V každom z trhových segmentov, ktoré prichádzajú do úvahy, má niečo navyše alebo mu čosi chýba. Je proste inakší. Ťažko posúdiť, či v súťaži o trhové preferencie v Európe mu to pomôže alebo uškodí.


Na hornom poschodí


Ford Edge svojou robustnou konštrukciou a základnými rozmermi konkuruje dokonca takým premiantom, ako sú BMW X5 alebo trebárs ešte luxusnejší a športovejší Mercedes-Benz GLE Kupé. Veľkosťou rázvoru však za oboma zjavne zaostáva.

A cena? Najlacnejší Mercedes-Benz GLE Kupé 350 d je vybavený vznetovým šesťvalcom, a to už je iná kasta. Vyjde vás totiž až na 70-tisíc eur, čo akékoľvek porovnanie od základu spochybňuje.

Zato najplebejskejšie z radu BMW X5 disponuje vznetovým dvojlitrovým štvorvalcom podobne ako Ford. Lacnejší derivát so zadným pohonom (sDrive) vylučujem, no verziu BMW X5 xDrive 25d v cene 58 850 eur zaraďujem do výberu konkurentov ako alternatívu aj napriek tomu, že bavorák je o 10-tisíc eur drahší.

BMW X5 xDrive 25d


Ak porovnávame Ford Edge 2,0 TDCi Bi-Turbo AWD s BMW X5 xDdrive 25d, potom v prospech Forda hovorí širšia karoséria. Využijete ju však len v prípade, keď zadné sedadlá obsadíte tromi dospelými osobami. V bavoráku zas vyšší cestujúci na zadnej lavici môžu rátať s väčšou priestorovou rezervou nad hlavami. Aj v základnom objeme batožinového priestoru BMW prekoná Forda v pomere 
650 l ku 602 l.

A čo štandardná výbava? Edge je ňou slušne naložený. V cene má šesťstupňovú automatickú prevodovku (BMW osemstupňovú), jazdné asistenčné systémy (BMW ich má ešte rozvetvenejšie), predkolízny systém (má ho aj BMW), navigáciu (BMW nemá), 19& disky kolies z ľahkých zliatin (BMW len 18&), asistenciu parkovania so snímačmi vpredu aj vzadu (BMW nemá), prídavné nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním (BMW nemá)...

BMW X5 všetko, čo mu oproti Fordu chýba, samozrejme, môže mať. Ba zoznam doplnkovej výbavy má nepomerne košatejší než Ford. S každou sa cenové nožnice medzi Fordom Edge a BMW X5 roztvárajú. A potom je tu ešte niečo, čo BMW X5 má a Ford Edge nie – prémiový imidž (vo forde asi so mnou tvrdo nesúhlasia).

Uzavriem to nasledovne. Kto si užíva spoločenský status vyjadrený napríklad autom typu BMW X5, sotva bude rozmýšľať o Forde Edge. V istých solventných kruhoch je to tak, že s modelom hlavného prúdu spoločensky neobstojíte. Viem si však predstaviť, že ten, kto má v merku málo jazdené BMW X5, môže nakoniec uprednostniť nový Ford Edge.


3 proti Ford Edge 2,0 TDCi Bi-Tirbo AWD


BMW X5 Zdroj: BMW

Audi Q5 2,0 TDI Quattro


Ďalšieho súpera pre Ford Edge hľadám pre zmenu o triedu nižšie. Tam sa sám pýta veľkosťou rázvoru, ba aj porovnateľnou cenou. Na tomto pieskovisku sú doma tiež prémiové SUV troch vychytených nemeckých značiek, no postavené na báze strednej triedy. Karty rozdávajú Audi Q5, BMW X3 a Mercedes-Benz GLC.

Možno sa budete diviť, ale pri prezentácii Forda Edge v Európe zástupcovia značky s modrým oválom deklarovali, že práve s týmto prominentom by mohol ich žolík urvať kus trhového koláča. Tak nech sa páči. Do ringu nominujem čerstvú novinku Audi Q5 2,0 TDI Quattro. V tomto dueli pri porovnateľnej cene Ford Edge jasne svojho rivala prekonáva základnými rozmermi karosérie, znateľne aj veľkosťou rázvoru, ba aj základným objemom batožinového priestoru v pomere 602 litrov k 550 litrom.

Sedemstupňová dvojspojková prevodovka v audi je však viac cenená ako šesťstupňová dvojspojková vo forde. Asi tušíte, že aj v tomto prípade bude mať z hľadiska štandardnej výbavy Ford Edge prevahu. V cene má jazdné asistenčné systémy (audi nemá), navigáciu (audi nemá), obúva 19& disky kolies (audi len 17&), základný parkovací systém využívajú obaja súperi a prídavné nezávislé kúrenie s diaľkovým ovládaním nájdete len vo forde.

Možno nebudete poniektorí súhlasiť, ale aj v tomto dueli z hľadiska imidžu vyhráva audi. Napriek tomu z tohto duelu Ford Edge nevychádza ako outsider. Ten, kto si potrpí na robustnosť konštrukcie a bude sa pohrávať s myšlienkou na niektorý kus nemeckého trojlístka, môže byť Fordom Edge minimálne vážne zneistený.


3 proti Ford Edge 2,0 TDCi Bi-Tirbo AWD


Audi Q5 Zdroj: Audi

Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi


Konečne tu máme na trhu celkom vychytenú juhokórejskú konkurenciu. Do porovnania sa núkajú hneď traja reprezentanti – Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi, Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi a Kia Sorento 2,2 CRDi. Spája ich spoločná koncernová technická základňa včítane motora a prevodovky. Sú to veľké SUV z menej urodzeného hlavného prúdu.

Môj tip na adekvátneho súpera je sedemmiestny Hyundai Grand Santa Fe. Cenou sa na ford doťahuje, má síce kratší rázvor, užšiu a nižšiu karosériu, zato dĺžkou ho prekonáva. Po sklopení dvoch sedadiel v treťom rade do podlahy má aj objemnejší batožinový priestor v pomere 634 k 602 litrom.

S Fordom Edge má porovnateľnú zostavu jazdných asistenčných systémov, no chýba mu predkolízny systém, tiež stojí na zliatinových devätnástkach, nechýba mu navigácia, rovnako šesťstupňový automat, ale klasický, nie dvojspokový, disponuje tiež parkovacím systémom. V porovnaní s fordom má už v cene napríklad štyri kamery monitorujúce okolie, elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťou, sedadlá v koži, vyhrievaný volant…

Môj záver – hyundai je praktickejší a vybavenejší za porovnateľnú cenu. Ak však v predchádzajúcich dvoch prípadoch Ford Edge ťahal v disciplíne imidž za kratší koniec, proti hyundaiu je lepší aj napriek tomu, že rating kórejskej konkurencie za posledné dve dekády až neuveriteľne stúpol. 

3 proti Ford Edge 2,0 TDCi Bi-Tirbo AWD


Hyundai Grand Santa Fe Zdroj: Hyundai

Robustné
 a predajné


Ako sa predávajú
Záujem trhu dáva jednotlivým modelom najlepšie vysvedčenie z hľadiska zákazníka, aj keď štatistiky občas deformujú verejné obstarávania a reexporty. Posledné údaje zverejnené Združením automobilového priemyslu SR (ZAP SR) mapujú dopyt za prvé štyri mesiace tohto roku.

Podľa nich z porovnávanej štvorky je najvychytenejšie BMW X5, ktoré získalo na svoje konto 198 nových registrácií. Za ním nasledujú Hyundai Santa Fe (55), Audi Q5 (37), Ford Edge (18). Len pripomínam, že ZAP SR nevyhodnocuje osobitne registrácie Hyundai Grand Santa Fe, čo je vlastne predĺžená verzia Hyundai Sante Fe s vlastným typovým označením.


Dynamika a spotreba
Ak ide o dynamiku, spomedzi súperov najrezkejšie akceleruje BMW X5 xDrive 25d. Rýchlosť 100 km/h s pevným štartom prekoná za 7,7 sekundy. V jeho prospech hovorí najvyšší krútiaci moment motora a nič na tom nemení ani fakt, že bavorák má jasne najvyššiu prevádzkovú hmotnosť (2 190 kg). Nasledujú Audi Q5 2,0 TDI Quattro (7,9 s), Ford Edge 2,0 TDCI Bi-Turbo AWD (9,4 s) a Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi (9,9 s).

V disciplíne priemerná spotreba v kombinovanom cykle patrí piedestál Audi Q5, ktoré si pýta relatívne skromných 4,9 l/100 km. Nasleduje trochu prekvapivo BMW X5 (5,6 l) a až za ním Ford Edge (5,8 l) a Hyundai Grand Santa Fe (7,0 l). Dvom zo súperov som zmeral skutočnú priemernú spotrebu na testovacom okruhu. Ford Edge spotreboval 6,6 l/100 km a Hyundai Grand Santa Fe 8,8 l/100 km.