Na rozdiel od triedy malých automobilov sa hodia nielen na cesty do mesta, ale aj na väčšie vzdialenosti, pritom plnohodnotne plnia funkciu rodinného auta a v hojnom počte sa objavujú aj v pozícii ďalšieho rodinného auta.

Po generačnom reštarte sa nový Opel Astra pokúša vybojovať si ešte lepšiu pozíciu v tomto segmente. Ako potvrdzuje test verzie 1,6 CDTI, môže zviesť vyrovnaný súboj s najvychytenejšími reprezentantmi hlavného prúdu nižšej strednej triedy – napríklad s Fordom Focus 1,5 TDCi, Hondou Civic 1,6 i-DTEC či Volkswagenom Golf 1,6 TDI BMT.

3 verzus Opel Astra 1,6 CDTI

Ford Focus Zdroj: Ford

Pružnosť vzácnejšia ako výkon

Vznetové štvorvalce porovnávaných derivátov sú konštruované tak, aby jazdili čo najúspornejšie. Na to ich predurčuje už skromná kubatúra 1,5 až 1,6 l. Výkon hrá sekundárnu rolu, dôležitejší je krútiaci moment. Dáva predstavu o pružnosti motora. Z tohto zorného uhla najvyššie rúbe Astra (320 Nm), nasledujú Civic (300 Nm), Focus (270 Nm) a Golf (250 Nm).

Astra má vo svojej zostave motorov aj ďalšie dva menej potentné vznetové agregáty rovnakej kubatúry. Pre Focus je zas ako alternatíva vznetový dvojliter. V prípade Golfa si zákazník môže zvoliť ešte slabší turbodiesel rovnakého zdvihového objemu alebo jeden z dvoch dvojlitrových. Len Civic ďalší naftiak v zálohe nemá.

Proti prevahe šesťstupňových prevodoviek jediný Golf stavia menej cenenú, ale aj lacnejšiu päťstupňovú. Ak však uprednostňujete automatickú prevodovku, potom vám do Golfa ponúknu sedemstupňovú dvojspojkovú a do Focusa šesťstupňovú dvojspojkovú. V Astre môžete mať klasický šesťstupňový automat, kým Civic sa v kombinácii diesel/automatická prevodovka nepredáva.

3 verzus Opel Astra 1,6 CDTI

Honda Civic Zdroj: Honda

Zhodnotené podvozky

Úroveň jazdných vlastností ovplyvňuje aj architektúra podvozka. Z tohto zorného uhla vyčnieva Focus, ktorý využíva technicky náročnejšiu a uznávanejšiu viacprvkovú zadnú nápravu. Môžete ju mať aj v Golfe, to by ste však museli zvoliť výkonnejší motor. V prípade Astry pevnú zadnú nápravu zošľachťuje Wattov priamovod.

Nedotáčavosť – typickú vlastnosť kompaktných hatchbackov s predným pohonom najefektívnejšie potláča Golf, obdarený elektronickým uzáverom diferenciálu. Stabilizáciu Focusa zasa zhodnocuje systém ETS, ktorý na rozdiel od zaužívaného ESP pomáha riešiť problémy o krok skôr, ako nastanú.

3 verzus Opel Astra 1,6 CDTI

VW Golf Zdroj: Volkswagen

Originalita

Keď sa reč zvrtne na praktickosť, do pozornosti sa núka predovšetkým Civic už preto, že má najväčší kufor. Navyše netradične umiestnená palivová nádrž v prednej časti interiéru ponechala pod zadnými sedadlami ďalší využiteľný priestor. Dajú sa aj postaviť kolmo ako v kine a vytvorený kráľovský priestor využiť napríklad na prevoz bicykla (bez predného kolesa) alebo aj dva golfové vaky.

Inak všetci štyria súperi poskytujú aj vzadu solídny priestorový komfort. To znamená, že keď sa pasažier posadí za rovnako vysokého vodiča (180 cm), neprekážajú mu operadlá predných sedadiel ani strecha. Vo Forde, v Honde aj vo Volkswagene sa však výška hlavovej opierky dá regulovať len minimálne. Ani priemerne vysokým cestujúcim nevyhovie, preto miesto v strede sa hodí skôr pre deti. Len v Astre stredová hlavová opierka cestujúcich podľa výšky postavy neselektuje.

 

Rekord v úspornosti drží Civic

 

Všetkých štyroch súperov charakter ich pohonnej jednotky predurčuje na jazdu takmer zadarmo. Keď porovnávame výrobcami udávané hodnoty spotreby pre kombinovaný cyklus, najnižšiu hodnotu deklaruje Civic (3,6 l/100 km). Do tesného závesu za ním sa stavia Astra (3,7) a o tretiu priečku v úspornosti sa delia Focus a Golf (3,8).

 

Dominantné postavenie Civica môžeme potvrdiť z vlastnej skúsenosti. Nameraných 4,6 l/100 km predstavuje rekord v úspornosti v celej histórii TREND testov. Astra na rovnakom okruhu dosiahla o 0,4 litra vyššiu spotrebu. Focus a Golf vybavené porovnávanými motormi sme neskúšali.

 

Najdynamickejšia je Astra

 

Aj keď dynamika medzi kritériami voľby kompaktov s malými vznetovými motormi figuruje až na ixtom mieste, zíde sa hlavne pri najnebezpečnejšom manévri – pri predbiehaní. Stovku pod desať sekúnd zvládne z porovnávanej vzorky len Astra (9,6 s). Rozdiely na ďalších miestach sú už tesnejšie: Civic (10,2 s), Focus a Golf (10,5 s).

 

Civic odvezie najviac

 

Hatchbacky v porovnaní so sedanmi a ešte viac s kombi znevýhodňuje relatívne nízka kapacita ich batožinových priestorov. Najsvetlejšou výnimkou je Civic. Nosí so sebou kufor so závideniahodným objemom 477 litrov (bez rezervy a so súpravou na opravy defektov). Potom dlho nič... a nasledujú Golf (380 l), Astra (370 l) a Focus (316 l).

Opel Astra 1,6 CDTI a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
  Opel Astra 1,6 CDTI Ford Focus 1,5 TDCi Honda Civic 1,6 i-DTEC VW Golf 1,6 TDI BMT
Zdvihový objem motora (ccm) 1 598 1 498 1 597 1 598
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 100 (136)/3 500 – 4 000 88 (120)/3 600 88 (120)/4 000 81 (110)/3 200 – 4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 320/2 000 – 2 250 270/1 700 – 2 500 300/2 000 250/1 500 – 3 000
Prevodovka 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. manuálna 5-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,6 10,5 10,2 10,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 205 194 187 195
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 3,7 3,8 3,6 3,8
Počet dverí 5 5 5 5
Rázvor (mm) 2 662 2 648 2 595 2 637
Objem batožinového priestoru (l) 370 316 477 380
Cena základného modelu s DPH (€) 17 490 18 690 16 090 18 630
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov