Ak takéto konštatovanie nepovažujete za dôvod prestať pátrať po porovnateľných modeloch, potom do úvahy prichádza dosť rôznorodá sorta. Vybrali sme z nej prémiové Audi A1 1,4 TSI v najostrejšom vydaní (s výnimkou S1), emotívnu Alfu Romeo MiTo 1,4 T Quadrifoglio Verde aj uznávaný hot hatch Renault Clio RS. Lenže Mini Cooper S vás prinúti siahnuť do vrecka tak hlboko, že keď sa rozhliadnete, cenovo sa na dohľad objaví aj prominent spomedzi hot hatch kompaktov, akým je napríklad VW Golf GTi.

Na počte (ne)záleží

Mini, Audi a Alfa majú „len“ trojdverové karosérie. Sexi, ale menej praktické. Kým v Alfe a v Audi tento hendikep kompenzuje systém Easy Entry, v Mini absentuje. To znamená, že vo všetkých troch prípadoch treba pri nastupovaní posunúť predné sedadlo dopredu, no len v Mini sa nevráti do pôvodnej polohy a treba ho znovu nastavovať. Ako trojdverový sa tvári aj Renault, ale len tvári. V skutočnosti mu nechýba ani druhý pár dverí, len sú šikovne maskované. Od všetkých o číslo väčší Volkswagen nič nekamufluje. Ukazuje pätoro dverí jasných ako facka.

Chcelo by to obuvák

Kto uvažuje nad Cooperom S, ten v ňom pravdepodobne nemieni každoročne prevážať početnú rodinu aj s proviantom na dva týždne k Jadranu. Skôr by nepohrdol obuvákom v položkách výbavy. Ale vážne.

Konkurenti sa vzájomne líšia tiež počtom miest na sedenie. Cooper S aj A1 deklarujú štyri sedadlá, ale Golf, MiTo či Clio sú na papieri päťmiestne. Za plnohodnotne päťmiestny však možno považovať len Golf. Aj tam však miesto v strede devalvuje hlavová opierka, ktorá sa nedá dostatočne vysunúť.

V disciplíne kapacita batožinového priestoru je na tom najhoršie Cooper S. Jeho posádka má k dispozícii chudobných 211 litrov. Nasledujú A1 (270 l), MiTo (290 l) a Clio (300 l). Golf so svojimi 380 litrami využiteľného objemu v tejto spoločnosti vyzerá ako sťahovací voz.

Mini Cooper S a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Mini Cooper S Alfa Romeo MiTo 1,4 T Quadrifoglio Verde Audi A1 1,4 TFSI Renault Clio R.S. VW Golf GTi 2,0 TSI
Zdvihový objem motora (ccm) 1 998 1 368 1 390 1 618 1 984
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 141 (192)/4 700 – 6 000 125(170)/5 500 136 (185)/6 200 147 (200)/6 000 162 (220)/4 500 – 6 200
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 300/1 250 – 4 750 230-250/2 500 250/2 000 – 4 500 240/1 750 350/1 500 – 4 000
Prevodovka 6-st. automatická 6-st. automatická 7-st. automatická 6-st. automatická 7-st. automatická
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6.7 7.7 6.9 6,70 6.5
Maximálna rýchlosť (km/h) 233 218 227 230 244
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5.2 5.2 5.9 6.3 6,40
Počet dverí 3 3 3 5 5
Počet miest na sedenie 4 5 4 5 5
Rázvor (mm) 2 495 2 489 2 469 2 589 2 637
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 211 290 270 300 380
Cena základného modelu s DPH (€) 25 984 24 600 25 100 22 290 29 160
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov

Striedavo vydarený mix

Kto si chce schuti zajazdiť a vie oceniť, keď sila motora stúpa kontinuálne s otáčkami, pýta si benzínový agregát. Takéto palivo spaľujú všetky porovnávané modely. Pri rozdielnych kubatúrach sú si ich prepĺňané štvorvalce dosť podobné, už neplatí, že kubatúru ničím nenahradíš. Všetko sú to moderné agregáty so schopnosťou obsadzovať popredné priečky v medzinárodnej ankete motor roka. Väčšie rozdiely vidíme v prevodovkách. Najostrejšie Mini S môže mať šesťstupňovú manuálnu alebo športovú šesťstupňovú automatickú prevodovku. Súhrnom vlastností ju radíme hneď za sedemstupňový dvojspojkový automat DSG, namontovaný v Golfe GTi a Audi A1. Túto úroveň s odstupom sledujú dvojspojkové prevodovky ďalších dvoch modelov v poradí Clio RS a potom MiTo. Tie dávajú možnosť zvoliť si tiež manuálnu prevodovku s výnimkou ostrého Renaultu. Ten na manuálnu celkom zanevrel.

Ktoré je najlepšie

Hodnotami akcelerácie aj maximálnej rýchlosti dominuje podľa očakávania najdrahší vo vybranej spoločnosti – VW Golf GTi. Má však aj najväčší apetít. V dynamike najviac za ním zaostáva Alfa Romeo MiTo 1,7 Turbo, ale spolu s Mini Cooperom S je najúspornejšia. Renault Clio RS víťazí najatraktívnejšou cenou a Audi A1 potenciálom výbavy.

Najcharizmatickejší

4 kontra Mini Cooper S

Mini Cooper S Zdroj: BMW

Mini Cooper S sa prezentuje ovládateľnosťou najviac pripomínajúcou motokáru a charizmy má na rozdávanie.

Dizajnový skvost

4 kontra Mini Cooper S

Alfa Romeo MiTo 1,7 T Zdroj: Alfa Romeo

Alfa Romeo MiTo robí skvelú reklamu talianskemu dizajnu, páči sa aj jej spontánny motor.

Najmenšie

4 kontra Mini Cooper S

Audi A1 1,4 TFSI Zdroj: Audi

Audi A1 je síce najmenšie, ale zjavom typické Audi so skvelou dvojspojkovou prevodovkou a prémiovou výbavou.

Dve tváre

4 kontra Mini Cooper S

Renault Clio RS Zdroj: Renault

Renault Clio RS v najnovšej edícii ukazuje dve tváre – civilnú aj neúprosne športovú. Ako jediný využíva systém Launch Control uľahčujúci dosiahnuť maximálnu akceleráciu.

Najdynamickejší

4 kontra Mini Cooper S

VW Golf GTi Zdroj: Volkswagen

VW Golf GTi je z porovnávaných modelov najdynamickejší, s jazdnými vlastnosťami takmer bez slabín, pritom dokáže plnohodnotne plniť funkciu rodinného auta.