Do najnovšieho kola nekonečného viacboja sa Peugeot päťstosmička pred pár mesiacmi vrátil v modernizovanej podobe a aktuálne doň opäť vstupuje aj Passat po generačnej zmene. TREND im dal príležitosť rozdať si to v porovnávacom teste. Aby porovnávania nebolo málo, súperiaci tandem sme obklopili trojčlenným konkurenčným prostredím v zostave: Mazda 6, Opel Insignia a Škoda Superb. Prepadli sitom kritérií ako-tak porovnateľnej ceny a vznetového štvorvalca ako pohonnej jednotky.
- Prečítajte si aj TREND test Peugeot 508 GT 2,2 HDI vs. VW Passat 2,0 TDI Highline
VW Passat Zdroj: Volkswagen
Byť najnovší je výhoda
Možno si poviete, že takéto porovnávanie nie je celkom fér. Passat je novučičký nový, zatiaľ čo Peugeot sa ocitá v druhej polovičke produkčného cyklu podobne ako Opel Insignia. Modernizácia ich len osviežila. Mazda 6 aktuálnej generácie vstúpila na trh vlani a Škoda Superb v budúcom roku odovzdá štafetu novej generácii. Ale tak to už nielen v autobiznise chodí. Pritom stačí umne pohnúť cenou a auto, ktoré pomaly odchádza do histórie, môže v predajnosti prekonať vlastný osobný rekord.
Mazda 6 Zdroj: Mazda
Priama úmera občas platí
Osobné autá generačným posunom väčšinou nezväčšujú len svoje vonkajšie proporcie, ale aj dĺžku rázvoru. Vo všeobecnosti platí, že čím väčší, tým lepšia smerová stabilita, v strednej triede viac cenená ako pri malom aute. Sľubuje aj priestrannejší interiér, ale tam priama úmera platiť nemusí. Ako z porovnávacej tabuľky vyplýva, najväčším rázvorom disponuje mazda, nasledujú peugeot, volkswagen, škoda a opel. Ale podľa našich skúseností najviac miesta majú cestujúci pred kolenami v Passate a Superbe, za touto dvojicou proporčne zhruba rovnako zaostávajú P 508, mazda aj Insignia. Ak však ide o šírku interiéru, tam sú zbrane súperov zhruba rovnocenné. Môžete zauvažovať, že ako inak, keď sú to všetko päťmiestne vozidlá. Výnimkou je však Superb, ktorý je predsa len o poznanie užší.
Opel Insignia Zdroj: Opel
Normu rešpektujú
Nie menšia kapacita ako 500 litrov sa v strednej triede považuje za nepísanú normu. Aj súťažiaci konkurenti ju bez výnimky ctia. Zároveň vidno, že na objeme kufra si reprezentanti koncernu Volkswagen (Superb aj Passat) dávajú špeciálne záležať. Objemom súperov zjavne prevyšujú. Mimochodom, na karosériu typu sedan sa notoricky viaže výhrada motoristických novinárov k nepomeru veľkého objemu kufra a úzkeho nakladacieho otvoru. Sedí vec, len pomaly vyslúžilý Superb opäť vyčnieva. Disponuje možno nedoceneným systém Twindoor. A tak záleží len na vás, či otvoríte krátke veko alebo celé zadné dvere a máte kufrisko ako na dlani.
Škoda Superb Zdroj: Škoda
Nie je to len o výkone
Z hľadiska maximálneho výkonu sa nám stretli dosť nesúrodé vznetové štvorvalce, ktoré čiastočne generujú priepastné rozdiely v maximálnej rýchlosti – od 234 km/h (P 508) po 210 (Insignia so Superbom). Zato diferencie v relevantnejších disciplínach – akcelerácii na stovku a priemernej spotrebe také významné nie sú. Svoje totiž zohráva okrem výkonových parametrov aj aerodynamika, typ či nastavenie prevodovky, ako aj hmotnosť. Aj preto Passat dokáže v akcelerácii držať krok s Peugeotom 508 a dosahuje zjavne najnižšiu spotrebu v kombinovanom cykle.
Sedany strednej triedy na slovenskom trhu | |||||
Peugeot 508 2,2 HDI GT | VW Passat 2,0 TDI BMT Highline | Mazda 6 2,2 CD Revolution | Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo | Škoda Superb 2,0 TDI Elegance | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 179 | 1 968 | 2 191 | 1 956 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 150 (204)/3 500 | 110 (150)/3 500 – 4 000 | 129 (175)/4 500 | 120 (163)/ 4 000 | 103(140)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 450/2 000 | 340/1 750 – 3 000 | 420/1 800 -- 3 600 | 350/1 750 -- 2 500 | 320/1 750 -- 2 500 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8.2 | 8,70 | 8.6 | 9,60 | 10,20 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 234 | 218 | 215 | 210 | 210 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5.3 | 4,4 – 4,5 | 4.9 | 5,30 | 5,20 |
Rázvor (mm) | 2 817 | 2 791 | 2 830 | 2 737 | 2 761 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 504 | 586 | 522 | 500 | 565 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 38 440 | 33 280 | 35 190 | 29 590 | 33 937 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Aj aerodynamika zaváži
S maximálnou rýchlosťou, spotrebou aj akustickou pohodou súvisí aerodynamika. Na jej porovnanie sa hodí koeficient aerodynamického odporu cx. S poklesom čísla sa zlepšujú aerodynamické vlastnosti. Najnižším sa spoločne pýšia Opel Insignia a Peugeot 508 (cx 0,25). Nasledujú Mazda 6 (0,27) a Škoda Superb (0,29). Údaj o VW Passat pochádza zo staršej verzie B5 (0,27). Generácia B8 ho asi nemá nižší, keď sa ním nechváli.
Niektoré diétujú
Čím nižšia hmotnosť auta, tým sa motoru ľahšie dýcha. V konkurenčnom poli dosahuje najnižšiu prevádzkovú hmotnosť Mazda 6 (1 420 kg), nasledujú VW Passat (1 576 kg), Škoda Superb (1 669 kg), Opel Insignia (1 713 kg) a najťažší je Peugeot 508 (1 736 kg).
Prevodovka k autu
Do módy prichádzajú dvojspojkové prevodovky, lebo rýchlejšie radia a ešte rýchlejšie podraďujú, neuberajú motoru výkon a nezvyšujú spotrebu. V našom viacboji takú využíva VW Passat a Škoda Superb. Ale aj klasické automaty s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu majú svoje čaro. Na rozdiel od dvojspojkových radia jemnejšie, robia jazdu komfortnejšou. Motorom sekundujú v Peugeot 508, Opli Insignia aj v Mazde 6.