Pritom menej solventní zákazníci prednosti pohonu štyroch kolies síce akceptujú, no už menšie percento je ho aj ochotné zaplatiť. Preto keď hľadám adekvátnych súperov k testovanému Fordu Mondeo 2,0 TDCi AWD s porovnateľným charakterom a s podobne výkonným vznetovým motorom, automatickou prevodovkou a príbuznou cenou, na site takto nastavených kritérií uviazne Škoda Superb 2,0 TDI 4 x 4, VW Passat 2,0 TDI 4Matic a dosť.

Preto dvojicu súperov Mondea dopĺňam na trio prémiovým modelom BMW 318d xDrive. Výkonovo kotví síce v nižšom rangu, svojou dynamikou však drží krok a jeho cena má potenciál presvedčiť aj klientov mainstreamu, že by možno stálo za úvahu ochutnať vyššiu kvalitu aj za cenu možno skromnejšej úžitkovej hodnoty.

Výhody a nevýhody

Limuzína strednej triedy s pohonom štyroch kolies je predovšetkým drahšia ako prednokolka. Ak teda štvorkolka – malo by to stáť zato. V prípade offroadov a SUV, ktoré občas alebo aj pravidelne opúšťajú asfaltku a vydávajú sa do terénu, o prospešnosti lepších trakčných vlastností pohonu štyroch kolies vari nikto nepochybuje. Limuzína strednej triedy sa však do terénu nehodí.

Prednosti štvorkolky pocítite hlavne na zasneženej vozovke a ešte viac v stúpaní do zasneženého kopca. Preto sú štvorkolky všetkého druhu také obľúbené v alpských krajinách. Preto ich radi kupujú motoristi lyžiari, ktorí sa víkend čo víkend vydávajú za snehom. Žiaľ, týmto konštatovaním sa výhody štvorkoliek končia, mýty však pokračujú. Jeden napríklad hovorí, že auto s pohonom štyroch kolies zdolá zákrutu vyššou rýchlosťou.

Inštruktori značky Audi začínajú výučbu jazdy s pohonom Quattro zvolaním – tak na to zabudnite! Pohon štyroch kolies má stabilizujúci účinok na auto, dovoľuje aj masívnejšie akcelerovať z oblúka, ale pri prejazde samotnej zákruty na limite vám nepomôže. Na jeden dobrý argument v prospech pohonu 4 x 4 by som skoro zabudol. Dobrý pocit. Nelyžujem, ani nebývam medzi horami, ale keby predsa, som pripravený.

3 verzus Ford Mondeo 2,0 TDCi AWD štvorkolka bez kompromisov

BMW r.3 Zdroj: BMW

Čo za to

Dobrý pocit je tiež obchodovateľná položka – ani v prípade auta nebýva zadarmo. Auto s pohonom štyroch kolies má vyššiu hmotnosť, má množstvo súčiastok vrátane elektroniky navyše a to všetko zvyšuje jeho hmotnosť. S vyššou hmotnosťou môžete očakávať aj zvýšenú spotrebu paliva. Aj pohon ďalšej nápravy zvyšuje apetít auta. Na klzkej či zasneženej vozovke má štvorkolka síce lepšie akceleračné vlastnosti, zato na suchom asfalte sa môže z výhody stať nevýhoda.

Predovšetkým však skratky a označenia typu AWD, xDrive, Quattro, 4Matic, 4Motion, 4 x 4... majú aj svoje finančné vyjadrenie. Štvorkolka je technicky zhodnotené auto, a preto aj drahšie ako identický model s poháňanou jednou nápravou. O koľko? Vždy prípad od prípadu. A keďže nie je štvorkolka ako štvorkolka, rozdiely mapuje aspoň principiálne a veľmi stručné porovnanie pohonu Fordu Mondeo a jeho rovnako „štvorkolesových“ súperov.

3 verzus Ford Mondeo 2,0 TDCi AWD štvorkolka bez kompromisov

Škoda Superb Zdroj: Škoda

AWD

Ford Mondeo využíva systém AWD (All Wheel Drive). Jeho základnou časťou je elektromechanicky ovládaná spojka, ktorá pripája pohon zadných kolies automaticky podľa okolností. Za ideálnych podmienok sú v permanencii výhradne predné kolesá, pri akcelerácii, ostrejšej jazde do kopca aj za zhoršených adhéznych podmienok sa do záberu pripájajú i zadné. Pritom spojka na zadné kolesá v krajnom prípade posiela maximálne 50 percent krútiaceho momentu. Pohon AWD prináša aj negatíva. V porovnaní s inak rovnako technicky disponovanou prednokolkou systém predlžuje čas akcelerácie z 0 na 100 km/h z 8,6 s na 9,3 s. Ďalej zvyšuje priemernú spotrebu zo 4,9 l na 5,3 l/100 km a zvyšuje cenu auta o rovných dvetisíc eur.

3 verzus Ford Mondeo 2,0 TDCi AWD štvorkolka bez kompromisov

VW Passat Zdroj: Volkswagen

Pohon 4 x 4 a 4Motion

Škoda Superb a VW Passat používajú síce na identifikáciu pohonu štyroch kolies rozdielne označenie (4 x 4, resp. 4Motion), no ich projektanti siahli po spoločnej koncernovej technickej základni. Ústrednú rolu v systéme zohráva elektronicky riadená spojka Haldex. V štandardných podmienkach prenáša až 90 percent krútiaceho momentu na predné kolesá.

V zmenených adhéznych podmienkach sa zvyšuje podiel krútiaceho momentu na zadné kolesá – maximálne však do pomeru 50 : 50. Systém 4Motion pritom nepredlžuje, ale, naopak, skracuje čas akcelerácie Passata z 0 na 100 km/h zo 7,7 s na 7,5 s. Na druhej strane zvyšuje priemernú spotrebu zo 4,5 na 4,9 l/100 km a posúva cenovú hladinu auta nahor o 2 370 eur. Principiálne podobne fungujúci systém 4 x 4 aplikovaný v Škode Superb tiež skracuje čas akcelerácie z 0 na 100 km/h s pevným štartom zo 7,8 s na 7,7 s, zvyšuje však priemernú spotrebu paliva zo 4,6 l na 5,1 l/100 km a zvyšuje cenu oproti verzii s predným pohonom o 2 300 eur.

Ford Mondeo 2,0 TDCi AWD a porovnateľné modely na slovenskom trhu

3 verzus Ford Mondeo 2,0 TDCi AWD štvorkolka bez kompromisov

Pohon xDrive

BMW 3 sa pýši systémom xDrive. Na rozdiel od konkurentov pôvodne auto s klasickou koncepciou systém xDrive mení na verziu so stálym pohonom štyroch kolies. O distribúciu krútiaceho momentu stará elektronicky riadená spojka. Ktorá (takmer) neustále zamestnáva všetky štyri kolesá. Za optimálnych jazdných podmienok rozdeľuje krútiaci moment v pomere 60 : 40 v prospech zadnej nápravy. Počas manévrovania pri malej rýchlosti a pri ustálenej rýchlosti na diaľnici systém celkom vypne pohon prednej nápravy – v prvom prípade v záujme uľahčenia práce s volantom, v druhom v prospech šetrenia pohonných hmôt. Aplikáciou systému xDrive sa pri BMW 3 predĺžil čas akcelerácie z 0 na 100 km/h z 8,4 s na 8,8 s a priemerná spotreba stúpla zo 4,0 na 4,5 l/100 km. Pritom cena auta vzrástla o 2 500 eur.