Preto hľadať súperov na porovnanie ku Q7 vybavenej vznetovým šesťvalcom nebolo až také náročné. Mercedes-Benz GLE 350 d 4 Matic je jasný, kritériá bez zaváhania plní aj BMW xDrive 30d, ale Volvo XC90 D5 AWD už vyvoláva pochybnosti. Poháňa ho totiž menej výkonný štvorvalec, čo sa odráža aj vo väčšom cenovom rozdiele. Volvo vznetové šesťvalce do XC90 nemontuje.
Kombinovaný cyklus ukázal na favorita
Len nedávno – pri teste Volva XC90 sme vlastne identických súperov porovnávali komplexne, dnes si posvietime trochu viac na to, ako sú na tom s ekonomikou prevádzky. Už sme naznačili, že teoreticky by malo byť najúspornejšie štvorvalcové volvo. Porovnávacia tabuľka však prináša prekvapenie. V kombinovanom cykle má najmenší apetít audi (5,7 l/100 km) a až za ním, aj keď len o desatinku litra, nasleduje volvo (5,8), potom BMW (5,9) a mercedes (6,4).
Pod dve tony len jeden
Už vieme, že spotreba nie je len o motore, tak pátrame, čo ju ešte mohlo ovplyvniť. Napríklad hmotnosť. To je parameter, ktorý diskvalifikuje robustné SUV v súťažiach ekonomiky prevádzky takpovediac už na štarte. Ale dejú sa veci. Q7 medzigeneračne zhodila zhruba 200 kg a jej pohotovostná hmotnosť sa ustálila na hodnote 2 070 kg. Ťažšie sú mercedes (2 100 kg) aj BMW (2 145 kg).
Naopak, v tejto spoločnosti sa ako ľahká váha javí volvo (1 965 kg), ktoré ako jediné z porovnávaných vzoriek podlieza hranicu dvoch ton – navyše celkom okato. Samozrejme, že tu svoju pozitívnu rolu zohráva jeho kompaktnejší motor. Mimochodom rozdiel medzi volvom na jednej strane a BMW na strane druhej predstavuje až 180 kg. To akoby ste v aute viezli o dvoch dobre živených chlapov viac.
Zdroj: BMW
Aerodynamika kyklopom nepraje
Aerodynamika je pre vysoké a široké autá kategórie luxusných SUV rovnako háklivou témou ako hmotnosť. Skrátka daň robustnej konštrukcii, ktorá na jednej strane prináša aj takú cenenú vyššiu bezpečnosť a odolnosť, no na strane druhej tieto autá pred sebou tlačia priveľa vzduchu.
Prekonať jeho brzdiaci účinok stojí viac paliva. Na vyjadrenie aerodynamických vlastností auta sa používa súčiniteľ aerodynamického odporu cx (cd). Čím menšia je hodnota, o to menší odpor vzduchu na automobil pôsobí. Ako sú na tom súperi? Nekorunovaným kráľom je BMW X5 – súčiniteľ má najnižší 0,31. Tesne za ním nasledujú Mercedes GLE (0,32), volvo (0,33) a audi (0,34).
Zdroj: Mercedes-Benz
Hodina pravdy
O tom, koľko súperi skutočne spotrebujú, sme sa presvedčili na našom stokilometrovom testovacom okruhu. Nie súčasne, ale postupne, ako sme ich testovali. Tu sú výsledky. Najlepšie dopadlo volvo. Jeho palubný počítač v cieli zobrazil údaj 7,5 l/100 km. Až za ním skončil papierový favorit audi. Výsledkom 8,5 l/100 km v praxi nepotvrdil, že dokáže v spotrebe súťažiť ako rovný s rovným so štvorvalcom.
Naopak, v kombinovanom cykle o málo pažravejšie BMW na okruhu dosiahlo rovnaký výsledok ako audi. Mercedesu (9,2 l/100 km) chutí ešte o trochu viac. Aj napriek tomu, že ako jediný využíva deväťstupňovú automatickú prevodovku, ktorá by voči osemstupňovým mohla byť aj z hľadiska spotreby konkurenčnou výhodou.
Zdroj: Volvo
Audi Q7 3,0 TDI Quattro a porovnateľné automobily na slovenskom trhu | ||||
Audi Q7 3,0 TDI Quattro | BMW X5 xDrive 30d | Mercedes-Benz GLE 350d 4Matic | Volvo XC90 D5 AWD | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 967 | 2 993 | 2 987 | 1 969 |
Usporiadanie a počet valcov | V6 | R6 | V6 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 200 (272)/3 250 – 4 250 | 190 (258)/4 000 | 190 (258)/3 400 | 165 (225)/4 250 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 600/1 500 – 3000 | 560/1 500 – 3 000 | 620/1 600 | 470/1 750 – 2 500 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 9-st. automatická | 8-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6.5 | 6.8 | 7.1 | 7.8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 234 | 230 | 225 | 220 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5.7 | 5.9 | 6.4 | 5.8 |
Rázvor (mm) | 2 994 | 2 933 | 2 915 | 2 984 |
Počet miest na sedenie | 5 + 2 | 5 | 5 | 5 + 2 |
Objem batožinového priestoru (l) | 890 | 650 | 690 | 692 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 64 900 | 62 300 | 61 260 | 54 000 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |