Podľa toho, čo na tohtoročnom veľtrhu spotrebnej elektroniky IFA v Berlíne ukázali výrobcovia elektroniky, zakrivená obrazovka sa stáva štandardom.

Celá veda o uhloch

V skutočnosti sa zahnutá plocha na zobrazovanie obrazu používa už viac ako pol storočia. Prvé kino s konkávnym premietacím plátnom sa v USA objavilo v roku 1952. Dodnes na tejto technológii stoja napríklad kiná Imax. Nie je to len o odlíšení od konkurencie, ale najmä o fyzike.

Obraz sa vo forme lúča svetla dostáva na plochu plátna a odtiaľ sa jeho časť odráža do oka diváka. Keďže projektor je umiestnený na stredovej osi, fotóny musia prejsť o niečo dlhšiu vzdialenosť k okrajom plochého plátna než pri ceste k jeho stredu. Výsledkom je nie stopercentne homogénny obraz. Vidieť to najmä pri ultraširokouhlom formáte 21 : 9.

Pri televízoroch sa svetlo emituje priamo na obrazovke, neodráža sa od externého zdroja. Sú preto zahnuté televízory len marketingovou fintou? Výrobcovia predsa musia nejako motivovať zákazníkov, aby si kupovali ich produkty. A ako odlíšiť minuloročný plochý televízor od tohtoročného? Napríklad – pridaním tretej dimenzie. Keď sa 3D neuchytilo, výrobcovia vytiahli z rukáva štvornásobné rozlíšenie (4K). Ak ani to neinšpirovalo spotrebiteľa na kúpu nového televízora, musí zabrať zahnutie obrazovky.

Zahnuté televízory však majú aj praktický význam. Pri všetkých zahnutých displejoch je praktické, že okolité svetlo neodráža priamo na diváka. Vypnutý plochý televízor je ako čierne zrkadlo. Tie zahnuté odrazia svetlo viac do strán. Čo sa podieľa na lepšom kontraste, počas pozerania nie je potrebný taký vysoký jas a zníži sa spotreba energie.

Primárny cieľ je zlepšiť zážitok z pozerania. Zahnutá obrazovka vie presnejšie imitovať panoramatické sledovanie. Najmä pri obrazovkách s pomerom strán 21 : 9 a správnou vzdialenosťou diváka od displeja je zážitok úchvatný.

Pri zahnutom televízore je obraz ideálnejší, hoci len z určitého miesta priamo pred obrazovkou. Preto sa na IFA objavili aj flexibilné obrazovky. Ak sa na film pozerá človek sám alebo dvaja, nechá sa zahnutá obrazovka. Keď príde návšteva a osem ľudí sa pozerá na domáce video z dovolenky, televízor sa vyrovná.

3D nestačí, televízory sa ohýbajú

Zdroj: Marián Biel

Kto má najväčší

Televízory so zakrivenou obrazovkou bolo na IFA vidieť na každom kroku. Napríklad v stánku Samsungu dominoval 105-palcový model s pomerom strán 21 : 9. Aj preto ho nenazýva 4K, ale rovno 5K televízorom. Jeho rozlíšenie je 5 120 x 2 160 bodov (oproti klasickej mriežke 3 840 x 2 160). Jeho cena zatiaľ nebola špecifikovaná, no podľa senior riaditeľa Samsungu Electronics Michaela Zollera sa do obchodov dostane už v tretom kvartáli. Zjavne ide o populárny panel, pretože na veľtrhu sa návštevník mohol stretnúť so 105-palcovým zahnutým televízorom s 5K rozlíšením aj v expozíciách LG, čínskeho Changhongu alebo tureckého Vestelu.

Ako malá detská hra, kto má väčšiu formičku na pieskovisku, vyznel model 7000R od pomerne silnej, no na Slovensku zatiaľ nepredávanej značky TLC. Uhlopriečka jeho zahnutého televízora dosiahla 110 palcov. Bol to najväčší televízor veľtrhu. Aj keď mal klasický pomer strán 16 : 9 a „len“ 4K rozlíšenie. Mimochodom, výrobca odporúča tento 275-centimetrový televízor sledovať z trojmetrovej vzdialenosti.

Aj Samsung si na veľtrhu vybojoval jedno prvenstvo. Predstavil 105-palcový 5K flexibilný televízor. Zatiaľ je to najväčší ohýbateľný kúsok na svete. Dostupný má byť tiež do konca tohto roka. Cieľovú skupinu zákazníkov bude mať zrejme obmedzenú, jeho cena je dvestotisíc eur. Teda asi ako cena celého kina v provinčnom mestečku.

Hlavný konkurent Samsungu a krajan, spoločnosť LG, nezostal nič dlžný. Takisto ukázal niečo originálne a superlatívne: najväčší ohýbateľný 4K oledový televízor s uhlopriečkou 77 palcov. LG má byť prvá značka, ktorá prinesie na pulty obchodov 4K oledové televízory – už túto jeseň.

3D nestačí, televízory sa ohýbajú

Zdroj: Asus

Zahnutý 4K televízor ukázala aj Toshiba, no zatiaľ iba nepredajnú vzorku. Podľa zástupcov spoločnosti sú na túto technológiu pripravení, no čakajú, ako veľmi bude tento trend u spotrebiteľov žiadaný. Luxusné značky sa tiež pridali, Loewe prezentovalo 65-palcový zahnutý 4K televízor.

Prekvapením veľtrhu bola premiéra zahnutého 4K televízora od spoločnosti Philips. Originálny je tým, že zatiaľ ako jediný 4K televízor využíva operačný systém Android. Funguje obstojne, je to ako mať na stene veľký nedotykový tablet s aplikáciami a hrami. Philips je tiež jediný producent, ktorý má 4K obrazovky s podsvietením Ambilight, v tomto prípade trojitým Ambilightom. Philips ho ukázal len na stojanoch. Ktovie, ako bude fungovať na stene. Aj keď sa to nezdá, mnohé zahnuté televízory možno zavesiť na stenu.

Ako ďaleko sedieť

Zmena formy a veľkosti televízorov so sebou prináša aj zmenu pohľadu na to, ako sa na ne pozerať. Pri plochých obrazovkách to bolo jednoduché. Bežnému divákovi sa odporúčalo sedieť od televízora vo vzdialenosti dvoj- až trojnásobku jeho uhlopriečky. Profesionálne štúdiá THX zasa pracujú s koeficientom 0,84. Napríklad 50-palcový televízor by sa mal pre ten najlepší zážitok sledovať zo vzdialenosti okolo pol druha metra. Hoci to platí skôr pre 4K televízory s omnoho jemnejším rozlíšením. Pri bežným full HD obrazovkách by takáto vzdialenosť znamenala efektné pokrytie veľkej časti pozorovacieho uhla, ale aj riziko, že citlivé oko vidí samostatné pixely. Naopak, pri zahnutých obrazovkách sa odporúča sedieť ešte o niečo bližšie. Človeka to viac vtiahne do deja. Ale len pod podmienkou, že filmár svoje dielo na takýto zážitok aj náležite vytvoril.

V mobiloch a hodinkách

Trend ohnutých displejov už zasiahol aj ďalšie segmenty elektroniky. V smartfónoch sa zatiaľ všetci držia plochého displeja. No napríklad Samsung Galaxy Note Edge je síce plochý, ale pravú hranu má zahnutú a zobrazuje na nej separátny pásik informácií. „Zakrivenci“ Galaxy Round a ani LG G Flex, ktoré prišli na trh vlani, sa zatiaľ nástupcov nedočkali. Ohnuté sú aj oledové displeje hodiniek Galaxy Gear S, ktoré Samsung ukázal ešte pred veľtrhom, a tiež čerstvé ZenWatch od Asusu. Ohnutý monitor už v lete ukázali Asus a Dell. Na IFA sa k nim pripojili 34-palcové ultraširokouhlé modely od LG a Samsungu. Po prepojení troch takýchto monitorov vznikne ozaj efektná herná panoráma.