Do najnovšieho kola nekonečného viacboja sa Peugeot päťstosmička pred pár mesiacmi vrátil v modernizovanej podobe a aktuálne doň opäť vstupuje aj Passat po generačnej zmene. TREND im dal príležitosť rozdať si to v porovnávacom teste. Aby porovnávania nebolo málo, súperiaci tandem sme obklopili trojčlenným konkurenčným prostredím v zostave: Mazda 6, Opel Insignia a Škoda Superb. Prepadli sitom kritérií ako-tak porovnateľnej ceny a vznetového štvorvalca ako pohonnej jednotky.

3 verzus Peugeot 508 a VW Passat

VW Passat Zdroj: Volkswagen

Byť najnovší je výhoda

Možno si poviete, že takéto porovnávanie nie je celkom fér. Passat je novučičký nový, zatiaľ čo Peugeot sa ocitá v druhej polovičke produkčného cyklu podobne ako Opel Insignia. Modernizácia ich len osviežila. Mazda 6 aktuálnej generácie vstúpila na trh vlani a Škoda Superb v budúcom roku odovzdá štafetu novej generácii. Ale tak to už nielen v autobiznise chodí. Pritom stačí umne pohnúť cenou a auto, ktoré pomaly odchádza do histórie, môže v predajnosti prekonať vlastný osobný rekord.

3 verzus Peugeot 508 a VW Passat

Mazda 6 Zdroj: Mazda

Priama úmera občas platí

Osobné autá generačným posunom väčšinou nezväčšujú len svoje vonkajšie proporcie, ale aj dĺžku rázvoru. Vo všeobecnosti platí, že čím väčší, tým lepšia smerová stabilita, v strednej triede viac cenená ako pri malom aute. Sľubuje aj priestrannejší interiér, ale tam priama úmera platiť nemusí. Ako z porovnávacej tabuľky vyplýva, najväčším rázvorom disponuje mazda, nasledujú peugeot, volkswagen, škoda a opel. Ale podľa našich skúseností najviac miesta majú cestujúci pred kolenami v Passate a Superbe, za touto dvojicou proporčne zhruba rovnako zaostávajú P 508, mazda aj Insignia. Ak však ide o šírku interiéru, tam sú zbrane súperov zhruba rovnocenné. Môžete zauvažovať, že ako inak, keď sú to všetko päťmiestne vozidlá. Výnimkou je však Superb, ktorý je predsa len o poznanie užší.

3 verzus Peugeot 508 a VW Passat

Opel Insignia Zdroj: Opel

Normu rešpektujú

Nie menšia kapacita ako 500 litrov sa v strednej triede považuje za nepísanú normu. Aj súťažiaci konkurenti ju bez výnimky ctia. Zároveň vidno, že na objeme kufra si reprezentanti koncernu Volkswagen (Superb aj Passat) dávajú špeciálne záležať. Objemom súperov zjavne prevyšujú. Mimochodom, na karosériu typu sedan sa notoricky viaže výhrada motoristických novinárov k nepomeru veľkého objemu kufra a úzkeho nakladacieho otvoru. Sedí vec, len pomaly vyslúžilý Superb opäť vyčnieva. Disponuje možno nedoceneným systém Twindoor. A tak záleží len na vás, či otvoríte krátke veko alebo celé zadné dvere a máte kufrisko ako na dlani.

3 verzus Peugeot 508 a VW Passat

Škoda Superb Zdroj: Škoda

Nie je to len o výkone

Z hľadiska maximálneho výkonu sa nám stretli dosť nesúrodé vznetové štvorvalce, ktoré čiastočne generujú priepastné rozdiely v maximálnej rýchlosti – od 234 km/h (P 508) po 210 (Insignia so Superbom). Zato diferencie v relevantnejších disciplínach – akcelerácii na stovku a priemernej spotrebe také významné nie sú. Svoje totiž zohráva okrem výkonových parametrov aj aerodynamika, typ či nastavenie prevodovky, ako aj hmotnosť. Aj preto Passat dokáže v akcelerácii držať krok s Peugeotom 508 a dosahuje zjavne najnižšiu spotrebu v kombinovanom cykle.

Sedany strednej triedy na slovenskom trhu
Peugeot 508 2,2 HDI GT VW Passat 2,0 TDI BMT Highline Mazda 6 2,2 CD Revolution Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo Škoda Superb 2,0 TDI Elegance
Zdvihový objem motora (ccm) 2 179 1 968 2 191 1 956 1 968
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 150 (204)/3 500 110 (150)/3 500 – 4 000 129 (175)/4 500 120 (163)/ 4 000 103(140)/4 200
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 450/2 000 340/1 750 – 3 000 420/1 800 -- 3 600 350/1 750 -- 2 500 320/1 750 -- 2 500
Prevodovka 6-st. automatická 6-st. automatická 6-st. automatická 6-st. automatická 6-st. automatická
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8.2 8,70 8.6 9,60 10,20
Maximálna rýchlosť (km/h) 234 218 215 210 210
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 5.3 4,4 – 4,5 4.9 5,30 5,20
Rázvor (mm) 2 817 2 791 2 830 2 737 2 761
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) 504 586 522 500 565
Cena základného modelu s DPH (€) 38 440 33 280 35 190 29 590 33 937
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov

Aj aerodynamika zaváži

S maximálnou rýchlosťou, spotrebou aj akustickou pohodou súvisí aerodynamika. Na jej porovnanie sa hodí koeficient aerodynamického odporu cx. S poklesom čísla sa zlepšujú aerodynamické vlastnosti. Najnižším sa spoločne pýšia Opel Insignia a Peugeot 508 (cx 0,25). Nasledujú Mazda 6 (0,27) a Škoda Superb (0,29). Údaj o VW Passat pochádza zo staršej verzie B5 (0,27). Generácia B8 ho asi nemá nižší, keď sa ním nechváli.

Niektoré diétujú

Čím nižšia hmotnosť auta, tým sa motoru ľahšie dýcha. V konkurenčnom poli dosahuje najnižšiu prevádzkovú hmotnosť Mazda 6 (1 420 kg), nasledujú VW Passat (1 576 kg), Škoda Superb (1 669 kg), Opel Insignia (1 713 kg) a najťažší je Peugeot 508 (1 736 kg).

Prevodovka k autu

Do módy prichádzajú dvojspojkové prevodovky, lebo rýchlejšie radia a ešte rýchlejšie podraďujú, neuberajú motoru výkon a nezvyšujú spotrebu. V našom viacboji takú využíva VW Passat a Škoda Superb. Ale aj klasické automaty s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu majú svoje čaro. Na rozdiel od dvojspojkových radia jemnejšie, robia jazdu komfortnejšou. Motorom sekundujú v Peugeot 508, Opli Insignia aj v Mazde 6.