Vyšší podvozok a prípadný pohon štyroch kolies z nich robia univerzálne autá vhodné nielen na jazdu po asfaltke, ale aj po poľných a lesných cestách. Sú praktické svojím vnútorným usporiadaním, pritom sa hodia rovnako pre mladé rodiny, ako aj pre seniorov.
Novinka Renault Kadjar sa do tejto sorty hlási všetkými desiatimi a my sme ho podrobili redakčnému testu, ktorý uverejňujeme v tomto čísle. Ak vám napadne, že si ho prípadne kúpite, určite budete okrem neho zvažovať ešte zopár alternatív. S výberom porovnateľných súperov vám trochu pomôžeme – Nissan Qashqai 1,6 dCi 130 4 x 4, Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD a Škoda Yeti 2,0 TDI 4 x 4. Splnili kritériá – vznetový motor porovnateľného výkonu, pohon štyroch kolies, podobná cena.
Zdroj: Nissan
Zadné sedadlá môžu rozhodnúť
Porovnanie veľkosti rázvorov a šírky karosérií naznačuje, že trojzáprah Kadjar, Qashqai a Sportage majú výhodu priestrannejšieho interiéru. Bude zaujímať hlavne tých, ktorí mienia vzadu častejšie voziť dobre stavaných pasažierov. Poskytujú totiž viac miesta na nohy a ich zadné lavice sú širšie a krajné sedadlá komfortnejšie ako v Yeti. Ak očakávate variabilitu interiéru na úrovni MPV, s Kadjarom, Qashqaiom ani so Sportage nemusíte byť spokojní. Môžete sklopiť zadné delené operadlá, ale tým sa to začína aj končí.
Zato v Yeti navyše krajné zadné sedadlá môžete pozdĺžne posúvať aj smerom dopredu preklápať. Keď vyjmete zúžený stred, krajná sedačka sa dá odsunúť od výplní dverí a pohodlnejšie sa poveziete. Žiadny z porovnávaných batožinových priestorov nemá nižšiu kapacitu ako 400 l a to sa v triede kompaktov cení.
Kia Sportage Zdroj: Kia
Na kubatúre stále záleží
Vo výbere sa nám stretli dve dvojice štvorvalcových motorov – vznetové tisícšesťstovky (Kadjar, Qashqai) so vznetovými dvojlitrami (Sportage, Yeti). Čomu dať prednosť? Vo všeobecnosti platí, že nižšiemu zdvihovému objemu zodpovedá nižšia spotreba paliva. Vskutku Kadjar s Qashqaiom vykazujú menší apetít ako dvojlitrové Sportage a Yeti. Pritom Yeti zaostáva len celkom zanedbateľne, na čom má zrejme hlavný podiel menší odpor vzduchu kompaktnejšej karosérie.
Ani hodnoty akcelerácie a maximálnej rýchlosti nehovoria jednoznačne v prospech väčšieho zdvihového objemu. A predsa tu rozdiel je. Vyššia kubatúra má širší diapazón využiteľných otáčok. V praxi to znamená, že vodič Sportage a Yeti nemusí tak často podraďovať. Napríklad pri prekonávaní stúpaní.
Škoda Yeti Zdroj: Škoda
Predátory medzi crossovermi
Crossover kombinujúci vznetový motor s pohonom 4 x 4 stojí na vrchole ponuky navzájom si konkurujúcich značiek. Na klzkom povrchu je istejší, ľahšie si poradí so závejom, a keď zablúdi do ľahšieho terénu, hrozba, že zapadne až po osi kolies, nie je až taká akútna ako v prípade prednokolky. Skrátka predátor medzi crossovermi. Súperi na distribúciu krútiaceho momentu využívajú medzinápravovú spojku. Tá umožňuje jazdu s predným pohonom, v automatickom režime (systém podľa adhéznych podmienok pripája zadnú nápravu), ale pohon 4 x 4 sa dá aj uzamknúť.
S tým rozdielom, že Kadjar a Qashqai využívajú elektromagnetickú medzinápravovú spojku, kým Sportage a Yeti elektrohydraulickú. Sú porovnateľné. Súperi sa však nedokážu tromfnúť ani koncepciou zadnej. Využívajú nezávislé viacprvkové zavesenie. Ale pozor! V prípade, že si kúpite Kadjar ako prednokolku, dostanete ho len s jednoduchšou torznou zadnou nápravou. Viacprvkové závesy do Qashqaia zasa získate len k najvýkonnejšiemu benzínovému či naftovému motoru. Zato v Sportage a Yeti ich máte v každej verzii.
Renault Kadjar dCI 130 4 x 4 a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Renault Kadjar dCi 130 4 x 4 | Nissan Qashqai 1,6 dCI 130 4 x 4 | Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD | Škoda Yeti 2,0 TDI 4 x 4 | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1598 | 1 197 | 1 995 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 96 (130)/4 000 | 96 (130)/4 000 | 100 (136)/4 000 | 110 (150)/3 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320/1 750 | 320/1 750 | 320/1 800 – 2 500 | 340/1 750 – 3 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10.5 | 10.5 | 11.3 | 9,10 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 190 | 190 | 181 | 195 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,8 – 4,9 | 4.9 | 5.7 | 5,10 |
Počet dverí | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 646 | 2 646 | 2 640 | 2 576 |
Objem batožinového priestoru (l) | 472 | 401 | 465 | 416 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 24 590 | 24 140 | 22 580 | 22 940 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |