Za kritériá výberu konkurencie sme zvolili vznetový štvorvalec porovnateľnej kubatúry a výkonu, pohon 4 x 4 a cenu. Splnili ich Audi A3 2,0 TDI Quattro, BMW X1 20d xDrive a Range Rover Evoque SD4. Ba aj VW Tiguan 2,0 TDI BMT 4Motion z hlavného prúdu ako cenovo skromnejšia alternatíva k prominentným reprezentantom.
- Prečítajte si TREND test Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | |||||
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic | Audi Q3 2.0 TDI Quattro | BMW X1 20d xDrive | Range Rover Evoque SD4 | VW Tiguan 2.0 TDI BMT 4Motion | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 143 | 1 968 | 1 995 | 2 179 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 125 (170)/3 400 4 000 | 130 (177)/4 200 | 135 (184)/4 000 | 140 (190)/ 3 500 | 130 (177)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 350/1 400 – 3 400 | 380/1 750 – 2 500 | 380/1 750 – 2 750 | 420/1 750 | 380/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 7-st. automatická | 7-st. automatická | 8-st. automatická | 9-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8.3 | 8,20 | 8 | 8,50 | 8.5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 215 | 212 | 218 | 195 | 200 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,9 – 5,1 | 5,90 | 5.4 | 5,8 – 6,0 | 6 |
Rázvor (mm) | 2 699 | 2 604 | 2 760 | 2 660 | 2 604 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 421 | 460 | 420 | 420 | 470 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 38 382 | 37 400 | 37 718 | 39 895 | 34 510 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Aj novosť zaváži
Kto si potrpí na novinky a neverí na detské choroby, body pridelí mercedesu. Výstavnú premiéru absolvoval vlani. Podľa ročníkov výstavných premiér aktuálnych generácií nasledujú Audi A3 a VW Tiguan (2011), Range Rover Evoque (2010) a BMW X1 (2008). Z nich BMW už stihlo absolvovať ľahšiu modernizáciu.
Audi Q3
Rázvor občas priveľa sľubuje
Tí, čo sa nevozia len „single“ či vo dvojici, ocenia priestor pre posádku na zadných sedadlách. Veľkosťou rázvoru dominuje BMW (2 760 mm), nasledujú mercedes (2 699), rande rover (2 660) a záver patrí Audi Q3 spolu s VW Tiguant (2 604). My sme však pri testoch od kolien po predné operadlá pri všetkých namerali priestorovú zhodu – sedem až osem centimetrov. Rozdiel evidujeme v priestore nad hlavami cestujúcich. VW Tiguan s už na pohľad vyššou siluetou poskytuje bohatú desaťcentimetrovú rezervu, kým Q3, X1 Evoque a GLA sa zhodujú na chudobnejších siedmich centimetroch.
BMW X1
Kufor bez rezervy
Prakticky založený motorista si potrpí aj na prepravnú kapacitu kufra. Tabuľka hovorí jasnou rečou. Opäť je na tom lepšie „menej urodzený“ Tiguan (470 l), nasleduje Q3 (460 l) a tí ostatní opäť ako by ich jedna mater mala – GLA (421), X1 a Evoque (420). Vo všetkých prípadoch údaj platí bez rezervy. Kým mercedes a BMW využívajú dojazdové pneumatiky, do ostatných si rezervné koleso môžete objednať. A čo zadná lavica? Pozdĺžne posúvať sa dá len v Tiguane. Regulovať sklon operadiel zas umožňujú Tiguan a X1.
Range Rover Evoque
Tromfovanie prevodovkami a výškou
Konkurentov poháňajú vznetové prepĺňané štvorvalce. Výraznejšie rozdiely sledujeme na strane prevodoviek. S motorom mercedesa štandardne spolupracuje automatická prevodovka, kým u súperov sa dá voliť medzi manuálnou alebo automatickou. Ak automat, v prípade mercedesa, audi a VW je k dispozícii sedemstupňová dvojspojková prevodovka. BMW ponúka osemstupňovú a range rovery dokonca deväťstupňovú. Aj mercedes už má deväťstupňovú, no GLA na ňu len čaká.
VW Tiguan
Do terénu? Môžete. Pohonom 4 x 4 súperi disponujú. Limitujúcim faktorom (no nie jediným) ostáva svetlá výška. V takomto porovnaní je poradie nasledovné: Range Rover Evoque (215 mm), VW Tiguan (200), BMW (194), audi (170 mm) a mercedes (140 mm). V prípade mercedesa však údaj platí pre športové pruženie . Ak zvolíte štandardné, svetlá výška stúpne na 155 mm a v terénnej verzii dokonca na 185 mm. Uznáte, že to už vyzerá konkurencieschopne.
Mercedes-Benz jednotkou v spotrebe
Konkurentov poháňajú porovnateľné moderné vznetové prepĺňané štvorvalce, napriek tomu v disciplíne priemerná spotreba s výsledkom 4,9 – 5,1 l/100 km jasne víťazí aj zásluhou aerodynamiky Mercedes-Benz GLA.
Najdynamickejšie BMW
Napriek tomu že BMW X1 nevyužíva najvýkonnejší motor, v akcelerácii na stovku zaznamenáva najkratší čas (8,0 s) a konkurenciu prekonáva tiež maximálnou rýchlosťou 218 km/h.
NajPraktickejšie
Variabilitou usporiadania interiéru vyniká VW Tiguan. Disponuje posuvnou zadnou lavicou a polohovateľnými zadnými operadlami. Spolu s Audi Q3 konkurenciu prekonáva tiež objemom kufra.
Suverén V teréne
V teréne pozor. Môže sa stať, že crossover ostane visieť na „bruchu“. V tomto smere je najmenej ohrozený Range Rover Evoque so svetlou výškou 215 mm. Na jazdu v teréne je vybavený aj najkomplexnejším systémom Terrain Response.
Asfaltový kráľ
Na kvalitnom asfalte plnom zákrut všetkých polomerov a prevýšení v ovládateľnosti a stabilite kraľuje Mercedes GLA. Nielen zásluhou športového pruženia a ultimatívneho obutia.