Martin Ferianc (20) stelesňuje novú generáciu digitálnych vynálezcov, ktorí sa vedia hrať s elektronikou, oživovať ju programovaním a výsledok práce ponúkať ako prototyp či produkt. Spoznajte ho cez tri jeho projekty.
Od hier k nápadom
Hranie počítačových hier nemusí byť len o zabíjaní času. Okrem adrenalínu môže motivovať aj dosahovanie levelov, zbieranie úspechov a intenzívne súťaženie. Práve z týchto dôvodov prenikli hry aj do života M. Ferianca. Keďže však nočné maratóny neboli kompatibilné s pozornosťou v škole, prišiel čas s tým skončiť. Navyše si racionálne zhodnotil, že dosahovanie úspechov vo virtuálnom svete ho neuspokojuje. Načo budovať nejakú umelú identitu, keď oveľa zaujímavejšie je rozvíjať a tvoriť seba?
Ako krok týmto smerom sa ponúkali školské súťaže a olympiády, v ktorých však M. Ferianc tiež rýchlo rozoznal hendikep. Tínedžerovi prekážalo, že zadané úlohy už mali riešenia, ku ktorým sa on mal len dopracovať. Cítil, že ho to ťahá k problémom, ktoré na rozuzlenie ešte len čakajú.
Prečítajte si všetky články z výročného seriálu TRENDU o mladých talentoch
Cestou boli projektové súťaže. „Videl som, že tam sa dá naozaj niečo dosiahnuť,“ hovorí dnes. Ostávalo už len zistiť, v ktorej oblasti sa zapálený talent má realizovať. Prišlo obdobie testovania. Napísal súťažnú prácu o Facebooku, anglickú poviedku či návrh na úpravu jazera Štrkovka pri Ivanke pri Dunaji. Aby nakoniec zistil, že ho najviac lákajú projekty, pri ktorých môže na konci niečo držať v ruke.
„Je neskutočne krásny pocit pretvoriť myšlienku do niečoho hmatateľného,“ vysvetľuje. Ako najschodnejšia sa ukázala kombinácia elektroniky a programovania, ktorá ho najviac baví a skvele mu umožňuje pretaviť nápady do skutočnosti. Obidva odbory dnes študuje na londýnskej Imperial College. Na dotyk s nimi však už oveľa skôr ponúkala prostredie otcova dielňa.
Vetranie po novom
Začalo sa to vzduchom. Keď ho raz v zime otec pri otvorenom okne upozornil, že vypúšťa peniaze „do luftu“, ostalo mu to v hlave. Ide o známy problém – pri vetraní spolu s použitým vzduchom uniká teplo a dovnútra prúdi studený vzduch, ktorému treba dodať energiu a ohriať ho. Je to nutné? pýtal sa M. Ferianc. Musíme všetku energiu vypustiť von a nepoužiť ju znova?
To bol štart uvažovania nad kontrolovaným vetraním. Ideu rozvinul do projektu, ktorý riešil opätovné využitie už zužitkovanej energie. Výsledkom bol skonštruovaný a naprogramovaný prototyp rekuperačnej jednotky, ktorá dokáže vetrať bez kritického úniku energie. „Nie je to, samozrejme, perpetuum mobile,“ vysvetľuje M. Ferianc. „Ale straty sú veľmi nízke v porovnaní s existujúcimi riešeniami.“
Projekt sa cez národnú súťaž dostal pred dvomi rokmi až na svetovú olympiádu technologických projektov v americkom Houstone. Získal tam zlatú medailu. Potom reprezentoval Slovensko na výstave Expo v Miláne. Dnes má M. Ferianc za sebou tri prototypy, pričom posledný sponzorovala spoločnosť Unilever. Mladý konštruktér vlastní na svoje riešenie slovenský patent.
Plán od začiatku smeroval k vytvoreniu reálneho produktu a oslovenie zákazníkov. M. Ferianc si však rýchlo uvedomil, že na vybudovanie biznisu by musel obetovať štúdium a projektu venovať sto percent svojho času. O svojom riešení už komunikoval s výrobcami, no hneď bolo zrejmé, že mu chýbajú hmatateľné výsledky.
„Môžete mať akokoľvek super nápad, ale ak tam nie je valuácia, čiže nemáte konkrétnych zákazníkov, tak môžete spraviť aj päťdesiat prototypov, a stále to bude len trhom neodskúšaná idea,“ hovorí jazykom ostrieľaného entrepreneura. Projekt si preto nateraz necháva „v zásuvke“. Čo však už teraz získal, je veľká skúsenosť a poznanie, ako vyzerá vývinový cyklus produktu.
Zdroj: Wells.sk
Najať si mozog
Nie je to tak dávno, čo si ľudia volili zamestnanie na celý život. Potom začalo byť normálne skákať z džobu do džobu a dnešní freelanceri si už pracovnú náplň skladajú z konkrétnych projektov. Budúcnosť práce sa črtá v ešte krátkodobejších cykloch, keď najaté mozgy budú operatívne riešiť problémy klientov.
Je to scenár, ktorý M. Ferianc absolvoval toto leto. Organizácia LEAF ho skontaktovala so spoločnosťou
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?