Nie je tajomstvom, že vlajková loď bavorskej automobilky pôvodne známa svojím športovým akcentom každou generačnou výmenou sa svojou technickou výbavou, kvalitou použitých materiálov, jazdným prejavom aj poskytovaným komfortom blíži k svojmu veľkému súperovi až do tej miery, že na nej, ako potvrdzuje test BMW 750 Li xDrive v tomto čísle, ťažko hľadať chybu.

Skúsme porovnať jeho parametre nielen s adekvátne motorizovaným Mercedesom S 500 4Matic L, ale aj ďalšími konkurentmi. Predĺžená karoséria a pohon štyroch kolies ich počet zúžil do tej miery, že na site kritérií uviazlo už len Audi A8 4,0 TFSI V8 Quattro. Štvoricu doplňujeme s prižmúrením oka ešte o hybridný Lexus LS 600h L.

3 proti BMW radu 7

Audi A8 Zdroj: Audi

Prevodový stupeň navyše

Zbrane si skrížili vidlicové osemvalce porovnateľnej kubatúry a podobného maximálneho výkonu. Lexusu k nemu dopomáha elektromotor. Motory BMW, audi a mercedesu dopujú po dve turbodúchadlá, kým agregát lexusa využíva atmosférické plnenie.

Osemstupňová automatická prevodovka je v tejto triede už samozrejmosť, len prevodovka mercedesu, ktorý, mimochodom, disponuje najvyšším krútiacim momentom, má dokonca ešte stupeň navyše. Prínos deväťstupňového automatu sa prejaví hlavne na nemeckých diaľniciach bez rýchlostného limitu. Lexus sa v spoločnosti vyníma bezstupňovou hybridnou prevodovkou, ale aj vlažnejšími akceleračnými schopnosťami.

Pritom hybridný pohon mu nezabezpečuje výrazne nižšiu priemernú spotrebu, ako majú audi a mercedes. Bavorák je dokonca aspoň na papieri ešte úspornejší. Dovolíme si však konštatovať, že len s lexusom bez sebazaprenia dosiahnete úroveň spotreby udávanú výrobcom. Súperi s klasickým pohonom majú v skutočnosti väčší apetít.

3 proti BMW radu 7

Lexus LS Zdroj: Lexux

Riadia aj zadné kolesá

Luxusný sedan je predovšetkým o pohodlí pre posádku, a tak adaptívne pneumatické pruženie vpredu aj vzadu konkurentom nechýba. Táto informácia platí aj pre BMW, ktoré v predchádzajúcej generácii využívalo vzduchové pruženie len na zadnej náprave. Pohon 4 x 4 je tiež v prípade týchto verzií už v cene.

BMW však boduje systémom riadenej zadnej nápravy. Tá sa pri nízkych rýchlostiach orientuje proti smeru predných kolies a pri vyšších v súlade s nimi. Systém hlavne v prípade verzie s predĺženým rázvorom zvyšuje agilitu pri zdolávaní zákrut aj pri manévrovaní v stiesnených priestorových pomeroch.

3 proti BMW radu 7

Mercedes-Benz triedy S Zdroj: Daimler

Pohoda ako v raji

Luxusný sedan s predĺženým rázvorom si pýta profesionálneho vodiča a VIP pasažiera. To znamená štvormiestnu verziu a špičkové kreslo umiestnené vzadu vpravo. Každý zo štyroch modelov takúto možnosť pod rôznymi označeniami núka. Hosť tohto kresla si ho môže elektricky doladiť až do takmer polohy ležmo s podopretými nohami. Ak sedadlo spolujazdca prekáža, môže ho tiež spínačom odsunúť dopredu. Operadlo sa zároveň predkloní.

K dispozícii má vyhrievanie aj klimatizáciu, masáž a k tomu špičkový infotainment. Skvele sa sedí vo všetkých štyroch modeloch. Mercedes prekonáva súperov ako vankúšik mäkkou hlavovou opierkou, BMW zas dovoľuje z oddychovej polohy sledovať obrazovku infotainmentu, pritom má dobrý výhľad aj na dianie pred vozidlom.

Najžiadanejší je mercedes

Ktorý z modelov je najlepší? Aby sme mohli vysloviť verdikt, chcelo by to v rovnakom čase vyskúšať súperov na jednej trati. Takú príležitosť sme zatiaľ nemali. Môžeme však poslúžiť porovnaním trhových preferencií. Podľa policajných štatistík za prvých jedenásť mesiacov minulého roka najvyšší počet registrácií zaznamenal Mercedes S (108), nasledujú BMW 7 (30), Audi A8 (27) a Lexus LS (1). Len pripomíname, že BMW 7 najnovšej generácie sa začalo predávať až v novembri 2015 a zapísalo si na konto prvých päť registrácií.

Najostrejšie akceleruje BMW

Luxusný sedan nie je športové náradie. Jeho posádka očakáva maximálny komfort a pohodlie a nie potoky adrenalínu. Napriek tomu ak treba, porovnávané deriváty svojou dynamikou strčia do vrecka možno 98 percent áut pohybujúcich sa na slovenských cestách. Najdynamickejšie akceleruje BMW – z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy, tesne za ním sa držia Audi A8 (4,6 s) a Mercedes S (4,8 s). S odstupom ich nasleduje hybridný Lexus LS (6,1 s).

Kufor nie je rozhodujúci

Veľkosť batožinového priestoru v luxusnom sedane až tak nezaváži. Tým skôr, že zbrane sú aj v tomto prípade pomerne vyrovnané. S jedinou výnimkou. Kufor hybridného Lexusa LS má kapacitu len 420 litrov. Časť z neho ukrojili akumulátory.

BMW 750Li xDrive a porovnateľné modely na slovenskom trhu
BMW 750 Li xDrive Audi A8 L 4,0 TFSI V8 Quattro Lexus LS600h L Mercedes-Benz S 500 4Matic L
Zdvihový objem motora (ccm) 4 395 3 993 4 996 4 663
Usporiadanie spaľovacieho motora V8 V8 V8 V8
Elektromotor synchrónny
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 330 (450)/5 500 – 6 000 320 (435)/5 100 – 6 000 290 (394)/6 400 335 (456)/5 250 – 5 500
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 650/1 800 – 4 500 600/1 500 – 5 000 520/4 000 700/1 800 – 3 500
Maximálny výkon hybridného systému (kW/k) 327/445
Prevodovka 8-st. automatická 8-st. automatická bezstupňová 9-st. automatická
Pohon 4 x 4 4 x 4 4 x 4 4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,50 4.6 6.1 4,80
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 250 250 250
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 8,30 9,20 8.6 8.7
Rázvor (mm) 3 210 3 122 3 090 3 165
Objem batožinového priestoru (l) 515 490 420 530
Cena základného modelu s DPH (€) 117 050 103 180 121 900 115 584
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov