BMW X6, ktoré pred šiestimi rokmi založilo novú triedu SAC (Sport Activity Coupe), bolo rovnaký prípad, no už nie je. Roky na súpera čakalo, až sa ho dočkalo. Hodenú rukavicu zdvihol Mercedes-Benz GLE, my sme vyskúšali verziu so vznetovým motorom a test prinášame v tomto čísle.
Do porovnávacej tabuľky sa automaticky núka motoricky podobne disponovaný bavorák, pričom ďalšie dve tiež luxusné, ale SUV – Porsche Cayenne a Range Rover Sport – tabuľku len dopĺňajú, aby ste mali prehľad, za čo ešte môžete utratiť porovnateľný balík peňazí.
BMW X6 Zdroj: BMW
Ako vajce vajcu
Obaja súperi sú si koncepčne veľmi podobní. Na obdiv vystavujú robustné konštrukcie na zvýšenom podvozku s motorom uloženým vpredu a pohonom 4 x 4. Od všetkých ostatných sa líšia hlavne päťdverovou karosériou typu kupé a vzájomne sa podobajú skoro ako vajce vajcu, čo platí aj o základných rozmeroch.
Kým mercedes má o 14 milimetrov širšiu karosériu a o 18-19 milimetrov širší rozchod kolies, BMW je o deväť milimetrov dlhšie, o dva milimetre vyššie a má o 18 milimetrov väčší rázvor.
Zdroj: Daimler
Ak na litroch záleží
Prakticky založení motoristi (aj takí sa medzi potenciálnymi majiteľmi týchto modelov občas vyskytnú) zrejme spozornejú pri porovnávaní batožinových priestorov. Výsledok je jednoznačný – kufor mercedesa má o 70 litrov väčší objem, a to aj napriek tomu, že ten v BMW medzigeneračne naakumuloval desať litrov. Ak sklopíte zadné operadlá, rozdiel v prospech mercedesa narastie ešte viac – na 195 litrov.
Kto hľadá argument v prospech BMW, nájde ho v podobe nižšej nakladacej hrany. Znamená to asi toľko, že keď ukladáte golfový „bag“ do nercedesa, musíte ho zdvihnúť o sedem centimetrov vyššie. Asi vás to nezabije.
Zdroj: BMW
Keď robia to isté
Priestor pre posádku podľa vonkajších rozmerov a parametra rázvoru by mal byť viac porovnateľný ako veľkosť kufra. Túto priamu úmeru môžeme z vlastnej skúsenosti aj potvrdiť. V prípade kupé sa zákazníci zvyčajne zaujímajú, či cestujúci vzadu nebudú trpieť nepohodlím kvôli nízkej streche. V oboch prípadoch sme namerali päťcentimetrovú rezervu nad hlavou pre pasažiera s výškou 180 centimetrov. Teda dosť, hoci dvojmetroví budú určite protestovať. Keď však dvaja robia to isté, výsledok nemusí byť rovnaký.
Kým v mercedese aj zadní pasažieri sedia vyššie s dobrou oporou stehien, nižší posed v BMW prináša menšiu stabilitu a s ňou aj únavu po dlhšej ceste, najmä v prípade, keď vodič s pôžitkom vystavuje posádku odstredivým silám. Skrátka, na zadnej lavici by mali vývojári z Mníchova ešte popracovať. Namal by to byť až taký problém, veď X6 nemá nižšiu siluetu.
Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Kupé porovnateľné modely na slovenskom trhu | ||||
Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Kupé | BMW X6 xDrive 30d | Porsche Cayenne Diesel | Range Rover Sport TDV6 | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 2 987 | 2 993 | 2 967 | 2 993 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | V6 | R6 | V6 | V6 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 190 (258)/3 400 | 190 (258)/4 000 | 193 (262)/4 000 | 190 (258)/4 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 620/1 600 | 560/1 500 – 3 000 | 580/1 750 – 2 500 | 600/2 000 |
Prevodovka | 9-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická | 8-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7 | 6,70 | 7.3 | 7.6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 226 | 230 | 221 | 210 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6.9 | 6 | 6,80 | 7.3 |
Rázvor (mm) | 2 915 | 2 933 | 2 895 | 2 923 |
Objem batožinového priestoru (l) | 650 | 580 | 670 | 784 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 68 340 | 68 000 | 69 373 | 63 495 |
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcov |
Zábavný a zábavnejší
Oboch súperov titulujme športiakmi medzi SUV. Tak ako sa podobajú zjavom, podobné sú si aj charakterom jazdných vlastností. V porovnaní s SUV vyznávajú tvrdšiu charakteristiku pruženia a napriek svojej hmotnosti a vysokému ťažisku sa na technickej trati netrápia. Naopak, športovo založenému vodičovi doprajú radosť z vyšívania zákrut rozličných polomerov.
Rozdiely, ktoré pramenia predovšetkým z odlišnej koncepcie pohonov xDrive (BMW) a 4Matic (mercedes), však postrehnete. Kým pohon mercedesa distribuuje krútiaci moment na nápravy pri prejazde zákrut pod plynom viac symetricky, v BMW sa dostáva väčšia porcia krútiaceho momentu na zadné kolesá. A tak kým mercedes jazdí ako po koľajniciach, BMW je vo výjazdoch za rovnakých podmienok pretáčavé a tým aj o poznanie zábavnejšie. Záleží len na tom, kto o čo viac stojí.
Rozdielne prevodovky
Súperi využívajú vznetové šesťvalce veľmi podobných parametrov, aj keď koncepčne rozdielnych. Rozdiely sú markantnejšie skôr v automatických prevodovkách. Kým BMW využíva osemstupňovú, do mercedesa montujú najnovšiu deväťstupňovú. Ani tá však nezabezpečila o niečo ťažšiemu mercedesu prevahu v akcelerácii, maximálnej rýchlosti ani v úspornosti.
Je to aj o servise
Porovnávacia tabuľka vypovedá, že zanedbateľný cenový rozdiel hovorí v prospech BMW, pritom položky štandardnej výbavy sa líšia prípad od prípadu. Záleží len na tom, ktoré favorizujete. Ale o servis v cene stojí asi každý. K BMW ho máte na päť rokov alebo 100-tisíc kilometrov, Mercedes pridáva ešte rok navyše alebo 160-tisíc kilometrov.
Ako sa predávajú
Veľkú retrospektívu robiť nemôžeme, veď nová akvizícia od Mercedesa sa začala predávať len v júni tohto roku. Dáme jej čas na rozbeh, aby boli podmienky trochu vyrovnané. A ony vyrovnané sú. Podľa štatistiky Združenia automobilového priemyslu SR si Mercedes GLE Kupé v auguste zapísal na konto 31 registrácií a BMW X6 o štyri viac.