Vyskúšali sme prvú generáciu aj tú druhú a v tomto čísle prinášame test po aktuálnom facelifte. Ak v minulosti CLS vystupoval ako solitér nenachádzajúci súperov, dnes mu je v spoločnosti takých rivalov, ak sú Audi A7 Sportback a BMW 6 Gran Coupé, už tesnejšie. Zákonite zaujali miesto v našej porovnávacej tabuľke. Štvorčlennú spoločnosť kompletizuje Volkswagen CC (dobre čítate). Máte pravdu, že priamo nekonkuruje trom prominentným nemeckým esám, veď sídli v nižšej váhovej kategórii. Ani na prívlastok premium ešte nedorástol. Rola fackovacieho panáka v ringu mu pripadla len preto, že iné značky zastúpené na Slovensku (zatiaľ) nemajú guráž doň vstúpiť.
Porovnávať dizajn býva ošemetná vec. Céelesko od Mercedesa si asi nikto nepomýli s triedou E, hoci sa s ňou delí o technickú základňu. Je iný, ako len iný môže byť. Na ňom vidno, čo dizajnéri dokážu, keď sa môžu odviazať a inšpirácia nechýba. Na druhom konci vidíme Audi A7 Spotrback, ktorý od sedana A6 najľahšie rozoznáte asi podľa tvaru zadných svetiel.
Neobhájiteľných päť miest
Prívlastku kupé ostáva Mercedes CLS verný aj dvoma kreslami vzadu. V strede sa neusadíte, ani keby ste chceli – túto pozíciu okupujú odkladacie priečinky. Zato BMW, Audi aj Volkswagen sa deklarujú ako päťmiestne. Takúto predstavu asi najťažšie obháji BMW. V jeho interiéri sa k miestu v strede treba dopracovať obkročením vysokého stredového tunela, čo ľahko akceptuje dieťa, no rozhodne odmietne dáma v sukni.
A vôbec, videli ste už niekedy v takomto aute päť cestujúcich – viezť sa ako murári vo Favorite na stavbu? Zato krajné zadné sedadlá už majú vzájomne porovnateľné parametre. Priemerne vysoký cestujúci (180 cm) nemá problém a dlháni sa tomuto typu áut so splývajúcou strechou programovo vyhýbajú, ak nemajú vyárendované miesto vpredu.
Ak si niekto mieni zadovážiť štvordverové kupé, nemusí byť práve prakticky založený, ale praktický kufor sa vždy hodí. V tejto disciplíne za kratší koniec ťahá BMW 6, ale ani jeho 460 litrov kapacity neurazí. Ďalší traja súperi sú si veľkosťou batožinového priestoru dosť podobní. To, čo neprezradí porovnávacia tabuľka, povieme za ňu. Koncepčne vyniká audi. Kým kufre jeho súperov sprístupňujú pomerne úzke nakladacie otvory, audi je vlastne liftback zvaný Sportback. Toto pomenovanie si zasluhuje za veko, ktoré sa otvára spolu s oknom. A obsah kufra máte ako na dlani.
Mercedes-Benz CLS 350 BlueTec 4Matic a porovnateľné moodely na slovenskom trhu | ||||
Mercedes-Benz CLS 350 BT 4Matic | Audi A7 Sportback 3,0 TDI Quattro | BMW 640 xDrive Gran Coupé | VW CC R-Line 2,0 TDI BMT 4 Motion | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 987 | 2 967 | 2 993 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V6 | V6 | R6 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 185 (252)/3 600 | 200 (272)/3 500 – 4 250 | 230 (313)/4 400 | 130 (177)/4 200 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 620/1 600 – 2 400 | 580/1 500 – 3 250 | 630/1 500 – 2 500 | 380/1 750 -- 2 500 |
Prevodovka | 7-st. automatická | 7 -st. automatická | 8-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6.7 | 5,70 | 5,20 | 5,80 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 245 | 250 | 250 | 220 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,2 – 6,1 | 5,20 | 6,0 -- 5,8 | 5,70 |
Rázvor (mm) | 2 874 | 2 914 | 2 968 | 2 711 |
Objem batožinového priestoru (l) | 520 | 535 | 460 | 532 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 65 160 | 63 750 | 91 200 | 40 100 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Najrozumnejšia voľba
Z vlastných skúseností vieme, že aj keď sú si tieto autá dosť podobné, každé je svojím spôsobom osobité. Ako najdynamickejšie a zároveň najluxusnejšie vybavené hodnotíme BMW 640 xDrive Gran Coupé, čo sa odráža aj v jeho cene. Motoristom uprednostňujúcim športový zážitok umocnený nevšednou ovládateľnosťou odporúčame Audi A7 Sportback 3,0 TDI Quattro. Keď uprednostňujete používateľsky príjemný charakter a charizmatický zjav, zrejme stavíte na Mercedes-Benz CLS 350 BT 4Matic. Možno len snívate o jednom z tejto trojice, no výška vlastného konta dovolí dovidieť maximálne na Volkswagen CC.
Dynamiku ovláda bavorák
V prípade, že kritériám dominujú parametre dynamiky, niet čo riešiť. BMW 6 je jasné. Akcelerácia na stovku na úrovni piatich sekúnd a maximálna rýchlosť síce „len“ 250 km/h, ale poriadne priškrtená obmedzovačom.
BMW 6 Gran Coupé Zdroj: BMW
Mercedes si posvieti
Súperiace modely s výnimkou volkswagena majú vo svojej výbave aj sofistikované LED svetlomety. Z našej skúsenosti hodnotíme najvyššie tie najnovšie – Multibeam LED vo výbave mercedesa.
Audi hviezdi spotrebou
Ekonomika prevádzky v triede prominentov stráca na vážnosti, napriek tomu je zaujímavé, ako sa vznetové trojvalce aj v tejto disciplíne vypracovali. Audi A7 v kombinovanom cykle dokonca vykazuje lepší výsledok (5,2 l/100 km) ako štvorvalcový Volkswagen CC.
Audi A7 Sportback Zdroj: Audi
Rozchytaný volkswagen
Možno vás ešte neomrzeli názory iných, potom môže poslúžiť tiež štatistika ako v roku 2014 išli jednotlivé súperiace modely na odbyt. Štvorčlenný rebríček zostavený podľa dopytu vedie „ľudový“ Volkswagn CC. Na svoje konto získal 114 registrácií. Nasledujú Audi A7 (34), Mercedes CLS (20) a, BMW 6 (11).
Volkswagen CC Zdroj: Volkswagen