Takýto produkt automobilka (bez urážky) vyprodukuje, keď malý hatchback navlečie na kopyto SUV. Výsledok je o málo vyššie autíčko s trochu lepšou priechodnosťou. K týmto dvom kohútom na jednom smetisku sme vybrali na porovnanie ďalších troch, vybavených tiež základnou benzínovou pohonnou jednotkou. Kritérium splnili Nissan Juke 1,6 l, Peugeot 2008 1,2 Pure tech 82 a Renault Captur 0,9 TCe.
- Prečítajte si aj TREND test Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech 82 vs. Kia Soul 1,6 GDi
Na čom záleží
Možno ako prvá vám pri pohľade na malý crossover napadne paradoxná otázka, či je dostatočne veľký. Za predpokladu, že na dĺžke (v tomto prípade) až tak nezáleží, porovnajme šírku karosérie. Tá predurčuje priestorové pomery v interiéri – hlavne miesto na zadnej lavici. Čísla hovoria, že ostatných prekonáva Soul (1 800 mm), lebo na rozdiel od nich využíva platformu nižšej strednej triedy. Najviac sa mu blíži Captur, potom Juke, užší je P 2008 a najužší Cactus (1 729 mm). Komu sa zdá, že výška siluety robí crossover crossoverom, staví možno na Soul (1 800 mm), za ním vyrovnané karty držia Juke s Capturom, nasleduje P 2008 a Cactus tento súboj vzdáva (1 530 mm). Ak však ide o to, zdolať nejakú prekážku na ceste, význam nadobúda svetlá výška. Potom ako bezkonkurenčný zo súboja vychádza Captur (200 mm), dobre je na tom aj Juke, potom P 2008 a Cacstus. Soul zaostáva (143 mm).
Kompaktné crossovery na slovenskom trhu | |||||
Citroën C4 Cactus 1,2 l Pure Tech 82 | Kia Soul 1,6 GDi | Nissan Juke 1,6 l | Peugeot 2008 1,2 l Pure Tech 82 | Renault Captur 0,9 Tce | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 199 | 1 591 | 1 598 | 1 199 | 898 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R3 | R4 | R4 | R3 | R3 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 60 (82)/5 750 | 97 (132)/6 300 | 69 (94)/ 5 400 | 60 (82)/6 000 | 66(90)/5 250 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 118/2 750 | 161/4 850 | 140/3 200 – 4 400 | 118/2 750 | 135/2 500 |
Prevodovka | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna | 5-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,8 – 14,5 | 11 | 12 | 13.5 | 12,90 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 171 | 185 | 168 | 169 | 171 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4.6 | 6.8 | 5 | 4.9 | 4,90 |
Rázvor (mm) | 2 595 | 2 570 | 2 530 | 2 537 | 2 606 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 348 | 354 | 354 | 350 | 377 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 12 290 | 13 690 | 11 700 | 11 990 | 11 990 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Sú si rovní a rovnejší
Vžime sa do pozície praktického motoristu, pre ktorého je veľkosť batožinového priestoru podstatná. Ako z porovnávacej tabuľky vidíme, zhruba 350 litrov sa v tejto triede považuje takmer za normu. Točia sa okolo nej súperi ako okolo horúcej kaše s výnimkou Captura, toho 377 litrov jemne zvýhodňuje. Za ďalšie nepísané pravidlo sa považuje delené zadné operadlo. Ak treba jednu jeho časť sklopiť – napríklad pri prevoze dlhších predmetov, jedno alebo aj dve miesta vzadu ostávajú využiteľné pre cestujúcich. Toto nedocenili tvorcovia Cactusa, keď mu na rozdiel od konkurencie naordinovali nedelenú lavicu. Za spornú kompenzáciu považujeme fakt, že disponuje najväčším priečinkom pred spolujazdcom.
Otázna spotreba
Kým ázijské modely v našom výbere využívajú štvorvalcové tisícšesťstovky, európske stavajú na malolitrážnych trojvalcoch. S výnimkou toho najmenšieho v Capture, využívajúceho turbo-doping, ostatné sú atmosféricky plnené. V tabuľke priemernej spotreby najpriaznivejší výsledok zaznamenáva Cactus (4,6 l). Prečo nie aj P 2008 s identickým motorom a prevodovkou? Pravdepodobne preto, že je vyšší, širší, ba aj ťažší ako Cactus. Ešte vyšší, širší a ťažší je Captur. Preto v spotrebe nevíťazí, hoci jeho motor disponuje najnižšou – navyše prepĺňanou kubatúrou. O tom, že aj Crossover vybavený 1,6-litrovým štvorvalcom, môže byť striedmy v spotrebe, svedčí Juke. Prečo nie aj Soul? Ak vylúčime iné vplyvy, na príčine je práve to, čo by mu súperi mohli závidieť – vyšší výkon.
Najdynamickejšia je Kia Soul
Svojich súperov prekonáva maximálnym výkonom, akceleračnými schopnosťami aj maximálnou rýchlosťou. V ekonomike prevádzky však zaostáva.
Citroën C4 Cactus drží diétu
Dosahuje najnižšiu priemernú spotrebu aj preto, že má ľahkú a aerodynamickú karosériu a poháňa ho úsporný málolitrážny trojvalec.
Peugeot 2008 má niečo navyše
S rovnakým motorom za koncernovým súrodencom zaostáva v spotrebe o tri desatinky litra, lebo je rozmernejší a ťažší.
Keď kufor, tak Renault Captur
Vo vyrovnanom poli malých crossoverov má jeho batožinový priestor o 23 litrov vyššiu kapacitu ako najbližší súper. Konkurentov prekonáva aj priechodnosťou a v spotrebe sa delí o druhé a tretie miesto s Citroënom.
Pozoruhodný štvorvalec Nissana Juke
Napriek 1,6-litrovej kubatúre v ekonomike prevádzky drží krok so súpermi osadenými malými trojvalcami.