Nemecké sedany svojím dizajnom nie náhodou viac alebo menej pripomínajú vlajkové lode príslušnej značky. V prípade trojkového BMW podobnosť s r. 7 platí len čiastočne, viac svojho luxusného súrodenca A8 kopíruje Audi A4 a nový Mercedes-Benz C (pozrite si rozšírenú verziu testu) akoby triede S z oka vypadol. Porovnávané Volvo S60 ani Citroën DS5 si vzory z luxusnej triedy neberú jednoducho preto, že tieto značky ju momentálne neobsadzujú.

4 a Mercedes-Benz C 220 BlueTec

Mercedes-Benz tr. C

Koncepčný guláš

Svojou povahou sú porovnávané modely ešte zaujímavejšou zmeskou. Céčkový mercedes aj po najnovšej generačnej obmene vyznáva klasiku – to znamená motor vpredu a pohon zadných kolies Štvorkolky (s výnimkou verzie C 250 MlueTec 4Matic) zatiaľ v ponuke nefigurujú, ale budú. BMW r. 3 je štandardne zadnokolka, ale takmer všetky motorové verzie môžu mať aj pohon xDrive.

Audi A4 cenovo svojim dvom súperom s poháňanou zadnou nápravou dokáže konkurovať verziami Quattro. Pritom má v ponuke aj deriváty s predným pohonom. Citroën DS5 a Volvo S60 sú prednokolky. DS5 sa pri vstupe na slovenský trh len tak na ochutnávku zjavil v hybridnej verzii 4 x 4, tá však neskôr z ponuky vypadla. Volvo S60 ako pravý severan na pohon AWD celkom nezanevrelo. Využívajú ho však len najvýkonnejšie benzínové a naftové verzie.

4 a Mercedes-Benz C 220 BlueTec

Audi A4

Honba za spotrebou

Testovaný Mercedes-Benz 220 BlueTec poháňa dvakrát prepĺňaný vznetový štvorvalec. Pozornosť púta jeho nevšedná kubatúra 2,1 l. Pritom sa svojich dvojlitrových konkurentov nesnaží prekonať maximálnym výkonom (na to slúži derivát 250 BlueTec s rovnakým objemom), ale aspoň o odtieň priaznivejšou ekonomikou prevádzky – čo sa mu aj darí.

Trochu prekvapujúce, ak uvážime, že oproti BMW a Volvu ho hendikepuje len sedemstupňová automatická prevodovka (na deväťstupňovú nedočkavo čaká). Zjavne mu pomáha skvelá aerodynamika. Veľmi dobré hodnoty dosahuje aj Volvo S60 a hlavne Citroën DS5 s trochu archaickým šesťstupňovým automatom. Treba však brať do úvahy, že v tejto vybranej spoločnosti má najnižšiu hmotnosť.

4 a Mercedes-Benz C 220 BlueTec

BMW r. 3

Na veku záleží

Cenové rozdiely nemeckého trojzáprahu sa zmestia do 3 000 eur. Zodpovedajú úrovni výbavy, ale aj veku produktu. V tomto momentálne najlepšie karty drží Mercedes-Benz triedy C. Aktuálna generácia sa práve začala predávať. BMW radu 3 má v rodnom liste zapísanú zimu 2011/2012 a Audi A4 síce v roku 2011 absolvovalo facelift, ale aktuálnu generáciu poznáme už od roku 2007. To znamená, že poriadne nadsluhuje, pritom príchod novej je už nejaký rok predo dvermi. Aj Volvo S60 vlani absolvovalo modernizáciu po tom, čo v roku 2010 malo poslednú generačnú výmenu.

Len Citroën DS5 svojho predchodcu nemá. Je doposiaľ vlajkovou loďou luxusnej línie DS a na trhu sa objavil v roku 2011. Je to taký prieskumník v prémiovom segmente strednej triedy. Vidieť to aj na ponuke doplnkovej výbavy. Zmestí sa na list formátu A4, kým v položkách konkurencie si môžete listovať ako v telefónnom zozname, čo dvojnásobne platí v prípade mercedesu.

4 a Mercedes-Benz C 220 BlueTec

Citroën DS5

Na druhej strane, citroën dostanete za danú cenu takmer kompletný – včítane navigácie, plného elektrického servisu predných sedadiel, fajnového koženého čalúnenia, kým súperi si takéto vysnívané položky nechajú dobre zaplatiť.

4 a Mercedes-Benz C 220 BlueTec

Volvo S60

Liftback medzi sedanmi

Štvordverová karoséria typu sedan sa v prémiovom segmente strednej triedy nosí. Má ju Audi, BMW, Mercedes aj Volvo. V tejto svorke sa vyníma liftback Citroën. Práve preto má prístupnejší kufor.

Kufre a minikufe

Na kapacite batožinového priestor sa Audi, BMW a Mercedes zrejme dohodli. Akoby súťažiť v tejto disciplíne bolo pod ich úroveň. Citroën a Volvo, aby šľachtu triedy neurazili, ich majú ešte menšie. No Volvu by viac litrov rozhodne neuškodilo.

Najlepšia akcelerácia

BMW zvyknú vynikať v akceleračných schopnostiach, v tomto výbere sa mu na roveň postavilo prekvapivo Volvo. Napriek vysokému výkonu výrazne zaostáva Citroën, čo má na svedomí pravdepodobne zastaraná prevodovka.

Najrýchlejšie a najlacnejšie

Najvyššiu maximálnu rýchlosť aj najnižší apetít osvedčuje Mercedes. Zdá sa to paradoxné, ale je to tak. Bude to zásluha nastavenia prevodovky a s najväčšou pravdepodobnosťou v prvom rade výsledok skvelej aerodynamiky.

Audi drží quattro

Audi v aktuálnom generačnom vyhotovení už nadsluhuje, ale s pohonom štyroch kolies je ho možmé kúpiť za najlepšiu cenu.

Mercedes-Benz C 220 BlueTec BE Edition a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Mercedes-Benz C 220 BlueTec BE Edition Audi A4 2,0 TDI Quattro BMW 320d Mercedes-Benz C 220 BlueTec BE Edition Citroën DS5 Blue HDI 180 Volvo S60 D4 2,0l Drive-E
Zdvihový objem motora (ccm) 2 143 1 968 1 995 1 991 1 997 1 969
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 125 (170)/3 000 -- 4 200 130 (177)/4 200 135 (184)/4 000 155 (211)/5 500 133 (180)/3 750 133 (181)/4 250
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 400/1 400 -- 2 800 380/1 750 -- 2 500 380/1 500 -- 3000 350/1 200 – 4 000 400/2 000 400/1 750 -- 2 500
Prevodovka 7-st. automatická 7-st. automatická 8-st. automatická 7-st. automatická 6-st. automatická 8-st. automatická
Pohon zadný 4 x 4 zadný zadný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7.8 7.9 7.4 7,50 9,90 7,40
Maximálna rýchlosť (km/h) 233 225 230 245 220 215
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4,0 -- 4,2 5.3 4,4 – 4,5 6,4 -- 6,2 4,4 – 4,5 4,1 – 4,2
Rázvor (mm) 2 840 2 808 2 810 2 430 2 727 2 776
Objem batožinového priestoru (l) 480 480 480 300 -- 390 470 380
Cena základného modelu s DPH (€) 40 858 39 920 38 090 52 710 35 590 35 190
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov