Najnovšie kolo súboja sa odohráva v strednej triede medzi prominentmi výkonných cross­overov strednej triedy. Do ringu sa totiž postavil aktuálne najostrejší derivát s trojcípou hviezdou v znaku Mercedes-AMG GLC 43 4Matic Kupé. Je len zopár kandidátov, ktorí jeho príchod môžu brať ako výzvu na súboj o priazeň športovo naladených a adekvátne majetných motoristov. Pred vstupom do ringu s AMGéčkom však musia splniť nasledovné kritériá – neúprosný charakter, porovnateľne výkonný motor a konkurenčná cena. Ako prvé a bez najmenších pochybností dostáva povolenie BMW M40i. Sú si s mercedesom blízki, akoby ich autori navzájom od seba odpisovali. Nasleduje Porsche Macan GTS. Jeho strojcovia tiež majú príbuzný rukopis. Aj keď cena trochu ustrelila, zmestí sa do tolerovateľných hraníc. Tým som deriváty typu kupé vyčerpal, a tak trio súperov mercedesa kompletizujem čerstvou novinkou – Audi SQ5 3,0 TFSI.


Takmer rýdzi charakter


Rad-radom možno súperov kvalifikujem ako ostro nabité zbrane. To znamená, že útlocitnejšie ladení policajti pri technickej kontrole by najradšej žiadali okrem vodičského preukazu aj zbrojný pas. Napriek tomu nie sú to (až na výnimku) absolútne výkonové špičky v rámci svojich typových radov a ak aj náhodou, tak len prechodne. Nazvime ich terminológiou BMW – Performance verzie. Čo ich charakterom ešte prevyšuje?


Tak pekne po poriadku. Keď Mercedes-AMG GLC 43 4Matic Kupé vzhliada nahor, tam nad ním sú obsadené dokonca dve priečky. To druhé okupuje Mercedes-AMG GLC 63 4Matic Kupé 4,0 l 8V (350 kW/476 k) a typovému radu kraľuje Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic Kupé 4,0 l 8V (375 kW/510 k). Sú to horúce novinky – ešte sa z nich parí. Na Slovensku sa budú dať objednať už v júli.


V hierarchii audi k novučičkému SQ5 ešte v tomto roku pribudne Audi RS Q5. Malo sa tak stať už na jar v Ženeve, no nestalo sa. Počkáme. S veľkou pravdepodobnosťou ho bude poháňať šesťvalec 3,0 TFSI (368 kW/500 k) a postaví sa na samotný piedestál radu. Porsche Macan GTS zas premosťuje nižšiu špecifikáciu Macan S a tú najvyššiu Macan Turbo 3,6 V6 (294 kW/400 k). Len bavorák je výnimka. Rýdze a plnotučné BMW X4M zatiaľ v ponuke nefiguruje ani nič nenasvedčuje, že by bolo na ceste. Preto porovnávaná verzia BMW M40i je aspoň zatiaľ to najdramatickejšie, čo si z radu BMW X4 môžete zadovážiť.


3 proti Mercedes-AMG GLC 43 4Matic Kupé

Audi SQ5 Zdroj: Audi

Motory a turbá


Sú to všetko benziniaky. Vzácna zhoda medzi rivalmi panuje aj v kubatúre pohonných jednotiek. Tri litre zdvihového objemu a šesť valcov je v tejto vybranej spoločnosti norma. V architektúre už panuje len takmer zhoda. Zatiaľ čo AMG GLC, SQ5 a Macan motorizujú vidlicové šesťvalce, X4 sedlá pre BMW tradičný radový šesťvalec. Má svoje prednosti. Ľahšie sa naň vešajú viacpočetné turbá, no predovšetkým z povahy svojej konštrukcie má vyváženejší chod ako vidlicový šesťvalec. Ak sa pýtate, prečo ho potom nepoužívajú všetci, tak predovšetkým preto, že zaberá väčší priestor.


Atmosféricky plnené motory postupne vymierajú a aj naši súperi využívajú turbomotory. Kým GLC a Macan uprednostňujú dve turbodúchadlá, Q5 a X4 disponujú jediným. No nie jednoduchým. Využíva technológiu Twin-scroll, ktorá účinkuje zjednodušene povedané ako dve turbodúchadlá v jednom. Pritom v prípade dvoch turbodúchadiel pracujúcich v tandeme a turbodúchadla s technológiou Twin-scroll ide o to isté – zabezpečiť čo najlepšiu reakciou na pokyn akcelerátora v nízkych otáčkach a vysoký výkon vo vysokých otáčkach.


3 proti Mercedes-AMG GLC 43 4Matic Kupé

BMW X4 M40i Zdroj: BMW

Prevodovky


V tejto kategórii sa hrá o rýchlosť a dramatickú akceleráciu. Ide o desatinky sekundy. Hektike zodpovedajú aj aplikované športové automatické prevodovky. Dvojspojkové pracujú v SQ5 a v Macane, športový automat ZF radí v X4 M40i. Mercedesácka klasická prevodovka 9G-tronic síce valcuje konkurenciu deviatimi prevodmi vpred, ale svojou rýchlosťou by nároky AMG-éčka nedokázala plniť. Preto jej špecialisti z Affalterbachu aplikovali nový softvér, ktorý skrátil časy radenia na požadovanú úroveň.


Medzi nami – pre dynamickú jazdu až deväť prevodových stupňov neprináša konkurenčnú výhodu. Z vlastnej skúsenosti viem, že GLC 43 4MATIC kupé dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h pod plným plynom už pri zaradenej sedmičke. Deväťstupňová prevodovka auto zvýhodňuje pri bežnej jazde, keď dokáže udržať motor v užšom – najvýhodnejšom spektre otáčok. Deviatka príde vhod aj pri ustálenom tempe na diaľnici – obzvlášť na nemeckej, kde nie je obmedzená maximálna rýchlosť. Motor pracuje v nižších otáčkach, je tichší a má nižšiu spotrebu.


3 proti Mercedes-AMG GLC 43 4Matic Kupé

Porsche Macan GTS Zdroj: Porsche

Podvozok


Súperi nesú genetiku SUV, preto by nemalo prekvapiť, že všetky využívajú pohon 4 x 4. A keďže sú to športiaky, ich systémy preferujú zadnú nápravu. To znamená, že v štandardnej situácii posielajú väčšiu porciu krútiaceho momentu na zadné kolesá. Preto sú tieto autá vo výjazdoch zo zákrut agilnejšie, fajnšmekri by povedali, že jazda s nimi je zábavnejšia.


Športovo ladené podvozky SQ5, X4 M40i a Macana využívajú služby elektronickej regulácie tlmičov pruženia. Mercedes má už v cene zakomponované adaptívne pneumatické pruženie. Jeho prednosti sa premietajú do zvýšeného pohodlia posádky v komfortnom móde. V športových režimoch som jeho prednosti nepostrehol. Adaptívnym pneumatickým podvozkom môže byť za príplatok vybavený SQ5 aj Macan, nie však X4 M40i. 

3 proti Mercedes-AMG GLC 43 4Matic Kupé

Zdroj: TREND