Sekunduje jej osemstupňová automatická prevodovka a pohon štyroch kolies (test prinášame v tomto čísle). Prvého súpera si hľadá ľahko – bez diskusie do ringu vstupuje BMW 330d xDrive. Mercedes-Benz C 250 d 4 Matic ako najvýkonnejší vznetový derivát značky s trojcípou hviezdou už má istý hendikep – namiesto šiestich valcov jeho motor disponuje len štyrmi a nižším maximálnym výkonom.
Svojím charakterom sa do ringu pýta tiež Jaguar XE 2,0 d. No tiež je to „len“ štvorvalec s výkonom nižším aj oproti mercedesu a namiesto pohonu štyroch kolies má len zadný. Ako vyplýva z porovnávacej tabuľky, adekvátne sú aj cenové rozdiely.
BMW 3 Zdroj: BMW
Šesťvalce proti štvorvalcom
Značky Mercedes aj Jaguar v strednej triede akceptujú aktuálny trend, čo znamená, že na strane vznetových motorizácií už nasadzujú maximálne štvorvalce, kým Audi a BMW šesťvalce ešte nepochovali. Ak váhate, čo si vybrať, tak principiálne – so šesťvalcom získate nielen vyšší výkon, ale aj pokojnejší chod motora a spolu s ním tiež príjemnejšie echo navonok aj v interiéri. Štvorvalec môže ponúknuť ako bonus nižšiu spotrebu a menší tlak ľahšieho motora na prednú nápravu, čo je na prospech ovládateľnosti.
V prevahe osemstupňových automatických prevodoviek sa vyníma sedemstupňová, ktorú využíva mercedes. Stuttgartská automobilka síce disponuje aj deväťstupňovým automatom, ale ten do „céčka“ ešte nedorazil. Či viac ako sedem stupňov je aj prínosom? Teoreticky áno, ale v krajinách s obmedzenou maximálnou rýchlosťou na 130 km/h je to diskutabilné.
Jaguar XE Zdroj: Land Rover
Štvorkolka a či dvojkolka
Výhoda štvorkoliek pred predným alebo zadným pohonom v podobe lepšej trakcie sa nedá spochybniť. Špeciálne jaguar so zadným pohonom a motorom vpredu bude najmä v zasnežených stúpaniach znevýhodnený hlavne v prípadoch, keď na zadných sedadlách nepovezie cestujúcich ani náklad v kufri.
Treba si však položiť otázku, ako často sa do takej situácie dostanete. Pohon štyroch kolies sa s jeho rastúcou popularitou občas preceňuje. „Ak si myslíte, že so štvorkolkou absolvujete zákrutu rýchlejšie ako s predným či zadným pohonom, mýlite sa,“ to nie je len názor TRENDU, ale aj slová testovacích jazdcov Audi, ktorými vyvracajú mýty frekventantov ešte pred ostrým tréningom rýchlej jazdy na okruhu.
Mercedes-Benz C Zdroj: Daimler
Aj vzadu sa dá žiť
Možno plánujete, že vo svojom aute budete častejšie voziť cestujúcich aj na zadných sedadlách, potom zavážia aj tamojšie priestorové pomery. Ak by sme za určité usmernenie pojali veľkosť rázvoru, potom najviac miesta v oblasti kolien očakávame od mercedesu, až po ňom od jaguara, audi a konečne od BMW. Máme však svoje skúsenosti a na základe nich vieme, že v céčku a v bavoráku delí kolená priemerne vysokého pasažiera (180 cm) od operadla optimálne nastaveného sedadla vodiča osem centimetrov, v A4 a XE o centimeter menej.
S rezervou od hlavy po strop je na tom zasa najlepšie BMW so šiestimi centimetrami. V bavoráku sa totiž sedí najnižšie, čomu zodpovedá slabšia opora stehien. Z audi a mercedesu budete mať lepší výhľad, ale o to menej priestoru nad hlavou. V jaguare sa už vlasmi budete dotýkať stropu, to znamená – nič pre dlháňov.
Audi a BMW nerozhodne
Audi a BMW vybavené výkonnými trojlitrovými vznetovými šesťvalcami sú si v akceleračných schopnostiach kvit. Stovku s pevným štartom zvládnu za 5,3 sekundy. Štvorvalcoví súperi s nižšou kubatúrou a skromnejším výkonom zaostávajú – mercedes (7,2) a ešte viac jaguar (7,8). Kým BMW a audi majú „maximálku“ limitovanú elektronickým obmedzovačom na 250 km/h, mercedes (235) ani jaguar (228) obmedzovač nepotrebujú.
Najúspornejší mercedes
Keď ide o spotrebu, najnižšiu – aspoň podľa oficiálnych údajov výrobcu – dosahuje jaguar – 4,2 l/100 km v kombinovanom cykle. Za ním nasledujú mercedes (4,8 l), audi (4,9 l) a BMW (5,2 l). My sme však na testovacom okruhu zaznamenali iné čísla. Najpriaznivejšie dosiahol mercedes – 5,4 l/100 km, nasledujú jaguar (5,9 l) a audi (6,7 l). Spotrebu BMW s daným motorom sme nemerali.
Na litroch nezáleží
Kto si potrpí na veľkosť batožinového priestoru, asi si vyberie Škodu Superb. Prémiové sedany strednej triedy si na litráž svojich kufrov až tak nepotrpia. Ak si však už musíte z danej vzorky vybrať, poradie vyzerá nasledovne. Najviac naložíte do mercedesu – 490 litrov, za ním plece pri pleci stoja audi a BMW (480l ) a jaguar (455 l), ktorýsi v kufri vozí aj akumulátor.
Audi A4 3,0 TDI Quattro a konkurenčné modely na slovenskom trhu | ||||
Audi A4 3,0 TDI Quattro | BMW 330d xDrive | Jaguar XE 2,0d | Mercedes-Benz C 250 d 4Matic | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 967 | 2 993 | 1 999 | 2 143 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V6 | R6 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 200 (272)/3 250 – 4 250 | 190 (258)/4 000 | 132 (180/)4 000 | 150 (204)/3 800 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 600/1 500 – 3 000 | 560/1 500 – 3 000 | 430/1 750 – 2 500 | 500/1 600 – 1 800 |
Prevodovka | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 7-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | zadný | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,3 | 5,3 | 7,8 | 7,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 228 | 235 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,9 | 5,2 | 4,2 | 4,8 |
Rázvor (mm) | 2 820 | 2 810 | 2 835 | 2 840 |
Objem batožinového priestoru (l) | 480 | 480 | 455 | 490 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 50 850 | 49 000 | 40 170 | 46 710 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov |