Vyšší podvozok a prípadný pohon štyroch kolies z nich robia univerzálne autá vhodné nielen na jazdu po asfaltke, ale aj po poľných a lesných cestách. Sú praktické svojím vnútorným usporiadaním, pritom sa hodia rovnako pre mladé rodiny, ako aj pre seniorov.

Novinka Renault Kadjar sa do tejto sorty hlási všetkými desiatimi a my sme ho podrobili redakčnému testu, ktorý uverejňujeme v tomto čísle. Ak vám napadne, že si ho prípadne kúpite, určite budete okrem neho zvažovať ešte zopár alternatív. S výberom porovnateľných súperov vám trochu pomôžeme – Nissan Qashqai 1,6 dCi 130 4 x 4, Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD a Škoda Yeti 2,0 TDI 4 x 4. Splnili kritériá – vznetový motor porovnateľného výkonu, pohon štyroch kolies, podobná cena.

3 verzus Renault Kadjar dCi 130 4x4

Zdroj: Nissan

Zadné sedadlá môžu rozhodnúť

Porovnanie veľkosti rázvorov a šírky karosérií naznačuje, že trojzáprah Kadjar, Qashqai a Sportage majú výhodu priestrannejšieho interiéru. Bude zaujímať hlavne tých, ktorí mienia vzadu častejšie voziť dobre stavaných pasažierov. Poskytujú totiž viac miesta na nohy a ich zadné lavice sú širšie a krajné sedadlá komfortnejšie ako v Yeti. Ak očakávate variabilitu interiéru na úrovni MPV, s Kadjarom, Qashqaiom ani so Sportage nemusíte byť spokojní. Môžete sklopiť zadné delené operadlá, ale tým sa to začína aj končí.

Zato v Yeti navyše krajné zadné sedadlá môžete pozdĺžne posúvať aj smerom dopredu preklápať. Keď vyjmete zúžený stred, krajná sedačka sa dá odsunúť od výplní dverí a pohodlnejšie sa poveziete. Žiadny z porovnávaných batožinových priestorov nemá nižšiu kapacitu ako 400 l a to sa v triede kompaktov cení.

3 verzus Renault Kadjar dCi 130 4x4

Kia Sportage Zdroj: Kia

Na kubatúre stále záleží

Vo výbere sa nám stretli dve dvojice štvorvalcových motorov – vznetové tisícšesťstovky (Kadjar, Qashqai) so vznetovými dvojlitrami (Sportage, Yeti). Čomu dať prednosť? Vo všeobecnosti platí, že nižšiemu zdvihovému objemu zodpovedá nižšia spotreba paliva. Vskutku Kadjar s Qashqaiom vykazujú menší apetít ako dvojlitrové Sportage a Yeti. Pritom Yeti zaostáva len celkom zanedbateľne, na čom má zrejme hlavný podiel menší odpor vzduchu kompaktnejšej karosérie.

Ani hodnoty akcelerácie a maximálnej rýchlosti nehovoria jednoznačne v prospech väčšieho zdvihového objemu. A predsa tu rozdiel je. Vyššia kubatúra má širší diapazón využiteľných otáčok. V praxi to znamená, že vodič Sportage a Yeti nemusí tak často podraďovať. Napríklad pri prekonávaní stúpaní.

3 verzus Renault Kadjar dCi 130 4x4

Škoda Yeti Zdroj: Škoda

Predátory medzi crossovermi

Crossover kombinujúci vznetový motor s pohonom 4 x 4 stojí na vrchole ponuky navzájom si konkurujúcich značiek. Na klzkom povrchu je istejší, ľahšie si poradí so závejom, a keď zablúdi do ľahšieho terénu, hrozba, že zapadne až po osi kolies, nie je až taká akútna ako v prípade prednokolky. Skrátka predátor medzi crossovermi. Súperi na distribúciu krútiaceho momentu využívajú medzinápravovú spojku. Tá umožňuje jazdu s predným pohonom, v automatickom režime (systém podľa adhéznych podmienok pripája zadnú nápravu), ale pohon 4 x 4 sa dá aj uzamknúť.

S tým rozdielom, že Kadjar a Qashqai využívajú elektromagnetickú medzinápravovú spojku, kým Sportage a Yeti elektrohydraulickú. Sú porovnateľné. Súperi sa však nedokážu tromfnúť ani koncepciou zadnej. Využívajú nezávislé viacprvkové zavesenie. Ale pozor! V prípade, že si kúpite Kadjar ako prednokolku, dostanete ho len s jednoduchšou torznou zadnou nápravou. Viacprvkové závesy do Qashqaia zasa získate len k najvýkonnejšiemu benzínovému či naftovému motoru. Zato v Sportage a Yeti ich máte v každej verzii.

Renault Kadjar dCI 130 4 x 4 a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Renault Kadjar dCi 130 4 x 4 Nissan Qashqai 1,6 dCI 130 4 x 4 Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD Škoda Yeti 2,0 TDI 4 x 4
Zdvihový objem motora (ccm) 1598 1 197 1 995 1 968
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 96 (130)/4 000 96 (130)/4 000 100 (136)/4 000 110 (150)/3 500
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 320/1 750 320/1 750 320/1 800 – 2 500 340/1 750 – 3 000
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10.5 10.5 11.3 9,10
Maximálna rýchlosť (km/h) 190 190 181 195
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 4,8 – 4,9 4.9 5.7 5,10
Počet dverí 5 5 5 5
Rázvor (mm) 2 646 2 646 2 640 2 576
Objem batožinového priestoru (l) 472 401 465 416
Cena základného modelu s DPH (€) 24 590 24 140 22 580 22 940
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov