Vývoz smerujúci zo Slovenskej republiky na zahraničné trhy sa za uplynulých desať rokov už takmer zdvojnásobil a vlani prekonal hranicu 70 miliárd eur. TREND prináša desať zaujímavých momentov, ktoré poskytuje pohľad na štatistiku slovenského exportu v minulom roku.

1. Osobné autá

Už tradičným ťahúňom slovenskej ekonomiky bol aj vlani automobilový priemysel. Automobilkám Volkswagen, Kia a PSA Peugeot Citroën či ich subdodávateľom sa vynikajúco darilo aj z pohľadu exportu. Za prvých jedenásť mesiacov minulého roka vyviezli do sveta osobné autá za 12,9 miliardy eur, teda o 1,4 miliardy eur viac ako rok predtým. Ide o aktuálne údaje Štatistického úradu SR za mesiace január až november 2016 porovnané s rovnakým obdobím roku 2015. Dvojciferným tempom rástol aj vývoz častí a príslušenstva automobilov (+13 %), sedadiel (+12 %) či reflektorov (+21 %). Na porovnanie – celkový export vlani stúpol o 3,6 percenta.

2. Skokani

Komu sa vlani v exporte mimoriadne darilo? Ak si odmyslíme objemy, medzi vývoznými artiklami, ktoré medziročne narástli dvoj- či dokonca trojnásobne, patria napríklad sviečky, kozmetika, tapetový papier či vysávače. Časť z týchto výrobkov nie je možné priradiť slovenským výrobcom, v mnohých prípadoch ide o reexport. „Sviečky sa už primárne vyrábajú a vozia z Poľska a Číny, tu sa len nalievajú a zdobia a následne zase vyvážajú,“ hovorí Eva Porubská, spolumajiteľka firmy Ignis Dekor, ktorá vznikla na troskách hlohoveckej sviečkarskej fabriky s polstoročnou históriou. Sviečkareň v čase najväčšej slávy produkovala vyše štyritisíc ton parafínových sviec, po rozdelení Československa však prišla o český trh a definitívne ju položila lacná produkcia z Číny.

3. Návrat zbraní

„Bomby, granáty, torpéda, míny, riadené strely.“ Na zozname položiek, ktorých vývoz rástol najrýchlejšie, je aj táto kategória. Objem vývozu munície stúpol z 18 na 26 miliónov eur. Ide predovšetkým o náboje z oživených liniek slovenských zbrojárskych závodov, ktoré získal český podnikateľ Jaroslav Strnad. Dubnický ZVS holding či VOP Nováky dnes pod značkou MSM Group vyvážajú 95 percent výroby. „Je to dôsledok zvýšenia konkurencieschopnosti a následne nárastu dopytu po našej produkcii,“ tvrdí spoluvlastník MSM Group Marián Goga. Firma podľa neho vyhrala tender na dodávku munície pre poľské ozbrojené sily, ďalšia časť novej produkcie smerovala do afrických a ázijských krajín, ktoré pre konkurenčný boj nechcel bližšie špecifikovať. Už menej sa domácim zbrojárom darilo predávať obrnené vozidlá či inú vojenskú techniku – export v týchto položkách klesol na polovicu.

10 skokov a pádov vlaňajšieho exportu

Zdroj: Shutterstock.com

4. Výrobky z krvi

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa