4. Budamar vtrhol medzi slovenské vagóny
Investor: prepravná skupina Budamar
Miesto realizácie: Vrútky a Poprad
Zámer: prevzatie vagónok ŽOS Vrútky a Tatravagónka Poprad
Investícia: nezverejnená
Budamar expanduje. Zdroj: Maňo Štrauch
Budamar Logistics bol už aj doteraz najväčšou tuzemskou logisticko-prepravnou skupinou, no bude ešte mocnejší – potom, čo sa vo veľkom pustil aj do akvizícií v domácej výrobe vagónov. Už vstúpil do železničných opravovní ŽOS Vrútky v rukách rodiny bývalého politika a predsedu Slovenskej národnej strany z obdobia 90. rokov Víťazoslava Morica. Nový spoluinvestor v železničných opravovniach preberá celkovo 33-percentný podiel. Bývalý politik si pritom finančne silného partnera do firmy s 900 zamestnancami pozýva po predvlaňajšom výraznom poklese tržieb zo 118 na 45 miliónov eur a po prepade zo zisku do straty v objeme až päť miliónov eur.
Ešte väčšiu transakciu Budamaru vo vagónovej brandži odhalil nedávno denník Sme: skupina má mať cez záložné práva vplyv aj na takmer polovicu akcií najväčšieho výrobcu vagónov v krajine – popradskej Tatravagónky. Tandem jej spolumajiteľov – Alexeja Beljajeva a Michala Lazara – síce o vstupe dlhšie rokoval aj s českým zbrojárom a strojárom Jaroslavom Strnadom, no napokon má mať až na 48 percent akcií vagónky vplyv Budamar. Ročné tržby tejto vagónky pritom siahajú až k 200 miliónom eur.
Budamar je spájaný tiež s veľmi vplyvnými postavami tunajšieho biznisu. Má mať blízko k štvorici slovenských miliardárov – Tomášovi Chrenekovi, Evženovi Balkovi, Jánovi Móderovi a Márii Blaškovej, ktorí vlastnia moravské hutnícke fabriky a tiež obchodníka so železnou rudou Minerfin. Spojenie s nimi vychádza aj z toho, že Budamar vozí železnú rudu i uhlie z ukrajinských baní aj do moravských oceliarní tohto kvarteta.