Panuje podozrenie, že to nebude len v dôsledku priepastne rozdielnej kvality ciest trebárs vo Francúzsku a na Slovensku. To však nie je teraz podstatné.
Dôležitejšie je, že na tunajší trh sa po generačnej výmene vrátila Kia Sorento, ktorá tiež patrí medzi odrastenejšie SUV a ktorú sme vyskúšali. Svojou cenou sa na prominentov trhu zatiaľ nechytá, ale o súperov núdzu nemá. Nám na site nastavených kritérií, medzi ktorými hrá prím cena, uviazli Hyundai Santa Fe, Jeep Cherokee, ba aj VW Touareg .
Zdroj: Hyundai
Variabilita sa počíta
Z porovnávacej tabuľky môžeme vyčítať, že veľkosťou rázvoru zjavne dominuje Touareg. Dalo by sa preto usudzovať, že poskytuje najviac miesta cestujúcim v druhom rade v oblasti kolien. Z vlastnej skúsenosti potvrdzujeme, že jeho súperi s ním trochu prekvapivo držia krok. Prekonáva ich však rezervou nad hlavami cestujúcich. Naopak, za najkratší koniec v tomto smere ťahá Cherokee.
Z hľadiska variability zadnej lavice bodujú Santa Fe, Sorento aj Cherokee, keď dovoľujú jej obe časti nezávisle pozdĺžne posúvať. Ich zadné operadlá sa zasa dajú stabilizovať vo viacerých polohách. Len v Touaregu sa variabilita končí pri vodorovne sklopných operadlách, ale to dokážu aj operadlá súperov. V päťmiestnej alebo sedemmiestnej verzii si môžete zadovážiť len Sorento. Hyundai rovnaký počet sedadiel ponúka až v predĺženej verzii grand Santa Fe a sedem miest ponúka len väčší Grand Cherokee.
Zdroj: Jeep
Jeden motor nemusí stačiť
Sorento hendikepuje jediná pohonná jednotka, samozrejme, len v prípade, že vám 2,2 CRDI nevyhovuje. Koncernovo spriaznený Santa Fe ponúka rovnaký turbodiesel pred modernizáciou a k nemu krotkejší vznetový dvojliter ako alternatívu. V Cherokee alternuje k porovnávanému motoru ešte dvojlitrový turbodiesel s nižším výkonom, ale aj 3,2-litrový benzínový šesťvalec. Zato do Touarega sa montujú výhradne naftové agregáty 3,0 V6.
Šesťstupňová manuálna prevodovka predstavuje pre Sorento, Cherokee a Sante Fe štandard, kým šesťvalec Touarega spolupracuje výhradne s osemstupňovým automatom. Aj konkurencia využíva automatické prevodovky. Kým kórejské modely vyznávajú konzervatívnejšie šesťstupňové, deväťstupňová prevodovka v Cherokee je zatiaľ vzácny zjav.
Zdroj: Volkswagen
Odvaha je do terénu málo
SUV by malo mať aspoň minimálne terénne ambície. Každé z porovnávaných ich aj má. Najvyššie rúbe Touareg. Využíva permanentný pohon 4 x 4 so samosvorným medzinápravovým diferenciálom. Môže mať tiež adaptívne pneumatické pruženie s nastaviteľnou výškou. S výkonnejším motorom a balíkom Terrain Tech terénnu výbavu kompletizuje uzáver zadného diferenciálu a redukcia. Cherokee môže byť takmer „neškodný“ – to znamená s pohonom predných kolies alebo aj štvorkolka. V ponuke však nechýba ani terénny derivát Trailhawk, zastrešujúci uzáver zadného diferenciálu, redukciu aj zvýšený podvozok. Ale len v kombinácii so šesťvalcom. Sorento a Santa Fe podobné dobrodružné chúťky nepodporujú. Popri štandardne montovanom pohone 4 x 4 si na palubách vezú asistenciu rozjazdu do kopca.
Kia Sorento 2,2 CRDi a porovnateľné modely na slovenskom trhu | ||||
Kia Sorento 2,2 CRDi | Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi VGT 4 x 4 | Jeep Cherokee 2,0 MJT | VW Touareg 3,0 V6 TDI Mountain | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 199 | 2 199 | 1 956 | 2 967 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 147 (200)/3 800 | 145 (197)/3 800 | 125 (170)/4 000 | 150 (204)/3 300 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 450/1 750 – 2 750 | 436/1 800 – 2 500 | 350/1 750 | 450/1 250 – 3 200 |
Prevodovka | 6 -st. automatická | 6-st. automatická | 9-st. automatická | 8-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,30 | 10,10 | 10,30 | 8.7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 203 | 190 | 192 | 206 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.6 | 6,80 | 5,80 | 6.6 |
Počet miest na sedenie | 5 | 5 | 5 | 5 |
Rázvor (mm) | 2 780 | 2 700 | 2 700 | 2 893 |
Svetlá výška (mm) | 185 | 185 | 183 | 201 |
Objem batožinového priestoru (l) | 660 | 585 | 412 | 580 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 37 500 | 34 990 | 40 290 | 41 990 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Ako sa predávajú
Za prvé tri mesiace tohto roka si najvyšší počet registrácií na svoje konto zapísal VW Touareg – presne 141. Nasledujú Hyundai Santa Fe (65), Kia Sorento (50) a Jeep Cherokee (7).
Flexibilný kufor
Veľkosťou batožinového priestoru bez rezervy najviac boduje Kia Sorento. Nasledujú Hyundai Santa Fe, VW Touareg a Jeep Cherokee. Pozdĺžne posúvať zadné sedadlá, polohovať zadné operadlá a tým v prípade potreby zväčšiť kapacitu kufra sa nedá len v Touaregu.
Najekonomickejší je jeep
Akceleračnými schopnosťami aj maximálnou rýchlosťou nad ostatnými vyniká podľa očakávania VW Touareg osadený objemnejším šesťvalcom, kým najnižšiu priemernú spotrebu dosahuje Jeep Cherokee. Zrejme mu pomohla deväťstupňová prevodovka.
Príves im svedčí
Tých, čo si na dovolenku vozia obytný príves alebo nejaké plavidlo, určite bude zaujímať maximálna hmotnosť brzdeného prívesu. Na túto disciplínu je ako stvorený VW Touareg. Bez konfliktu s jeho schopnosťami môžete zaň zapriahnuť náklad z hmotnosťou 3 500 kg. Ďalšie poradie je nasledovné: Jeep Cherokee (2 495 kg), Hyundai Santa Fe a Kia Sorento (2 000).