najobjemnejším a najvýkonnejším motorom. Trom z piatich týchto derivátov sme spotrebu aj zmerali počas redakčného testu na identickom okruhu. Peugeot RCZ R svoj malý apetít uspokojil spotrebou 7,2 l/100 km. Na ďalších miestach nasleduje BMW Z4 (8,3 l/100 km) a tesne za ním Audi TT 8,5 l/100 km.

Audi S Odpichom

Schopnosťou akcelerovať z 0 na 100 km/h sú si súperi veľmi podobní. Rozdiel medzi najdynamickejším audi a posledným v rebríčku peugeotom jhe sotva 0,6 sekundy. Pritom peugeot má výhodu v ešte nižšej hmotnosti a audi ťaží z rýchlejšieho radenia prevodovky S tronic a pohonu 4 x 4, ktorý umožňuje lepší odpich s pevným štartom.

Najpredávanejšie sú Mercedes a Peugeot

Pri rozhodovaní o kúpe občas zaváži aj mienka iných. Za dvanásť mesiacov minulého roka najvyšší počet registrácií si na konto zapísali Mercedes SLK a Peugeot RCZ – po šesť. Tesne nasleduje BMW Z4 (5) a ešte skromnejším počtom sa prezentujú Audi TT (2), a Porsche Cayman (1). Len pripomíname, že Audi TT novej generácie sa začalo predávať až v septembri.