Pravdepodobne potrebujete pritom trochu pomôcť. V prvom rade sme vybrali reprezentantov konkurenčných prémiových značiek – Audi TT RS Coupé a Mercedes-Benz CLA45 AMG. K nim na spestrenie Alfa Romeo 4C. Vzorku pre zmenu kompletizuje VW Golf R. Nie je to žiadne kupé, len zaskakuje súrodenca – automobil VW Scirocco, ktorý slovenský importér vypustil z ponuky. Inak uznajte – dobrá spoločnosť. Cenovo sa pohybuje od bázických 39-tis. eur v prípade Golfu R až po špičkových 62-tis. eur vyrazených na cenovke Audi TT RS.

Nie je kupé ako kupé

Ak pokukujete po tomto bavoráku, asi bažíte po jemu podobnej sexi siluete. Či sa vám tie konkurenčné páčia alebo nie, necháme na vás. Radšej zopár rukolapnejších čísiel. BMW má dvoje dverí a štyri miesta na sedenie. Audi tiež, no s tým rozdielom, že dve zadné sedačky pre nízku strechu vyhovejú len deťom, a to doslovne. Mercedes ako štvordverové kupé sa vlastne na kupé len podobá. Niežeby to bolo málo. Navyše popri vodičovi prichýli aj štvoricu prísediacich. Vlastne rovnako ako trojdverový hatchback Golf R. Zato športový exot Alfa je celkom z iného sveta. K dvojici dverí ponúka sedačky vodiča, spolujazdca a dosť.

Na koncepcii záleží

Zásadné rozdiely pritom len prichádzajú na rad. Klasickú koncepciu – motor vpredu a pohon zadných kolies reprezentuje iba expres z Mníchova, teda BMW. Hodí sa pre fajnšmekrov, ktorí si potrpia na pretáčavé autá. Kvôli tejto danosti akceptujú aj horšie trakčné vlastnosti na klzkom povrchu. Prívlastok plnokrvný športiak zdobí Alfu 4C. Takým ho robí predovšetkým motor zapasovaný hneď za kabínou. Svojou hmotnosťou tlačí na zadnú nápravu, ktorá prenáša krútiaci moment motora. Výhoda – skvelé jazdné vlastnosti, nevýhoda – málo miesta nielen pre posádku. Kufor má skromných 110 litrov. Audi, mercedes aj volkswagen sú štvorkolky s motormi vpredu. Čoraz žiadanejšia koncepcia najmä pri dynamických modeloch. Najnovšie systémy pohonu 4 x 4 dnes už optimálne prenášajú prebytok výkonu na vozovku. Takéto autá vraj môžu riadiť aj cvičené opice.

Turbo musí byť

Čo však tieto autá spája, je najmä dosahovaná dynamika. Všetky majú pritom maximálnu rýchlosť redukovanú obmedzovačom na rovných 250 km/h a v šprinte na stovku sa navzájom pretláčajú o desatinky sekundy. Pritom ich pohonné jednotky spája jediný fakt – že sú prepĺňané. BMW sa drží zásady, že objem ničím nenahradíš. Preto naďalej forsíruje trojlitrový radový šesťvalec. Podobne je na tom audina. Tiež ju poháňa radový, ale päťvalec. Naopak, Alfa, Mercedes aj Volkswagen stavili na nižšie, zato výdatnejšie prepĺňané kubatúry a štvorvalce. Teda downsizing. Pritom model s trojcípou hviezdou v znaku sa pýši vôbec najvýkonnejším sériovo vyrábaným štvorvalcom. Ale ako ich rozsúdiť? Ťažko. Principiálne však platí, že menej valcov a nižšia kubatúra rovná sa nižšia spotreba. Na druhej strane, ako z tabuľky vyčítate, vrchol krútiaceho momentu objemnejších viacvalcových motorov nastupuje skôr, teda už pri nižších otáčkach. Záleží na (vašich) prioritách.

Jediný šesťvalec

3+1 proti BMW M 235i Coupé. Priama konkurencia k BMW

BMW M 235i Coupé

BMW M 235i Coupé ako jediné z rivalov využíva šesťvalcovú pohonnú jednotku, lebo jeho autori sú stále presvedčení (a nie sami), že objem ničím nenahradíš.

Najšportovejší

3+1 proti BMW M 235i Coupé. Priama konkurencia k BMW

Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo 4C je rýdzi športiak s výbornými jazdnými vlastnosťami, ale odvezie len dvoch a jeden kufrík k tomu.

Šprintér

3+1 proti BMW M 235i Coupé. Priama konkurencia k BMW

Audi TT RS Coupé

Audi TT RS Coupé sa pýši najkratším časom v šprinte na stovku, no dve zadné sedadlá sa hodia len pre deti.

Najvýkonnejší

3+1 proti BMW M 235i Coupé. Priama konkurencia k BMW

Mercedes-Benz CLA 45 AMG

Mercedes-Benz CLA 45 AMG poháňa najvýkonnejší motor spomedzi porovnávanej konkurencie a zároveň najvýkonnejší sériovo vyrábaný štvorvalec vôbec.

Napriestrannejší

3+1 proti BMW M 235i Coupé. Priama konkurencia k BMW

VW Golf R

VW Golf R – jediný porovnávaný hot hatch sa v konkurencii kupé presadzuje priestranným interiérom dobre prístupným kufrom a najnižšou cenou.