Škoda Superb Combi tretej generácie má v rámci hlavného prúdu strednej triedy nielen na slovenskom trhu tie najvyššie ambície. Vyskúšali sme ju vzápätí po uvedení do značkových šourúmov a dojmy z týždenného spolužitia prinášame v tomto čísle. Zároveň sme jej z konkurenčného prostredia vybrali troch súperov, nech si to v konfrontácii ideovo vzájomne vybavia.
Škoda Superb Combi
Moderný hranatý dizajn exteriéru zoštíhľuje siluetu, ale prakticky založení motoristi si toto auto budú kupovať predovšetkým kvôli nadštandardným priestorovým pomerom v kabíne a obrovskému batožinovému priestoru. Ocenia ho tiež šoféri robustných postáv, lebo jeho zóna vodiča z porovnateľných súperov telo vo voľnosti pohybu obmedzuje najmenej. Svojím komfortným pružením sa zasa mimoriadne hodí aj na slovenské cesty. Má len jednu nevýhodu, čo sa autám navrhnutým „bezchybne“ stáva – strácajú osobnostné rysy.
VW Passat Variant
Tomu sa povie dokonalosť podľa nemeckého vzoru. Vyzerá síce už tradične dosť chladne, emócie nevzbudzuje, priestorovými pomermi v interiéri za Superbom len mierne zaostáva, ale boduje širšou paletou výbavy, je aj praktický a v disciplíne jazdné vlastnosti doslova žiari. Pritom jeho charizmu zbožňuje početné motoristické obecenstvo. Keď naťukáte jeho parametre vrátane zostatkovej ceny na trhu jazdených áut spolu s vlastnosťami jeho súperov do „kompjutra“, berte na to jed, že počítač ho určí ako víťaza.
VW Passat Variant Zdroj: Volkswagen
Mazda 6 Wagon
Možno to vyznie príliš subjektívne – ale po aktuálnom facelifte máme pre sebou až frivolne pekné auto. Akoby v tomto štvorčlennom peletóne reprezentovalo ženský princíp. Na rozdiel od konkurentov pracovisko vodiča ponúka športovú ergonómiu. V porovnaní so sedanom však Wagon má skrátený rázvor. Teoreticky je menej smerovo stabilný, zato obratnejší, pritom pasažieri na zadných sedadlách v porovnaní so sedanom ujmu v oblasti kolien pociťujú len minimálne. Na druhej strane, objemom batožinového priestoru, ktorý je dlhý, ale pomerne úzky, za konkurenciou zaostáva.
Mazda 6 Wagon Zdroj: Mazda
Peugeot 508 SW
Protipól súperov nemeckej proveniencie. Služobne je starší (stihol už absolvovať aj medzigeneračný facelift), čo najviac vidno v absencii niektorých high-tech vychytávok na jeho palube. Ako jediný z porovnávacej vzorky nevyužíva pohon 4 x 4, ale aj bez neho s nimi cenovo súperí. S nemeckým a česko-nemeckým rivalom sa nepretláča priestorom na zadných sedadlách ani objemom batožinového priestoru, ale pôsobí hodnotným až nakašírovaným dojmom, a ak zvolíte vyššiu úroveň GT so sofistikovanejším podvozkom, potom aj jazdí dôstojne, ako sa na auto v pozícii vlajkovej lode značky Peugeot patrí.
Peugeot 508 SW Zdroj: Peugeot
Záver
Škoda Superb Combi najskôr osloví prakticky založených motoristov, ktorí si potrpia aj na pohodlie, Mazda 6 Wagon zasa tých, čo nemienia splynúť s davom a niekde v zátylku pociťujú športového ducha. Peugeot 508 ST stavia na robustnosti, okázalosti a hodnotnom dojme, kým VW Passat Variant forsíruje skvelé jazdné vlastnosti, nemeckú precíznosť a imidž na rozdávanie. Toho sa však po prevalení emisného škandálu bude musieť aspoň čiastočne vzdať.
Škoda Superb Combi 2,0 TDI a porovnateľné modely na slovenskom trhu | ||||
Škoda Superb combi 2,0 TDI 4 x 4 | Mazda 6 Wagon CD 175 | Peugeot 508 SW 2,2 BlueHDI | VW Passat Variant 2,0 TDI BMT | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 968 | 2 191 | 2 179 | 1 968 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 140(190)/3 500 – 4 000 | 129 (175)/4 500 | 133 (180)/3 750 | 140(190)/3 500 – 4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 400/1 750 – 3 250 | 420/2 000 | 400/2 000 | 400/1 750 – 3 000 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická | 6-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,70 | 9.1 | 9.4 | 7,90 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 228 | 201 | 226 | 233 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,10 | 5.4 | 4.5 | 4.6 |
Rázvor (mm) | 2 841 | 2 750 | 2 817 | 2 791 |
Objem batožinového priestoru v päťmiestnom usporiadaní (l) | 660 | 522 | 550 | 650 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 35 760 | 36 690 | 35 090 | 39 360 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Ak na kufri záleží
Prepravnou kapacitou batožinového priestoru so 660 litrami latku najvyššie stavia Superb a ostatní ju podliezajú. Kým Passat len tesne o 10 litrov, Peugeot výrazne o 110 litrov a na na chvoste ostala Mazda s mínus 138 litrami.
Je to o výkone
Dynamikou, teda maximálnou rýchlosťou a akceleračnými schopnosťami vynikajú Passat a Superb. Náskok pred konkurenciou im zaručujú hlavne o niečo výkonnejšie motory a aj s aerodynamikou sú na tom zrejme dobre.
Štvorkolky viac žerú
V disciplíne priemerná spotreba vyniká peugeot s jasne najnižším apetítom. Vznetové štvorvalce z PSA skutočne dosahujú zaujímavú ekonomiku prevádzky, ale v tomto prípade peugeot profituje preto, že ako jediný z porovnávanej vzorky nemá pohon štyroch kolies.
Superb začína z nuly
O trhové preferencie v prípade manažérskych kombi vždy ide až na prvom mieste. Škoda Superb Combi tretej generácie len štartuje, a tak za prvých osem mesiacov má na konte nulu. V zornom poli svojho číselníka má však trhové koláče, ktoré si jeho vybraní súperi delia nasledovne – VW Passat Variant získal 334 nových registrácií, Peugeot 508 SW 141 a Mazda 6 Wagon 83.